اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر سلامت روانی و نشخوارفکری مادران کودکان با فرزندان دارای اختلالات عصبی رشدی
الموضوعات :اعظم شاه محمدی قهساره 1 , زهرا مسیبی 2
1 - دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، واحد اصفهان ( خوراسگان ) ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران az.shahmohammadi@gmail.com
2 - (نویسنده مسئول) دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، ایران Z.mosayyebi@gmail.com
الکلمات المفتاحية: اضطراب, افسردگی, پذیرش و تعهد, سلامت روانی, نشخوارفکری, نیازهای ویژه,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: درمان پذیرش و تعهد، یکی از درمانهای رفتاری نسل سوم در زمینه سلامت روانی است. هدف مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر سلامت روانی و نشخوار فکری مادران کودکان با فرزندان دارای اختلالات عصبی رشدی بود. روش پژوهش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه و پیگیری 1 ماهه بود. جامعه آماری شامل همه مادران با فرزندان دارای نیازهای خاص در شهر همدان بودند که از این تعداد، 14 شرکت کننده بصورت در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به 2 گروه مداخله و گواه تقسیم شدند. ارزیابی روانی شامل مصاحبه با روانشناس بالینی و تکمیل پرسشنامههای اضطراب و افسردگی بک و مقیاس پاسخ نشخوارگونه بود. شاخصهای اضطراب و افسردگی و نشخوار فکری در سه مقطع قبل از جلسات مداخله، بعد از مداخله و پیگیری 1 ماهه بعد از پایان جلسات گرداوری شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته و نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان دادند که شاخصهای اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری پس از مداخله به شیوهی پذیرش و تعهد و در دوره پیگیری به طور معناداری کاهش یافتند. بنابراین درمان پذیرش و تعهد بر درمان اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری مادران کودکان مادران کودکان با فرزندان دارای اختلالات عصبی رشدی موثر بوده است. به علاوه اثرات درمان پذیرش و تعهد با توجه به دوره پیگیری در همه شاخص های اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری پایدارتر بود. نتیجهگیری: نتایج بر اهمیت کاربرد این مداخلات در سلامت روانی و نشخوار فکری مادران کودکان با فرزندان دارای اختلالات عصبی رشدی موثر و ارائه افق جدید در مداخلات بالینی تاکید دارد.
References:
1. Knopf A. Autism prevalence increases from 1 in 60 to 1 in 54: CDC. The Brown University Child and Adolescent Behavior Letter. 2020 Jun;36(6):4. doi.org/10.1002/cbl.30470.
2. Hahs AD, Dixon MR, Paliliunas D. Randomized controlled trial of a brief acceptance and commitment training for parents of individuals diagnosed with autism spectrum disorders. Journal of Contextual Behavioral Science. 2019 Apr 1; 12:154-9. doi.org/10.1016/j.jcbs.2018.03.00
3. Schnabel A, Youssef GJ, Hallford DJ, Hartley EJ, McGillivray JA, Stewart M, Forbes D, Austin DW. Psychopathology in parents of children with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analysis of prevalence. Autism. 2020 Jan;24(1):26-40
4- Papadopoulos D. Mothers’ Experiences and Challenges Raising a Child with Autism Spectrum Disorder: A Qualitative Study. Brain Sciences. 2021 Mar;11(3):309. DOI: 10.3390/brainsci11030309
5- Kolubinski DC, Marino C, Nikčević AV, Spada MM. A metacognitive model of self-esteem. Journal of Affective Disorders. 2019 Sep 1; 256:42-53. DOI: 10.1016/j.jad.2019.05.050
6- Sadock BJ, Sadock AV. Synopsis of psychiatry behavior and science 1clinical psychiatry, 9ed. New York: Lippincott Williams and Wilkins; 2007.
7- Esmaeelpanah Amlashi Z, Hosseinkhanzadeh A A, Akbari B, Moghtader L. Comparison of the Effectiveness of Cognitive Behavioral Training with Acceptance and Commitment Therapy on the Self-esteem of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :50-64, D.o.i: 10.52547/jcmh.9.2.5 [ in Persian]
8- World Health Organization. Mental Health: Facing the challenges, Building solutions, WHO Pub; 2005.
9- Poostchi M, Sharifi-Daramadi P, Asgari M, Kazemi F. Effectiveness of Mother-Child Interaction Instructional Program based Secure Attachment Style on Attachment Components of Students with Anxiety Disorders. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :250-260, D.o.i: 10.52547/jcmh.9.2.10 [in Persian]
10- Koochaki Z, Karimi S. Relationship Between Covid-19 Anxiety and Quality of Life with the Mediating Role of Sleep Quality in People with Diabetes. J Diabetes Nurs. 2021; 9 (3):1660-1673. http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-487-en.html [Persian]
11- Tabatabaee Farani S, Pishghadam R, Moghimi S. Introducing “Emotioncy” as an efficient way to reduce foreign language reading anxiety. Language and Translation Studies (JLTS). 2019; 52(2): 35-63. D.O.I: 20.1001.1.22285202.1398.52.2.2.7
12- Zaferani P, Ahangari S, Hadidi Tamjid N. The Relationships among Iranian EFL Learners’ Perfectionism, Anxiety and English Language Achievement: The Contribution of L2 Selves. ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research. 2021; 13(38): 157-183. https://doi.org/10.22051/jlr.2020.29758.1822
13- Elif G, & Yayli D. The L2 writing anxiety: the perceived sources and consequences. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 45(45): 235-251. DOI:10.9779/PUJE.2018.231
14- Yarollahi NA, Rahimi M, Khabaz Shirazi A. Investigation the relationship of type D personality and it's sub-scales with depression in female students at Shahin shahr. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry. 2018; 5(1):18-28. DOI:10.29252/shenakht.5.1.18 [Persian].
15- Badeleh A, Toomaj A. Structural equations of relationships between learning disorder, emotional intelligence and depression in primary school students. J Child Ment Health. 2018; 4(4):59-70. URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-247-en.html [Persian].
16- Albert PR. Why is depression more prevalent in women? Journal of psychiatry & neuroscience: JPN. 2015; 40(4):219-221. DOI:10.1503/jpn.150205
17- Chauhan S, Lal P, Nayak H. Prevalence of depression among school children aged 15 years and above in a public school in Noida, Uttar Pradesh. JAIR. 2014; 3(6):269-273.
18- Kazemi N, Hosseinian S, Rasolzadeh V. Effectiveness of mindfulness education on psychological hardiness and mental rumination in mothers of students with Learning Disabilities. Empowering Exceptional Children. 2019; 10(3): 7184. [Persian]. Doi:10.22034/ceciranj. 2020. 182834. 1189
19- Manigault AW, Zoccola PM. Rumination. In: Sweeny K, Robbins ML, Cohen LM, editor. The wiley encyclopedia of health psychology. John Wiley & Sons, Ltd; 2020: 557–567.
20- Hahs AD, Dixon MR, Paliliunas D. Randomized controlled trial of a brief acceptance and commitment training for parents of individuals diagnosed with autism spectrum disorders. Journal of Contextual Behavioral Science. 2019 Apr 1; 12:154-9. doi.org/10.1016/j.jcbs.2018.03.002.
21- Salimi M, Mahdavi A, Yeghaneh SS, Abedin M, Hajhosseini M. The Effectiveness of Group Based Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Emotion Cognitive Regulation Strategies in Mothers of Children with Autism Spectrum. Maedica (Bucur). 2019 Sep;14(3):240-246. doi:10.26574/maedica.2019.14.3.240
22- Corti C, Pergolizzi F, Vanzin L, Cargasacchi G, Villa L, Pozzi M, Molteni M. Acceptance and commitment therapy-oriented parent-training for parents of children with autism. Journal of Child and Family Studies. 2018 Sep;27(9):2887900. DOI:10.1007/s10826-018-1123-3
23- Beck AT, Steer RA, Brown GK. Manual for the beck depression inventory-II. San Antonio, TX: The psychological corporation; 2000.
24- Fathiashtiani A, Dadsetan M. Psychological Tests personality and Mental Health. Besat population; 2008. [Persian].
25- Lotfinia A. Comparsion of problem-solving method in depression student with rumination response and distraction. [Dissertation]. Tehran: Tehran University of Medical Sciences. 2006: 530, [Persian].
26- Nolen-Hoeksema S, Morrow J. A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta earthquake. J Personality Soc Psychol. 1991; 460(61): 115-121. DOI:10.1037/0022-3514.61.1.115
27- Luminet O. Measurement of depressive rumination and associated constructs. In C. Papageorgiou & A. Wells (Eds.), Depressive rumination: Nature, theory and treatment. Chichester, UK: Wiley, 2004; 187-215. DOI:10.1002/9780470713853.ch10
28- Papageorigiou C, Wells A. Depressive rumination; nature, theory and treatment. New York: John Wiley & sons; 2004. Nolen-Hoeksema S, Larson J, Grayson C. Explaining the gender difference in depressive symptoms. J Personality Soc Psychol. 1999; (77): 1061-1072. DOI: 10.1037//0022-3514.77.5.1061
29- Abolghasemi A, Narimani M, eds. [Psychological tests]. Ardebil: Baghe rezvan; 2006. [Persian].
30- Fata L, Birashk B, Atef-Vahid MK, Dobson KS. Meaning assignment structures/ schemas, emotional states and cognitive processing of emotional information: Comparision of two conceptual frameworks. Iranian J psychiatry Clin psychol. 2005; 11 (3): 312- 326. URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-62-en.html [Persian].
31- Salari N, Khazaie H, Hosseinian-Far A, Khaledi-Paveh B, Ghasemi H, Mohammadi M, Shohaimi S. The effect of acceptance and commitment therapy on insomnia and sleep quality: A systematic review. BMC neurology. 2020; 20(1): 1-18. DOI: 10.1186/s12883-020-01883-1
32- Esmaeelpanah Amlashi Z, Hosseinkhanzadeh A A, Akbari B, Moghtader L. Comparison of the Effectiveness of Cognitive Behavioral Training with Acceptance and Commitment Therapy on the Self-esteem of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :50-64. Doi: 10.52547/jcmh.9.2.5
33- Hayes L, Boyd CP, Sewell J. Acceptance and commitment therapy for the treatment of adolescent depression: A pilot study in a psychiatric outpatient setting. Mindfulness. 2011; 2(2): 86-94. DOI:10.1007/s12671-011-0046-5