سناریوهای آینده رفتار مصرفکننده ورزشی
الموضوعات : Sports Science and Healthyمحمد زرگرزاده اصفهانی 1 , شیوا آزادفدا 2 , محمد رحیم عیوضی 3 , علی اصغر درودیان 4 , عظیم علیزاده 5
1 - گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه آینده پژوهی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
5 - پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس،تهران،ایران.
الکلمات المفتاحية: آیندهپژوهی, درآمدزایی, رفتار مصرفکننده.,
ملخص المقالة :
آشنایی با عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان به شرکت ها و سازمان ها کمک می کند تا راهکارهای بازاریابی خود را بهبود بخشند. هدف این پژوهش سناریوهای آینده رفتار مصرفکننده ورزشی بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید حوزه بازاریابی ورزشی که در حوزه رفتار مصرفکننده فعالیت علمی و اجرایی داشتند، تشکیل میدهند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و تعداد آنها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر پیشران های مطلوب در آینده رفتار مصرفکننده ورزشی مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 24 مؤلفه نهایی در ارتباط پیشران های مطلوب در آینده رفتار مصرفکننده ورزشی گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که 24 عامل بهعنوان پیشران های مطلوب در آینده رفتار مصرفکننده ورزشی هستند. براساس یافتههای متغير "شرایط اقتصادی جامعه"، "هوشمندسازی توسعه سبد خرید مشتریان متناسب با بودجه پیشنهادی"، "ساخت مدل علت و معلولی محل مناسب برای عرضه محصولات ورزشی"،" نحوه و سبک زندگی افراد "جزء پیشرانهای مطلوب در آینده رفتار مصرفکننده ورزشی میباشند چرا که هم اهمیت و عدم قطعیت بالایی را برای خود ثبت کرده بودند. براین مبنا این سناریوها بررسی تأثیر شرایط اقتصادی و فناوری بر رفتار مصرفکننده ورزشی را در بر میگیرند. در سناریوهای مختلف، شکوفایی اقتصادی، رکود، هوشمندسازی و بحران اقتصادی تأثیرات متفاوتی بر تقاضا، انتخاب محصولات و سبک زندگی ورزشی افراد دارند، که فرصتها و چالشهایی برای برندها ایجاد میکند.
ایزدی، فرناز؛ احمدی، عاطفه؛ چاره¬جو، فرزین (1400). آینده¬پژوهی توسعه استان کردستان، مسائل و چالش¬های پیش¬روی آن. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 21(62)، ص 279-261.
رضایان قیه¬باشی، احد؛ مرزبان، احسان؛ جهانشاهی، امید (1399). سناریوهای سرگرمی در سیمای جمهوری اسلامی ایران در افق 1404. پژوهش¬های ارتباطی، 27(3)، ص 179-149.
رضایی قادی، مهدی.؛ رفیع، حسین (1400). بررسی کاربردهای آینده¬پژوهی در سیاست¬گذاری عمومی. سپهر سیاست، 8(27)، ص 102-85.
عبدالملکی، حسین؛ میرزازاده، زهراسادات؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم (1396). رتبهبندی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی با استفاده ازAHP . مدیریت ورزشی، 9(3)، ص 471-488.
قاسمی، حمید؛ عسگرشمسی، میثم (1398). تحلیل محتوای پژوهشهای مدیریت فروش و رفتار مصرفکننده ورزشی در ایران. مطالعات رفتار مصرفکننده، 6(1)، ص 267-286.
محمدی فر، یوسف؛ پورجمشیدی، حدیث (1400). پیشایندهای توسعه رفتار مصرفهوشمندانه. مطالعات رفتار مصرفکننده، 8(1)، ص 158-173.
Anderson, D.F., Fink, J.S. & Trail, G.T. (2022). Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behavior: gender and team differences. Marketing Quarterly, 11(1), p. 8-19.
Asadnia, A., CheshmehSohrabi, M., Shabani, A., Asemi, A. & Demneh, M.T. (2022). Future of information retrieval systems and the role of library and information science experts in their development. Journal of Librarianship and Information Science, 55(1), p.1-14.
Hecox, M.G. (2017). Strategic Alliances in the sport industry: a case review of Reebok International and the NFL. Sport Marketing in the New Millennium.
Huang, W.L., Hu, P., Tsai, S. & Chen, X.D. (2020). The business analysis on the home-bias of E-commerce consumer behavior. Electronic Commerce Research, 21(3), p.1-25.
Humphreys, B.R. (2018). The size and scope of the sports industry in the United States. IASE/NAASE Working Paper Series, no. 1, p. 08-11.
Linn, M. (2008). Library strategies: planning strategically and strategic planning. Emerald Group Publishing.
Sawyer, S. & Carmel, E. (2022). The multi-dimensional space of the futures of work. Information Technology & People. DOI:10.1108/ITP-12-2020-0857
Wootton, S. & Horne, T. (2020). Strategic thinking. British Library Cataloguing-in-publication Data.
