تدوین الگوی استاندارد یادگیری با نقشه مفهومی و استفاده از روش تحلیل فرایند شبکهای برای دانشآموزان
الموضوعات :
زهرا رویتوند غیاثوند
1
,
ولی اله فرزاد
2
,
بهرام صالح صدق پور
3
,
آنیتا باغدا ساریانس
4
,
علیرضا کرمی گزافی
5
1 - Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Faculty of Psychology and Educational Sciences
2 - (نویسنده مسئول)، دانشیار، گروه روانشناسی، عمومی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران val.farzad@yahoo.com , tell: 09121304561
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران sedghpour@sru.ac.ir
4 - دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ghiasvand.zahra53@gmail.com
5 - استادیار گروه آموزشی شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران ar_karami@sru.ac.ir
الکلمات المفتاحية: آموزش, روش تحلیل فرایند شبکهای, مبحث ساختار اتم شیمی, نقشه مفهومی, یادگیری استاندارد,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: امروزه استفاده از روشهای نوین در تدوین شیوههای تدریس پیشرفته جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است، لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی استاندارد یادگیری با نقشه مفهومی و استفاده از روش تحلیل فرایند شبکهای برای دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش: تحقیق حاضر براساس هدف كاربردى، با روش تحقیق دلفی انجام شد و با روش تحلیل فرایند شبکهای كه از روشهاى تصمیمگیرى چندمعیاره میباشد، تحلیل گردید. جامعهی آماری شامل صاحب نظران، اساتید و متخصصین آموزش شیمی در سال1400-1399بود که با روش نمونهگیری هدفمند تعداد30نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارتند از:مصاحبهی عمیق و نیمهساختاریافته و پرسشنامه مقایسات زوجی محقق ساخته. دادهها با نرم افزار سوپر دسیژن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر اساس یافتهها به ترتیب لایههای ریاضی با میانگین وزنی652/0، فیزیک235/0و شیمی113/0بیشترین تاثیر را به خود اختصاص دادند و در لایه فیزیک بیشترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم ماده381/0و کمترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم حرکت الکترون در مدارهای معین (بور)011/0 است. در لایه ریاضی بیشترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم اعداد اصلی و چهار عمل اصلی آن291/0و کمترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم امواج سینوسی و مفهوم موج014/0است. در لایه شیمی بیشترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم ذرات زیر اتمی 407/0و کمترین میانگین وزنی مربوط به مفهوم کاربرد آرایش الکترونی010/0 است. نتیجهگیری: با توجه به میزان تاثیر پیشنیازها و مفاهیم و با توجه به اولویت رتبه آنها میتوان اقدام به تدوین نقشه مفهومی مبحث ساختار اتم شیمی نمود، همچنین میتوان با استفاده از روش تحلیل فرایند شبکهای به رتبهبندی مفاهیم آموزشی پرداخت و از آن در تدریس و آموزش استاندارد بهره جست و میزان خطاهای اموزشی را کاهش داد.
[1] Demirci T., Kabataş Memiş E. Examining the Views of Preservice Science Teachers on Creating Concept Maps. Science Education International 2022; 32(3): 264-272. https://doi.org/10.33828/sei.v32.i3.10.
[2] Olson M.H., Ramirez J.G., Herreid C.F. An Introduction to Theories of Learning (Translated and edited by Saif, A.A, 2022; 10th edition, Doran Publishing. [Persian]
[3] Saif A.A. Modern Educational Psychology (Learning and Teaching Psychology), 2022; 7th edition, Doran Publishing. [Persian]
[4] Novak J., Cañas A. The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them. See discussions, stats, and author profiles for this publication at, 2015. https://www.researchgate.net/publication/252642478.
[5] Etokeren I.S., Alamina J.I.nTowards elimination of students’ misconceptions in science: Case of drama and concept mapping strategies on chemical bonding in Nigeria, in conf. Clute International Conference on Education (ICE), Colorado, USA, 2021.
[6] Abubakar A., Elrehail H., Alatailat M., Elçi A. Knowledge management, decision-making style and organizational performance. Journal of Innovation & Knowledge, 2018; 4: 10.1-11. 1016/j.jik.2017.07.003.
[7] Schmid M., Brianza E., Petko D. Self-reported technological pedagogical content knowledge (TPACK) of pre-service teachers in relation to digital technology use in lesson plans. Behavior. 2021; 115: 106586.
[8] Momeni Mohammui H., Ghorbanzadeh P. Investigating the Relationship between Teachers' Technological Literacy during the Coronavirus Period and the Improvement of Academic Quality and Progress of Students (Case Study: Elementary School Teachers in Tabadkan Region 4. 6th National Conference on New Approaches in Education and Research, December 2021. [Persian]
[9] Anas Thohir M., Jumadi J., Warsono W. Technological pedagogical content knowledge (TPACK) of pre-service science teachers: A Delphi study, Journal of Research on Technology in Education, 2020. DOI: 10.1080/15391523.2020.1814908.
[10] Amuzgar B. Determination of Concept Mapping in the Subject of Solubility of Substances in Water and Its Effective Factors, Master's Thesis, Shahid Rajaei Teacher Training University, Faculty of Basic Sciences.2016. [Persian]
[11] Lenski S., Elsner S., Großschedl J. Comparing Construction and Study of Concept Maps – An Intervention Study on Learning Outcome, Self-Evaluation and Enjoyment Through Training and Learning. Front. Educ, 2022; 7:892312.2022. Doi: 10.3389/feduc.2022.892312.
[12] Kabiri M.J. Investigating the effectiveness of teaching methods of Paired Associate Learning and Concept Mapping in reducing students' misconceptions about entropy. Master's thesis, Shahid Rajaei Teacher Training University, 2016. [Persian]
[13] Mani N. Determination of a Concept Map for Misconceptions in the Atomic Structure Topic. Master's thesis, Shahid Rajaei Teacher Training University, 2013. [Persian]
[14] Alizadeh Kohi Khaili F. Determining the Learner's Empirical Model Using Concept Mapping in the Topic of Atomic Structure in Basic Chemistry 2, Shahid Rajaei Teacher Training University, Faculty of Basic Sciences, 2012.[Persian]
[15] Marqués J G., Pelta C. Concept maps and simulations in a computer systemfor learning Psychology, European Journal of Education and Psychology, 2017; 10: 33-39.
[16] Ravitoand Ghiasvand Z., Farzad V.A., Sadeghpour B., Baghadasarian S., Ghazafi A.K. Concept mapping and its application in generating educational PCK. 7th National Conference on Innovative Approaches in Education and Research, Mazandaran, December 2022, [Persian]
[17] Karsoli J.D. Research design: (Quantitative, qualitative, and mixed methods approaches), translated by Hassan Danaifar, Ali Salehi, published by Ketab-e Mehraban Nashr, 2017, [Persian]
[18] Koohi Fayegh A., Shah Mohammad Ardebili M. Misconceptions and alternative conceptions in learning properties of water. 7th Conference on Chemistry Education in Iran, Zanjan, 2011.
[19] Nazarinia M., Safarnavadeh M., Shafiee N., EsmaeilZadeh Z. Identifying indicators, components and dimensions of academic guidance for first year high school students. Family and Health, 2022; 12(A): 154-169.
[20] Ghafoori Asar T., Tajalli P., Ebrahimpoor M. Determining the relationship between life expectancy and self-regulation with academic performance mediated by students' academic vitality. Family and Health, 2021; 11(3): 48-59.