بررسی مولفه های طراحی اپلیکیشن های سفردر استان گیلان
الموضوعات : Natural geography and human settlements
مجتبی افشاریان
1
,
مهدی فدایی
2
,
منصور صوفی
3
,
مهدی همایون فر
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: اپلیکیشن سفر, گردشگری, مدل سازی ساختاری تفسیری, آینده پژوهی, استان گیلان,
ملخص المقالة :
مقدمه: رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث شده است روش های انجام کارها و ارائه خدمات تغییر کند. در عصر حاضر با توجه به استفاده روز افزون از كامپيوتر و اينترنت، تجارت الكترونيكي از جايگاه خاصي برخوردار شده است. یکی از صنایعی که تاثیر فراوانی از فناوری اطلاعات گرفته، صنعت گردشگری است.
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل تاثیرگذار بر طراحی اپلیکیشن همراه گردشگری در استان گیلان با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری است.
روش شناسی: این تحقیق با توجه به دسته بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی قرار دارد. این تحقیق از نظر نوع برخورد با مسله از نوع مدلسازی است که از روش مدل سازی ساختاری تفسیری برای تحلیل استفاده می شود. جامعه آماری پژوهش خبرگان دانشگاهی و صنعت گردشگری در استان گیلان هستند. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری هدفمند است و تعداد 10 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.
یافته ها و بحث: بر اساس یافته ها، مولفه های اساسی در طراحی اپلیکیشن های گردشگری در شش سطح اولویت بندی گردیدند. به این صورت که در سطح اول، متغیرهای اعتماد و قابلیت دسترسی، در سطح دوم متغیرهای کارآمدی و حریم خصوصی (امنیت)، در سطح سوم متغیرهای قابلیت بکارگیری اپلیکیشن در سیستم عامل های مختلف، پشتیبانی فنی و سرگرم کنندگی، در سطح چهارم متغیرهای آگاهی دهندگی، سهولت استفاده و کیفیت اطلاعات، در سطح پنجم متغیر کیفیت فرآیند و در نهایت در سطح ششم متغیر کیفیت طراحی قرار گرفتند.
نتایج: نتایج تحقیق بیانگر آن است که درک کاربر از اعتماد و قابلیت دسترسی، بنیان تصمیمگیری او برای استفاده از اپلیکیشنهای گردشگری را شکل میدهد. در حالی که عناصر ظاهری مانند طراحی، در پایینترین سطح اثرگذاری قرار دارند، این نتایج حاکی از آن است که موفقیت اپلیکیشنها بیشتر در گرو پاسخگویی به نیازهای عملکردی و روانی کاربران است تا صرفاً جذابیتهای بصری.
آقایی، رضا. (1397). تاثیر ارزش لذت جویانهخرید بر قصد خرید مجدد مشتریان برندهای آدیداس و نایک در شهر رشت، کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری، بانکداری و اقتصاد در افق ایران 1404، مشهد، موسسه تعاونی دانش بنیان کمرآوش، 14-1.
بهبودی، امید، عربشاهی، معصومه، غفوریان شاگردی، امیر. (1402). تأثیر حافظۀ خودزندگینامهای بر قصد سفر: تحلیل نقش همخوانی مقصد با تمایلات گردشگران، رضایت و دلبستگی به مقصد گردشگری. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار, 3(3), 1-23.
فیض آبادی، حمیده؛ زنگانه، مهدی، شجاعی، سامره و مهرانی، هرمز. (1397). بررسی تأثير موسيقی پس زمينه بر قصد خريد به واسطه برانگيختگی، لذت، اعتماد و تعديلکنندگی طبقه محصول، فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 4، صص 776-761.
کفاش پور, آذر؛ رحیم نیا، فریبرز و فنایی خیرآباد، فاطمه. (1395). بررسی تأثیر رسانه های اجتماعی بر قصد خرید مشتریان، سومین همایش بینالمللی مدیریت رسانه، تهران، شرکت رویداد پردازش ماندگار، صص 10-1.
محمدی، مصطفی، و میرتقیان رودسری، سیدمحمد. (1395). نگرش گردشگران به نقش رسانه های اجتماعی در فرآیند برنامه ریزی سفر. مطالعات رسانه های نوین، 2(8 )، 203-238.
همایون فر, مهدی، ثابت، سمیه، کمالی چیرانی، زینب و کمالی چیرانی، فائزه. (1402). بررسی تحلیلی پیشایندهای نوآوری در آژانس های گردشگری استان گیلان. گردشگری و توسعه، 12(4)، 257-270.
Amaro, S., Duarte, P. & Henriques, C. (2016). Travelers’ use of social media: A clustering approach. Annals of Tourism Research, 59, 1-15.
Chen, Wen-Kuo., Chang, Dong Shan., & Chen, Choun Cheng. (2017). Journal of Economics and Management, Vol. 13, No. 2, pp.193-220.
Chen, Aihui., Lu, Yaobin., & Wang, Bin. (2017). Customers’ purchase decision-making process in social commerce: A social learning perspective, International Journal of Information Management, Vol. 37, pp 627- 638.
Chung, N., & Koo, C. (2015). The use of social media in travel information search, Telematics and Informatics, 32 (2), 215-229.
Homayounfar, M., Sabet, S., Kamali Chirani, Z., Kamali Chirani, F. (2023). Analytical study of Innovation Drivers in Tourism Companies of Guilan Province. Journal of Tourism and Development, 12 (4), 257-270
Jung, J., Shim, S. W., Jin, H. S., & Khang, H. (2016). Factors affecting attitudes and behavioural intention towards social networking advertising: A case of Facebook users in South Korea. International Journal of Advertising, 35(2), 248–265.
Martí, P., Serrano-Estrada, L., Nolasco-Cirugeda, A. (2019). Social Media data: Challenges, opportunities and limitations in urban studies. Computers, Environment and Urban Systems, 74, 161-174.
Nedra, B.A., Hadhri, W., & Mezrani, M. (2019). Determinants of customers' intentions to use hedonic networks: The case of Instagram. Journal of Retailing and Consumer Services, 46, 21-32.
Pabel, A., & Prideaux, B. (2016). Social media use in pre-trip planning by tourists visiting a small regional leisure destination. Journal of Vacation Marketing, 22(4), 335-348.
Shareef, M. A., Mukerji, B., Dwivedi, Y. K., Rana, N. P., & Islam, R. (2017). Social media marketing: Comparative effect of advertisement sources. Journal of Retailing and Consumer Services. http://dx.doi.org/10.1016/j.jretconser. 2017.11.001 (in press)
Shafieyan, M., Homayounfar, M., Ooshaksaraie, M., Taleghani, M., Fadaei, M. (2023). Designing a Model for Selecting Financing Sources of Iranian Industrial Enterprises with Fuzzy ISM-MICMAC Approach. Financial Management Strategy, 12 (2), 187-214
