پيش بيني بهزيستي ذهني بر اساس تنظيم شناختي هيجان در بين دانشجويان در معرض خطر
الموضوعات :ژیلا ملکی رحیم آبادی 1 , کیوان کاکابرایی 2
1 - دانشجو
2 - واحد کرمانشاه. دانشگاه آزاد
الکلمات المفتاحية: بهزیستی ذهنی, تنظیم شناختی هیجان, دانشجویان در معرض خطر,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر پيش بيني بهزيستي ذهني بر اساس تنظيم شناختي هيجان در بين دانشجويان در معرض خطر می باشد. روش این پژوهش از نظر هدف کاربردي و شيوه اجرا همبستگي است.در پژوهش حاضر جامعه آماري شامل تمامي دانشجويان دانشکده علوم پزشکی،دانشگاه آزاد کرمانشاه دختر و پسر در سال تحصيلي ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود. حجم نمونه از روش تصادفي ساده استفاده شده است و ۲۰۲ نفر از بين دانشجويان کارشناسي، ارشد و دکتري انتخاب شد و به پرسشنامه هاي مقياس بهزيستي ذهني که شامل دو جز است ۱)مقياس رضايت از زندگی (SWLS) دینر و همکاران (۱۹۸۵)، ۲)برنامه عاطفي مثبت و منفي(PANAS) و پرسشنامه تنظيم شناختي هیجان(CERQ) گارنفسکی و کرایج (۲۰۰۶) پاسخ دادند. نتايج نشان داد ضريب رگرسيون استاندارد شده سبک تنظيم شناختي سازش يافته 522/0و سبک شناختي سازش نيافته389/0- است که در سطح 001/0 معني دار است. بنابراين نتايج نشان مي دهد که سبک تنظيم شناختي سازش يافته، سبک تنظيم شناختي سازش نيافته توان پيش بيني بهزيستي ذهني را دارند. بنابراين به زوجين، مشاوران، روانشناسان خانواده و مراکز مربوطه پيشنهاد مي گردد تا از نتايج اين پژوهش به منظور بهبود بهزيستي ذهني در قالب برگزاري دورههاي آموزشي منظم و ويژه به شناخت تنظيم شناختي هيجان در افراد کمک نمايند.
تديني، عباس؛ آقا محمديان شعرباف، حميدرضا و معيني زاده، مجيد (۱۴۰۰). اثربخشي بهزيستي درماني گروهي بر بهزيستي روانشناختي تنظيم شناختي هيجان، نگراني و تاب آوري زنان سرپرست خانوار. فصلنامه علمي - پژوهشي زن و جامعه، (12)47.
توصيفيان، نگين؛ مرعشي، سيد علي و بشليده، کيومرث (۱۴۰۱). نقش رفتار جامعه پسند در ارتقاي بهزيستي روانشناختي دانشجويان با واسطه گري هيجانات مثبت و تعديل گري تنظيم هيجان. پژوهشهاي علوم شناختي و رفتاري، ۱۱ ۲(21):122-107.
حبيب زاده، عباس؛ بيکي، مهدي و پرزور، پرويز (۱۴۰۰). نقش سبکهاي تنظيم شناختي هيجان در پيشبيني سلامت روانشناختي و عملکرد تحصيلي دانشجويان. رويش روان شناسي، ۱۰ (7)64.
کلانتر، رحمان و کلانتري، مريم (۱۴۰۱). مقايسه و بررسي گرايش به ورزش، سرزندگي تحصيلي و بهزيستي ذهني در دانشجويان عادي و نخبه. فصلنامه علمي تربيت بدني و علوم ورزشي، ۱(۳): 9-1.
گراوند، هوشنگ (۱۴۰۲). نقش انعطاف پذيري روانشناختي بر اضطراب کرونا با ميانجي گري تنظيم شناختي هيجان در دانشجويان. پژوهش نامه روانشناسي مثبت، 19(۳۳):86-65.
مراديان، پرويز؛ کاکابرايي، کيوان و اميري، حسن (۱۴۰۰). مقايسه اثربخشي طرحواره درماني و آموزش مهارتهاي حل مسئله و بهزيستي ذهني (رضايت از زندگي و عواطف مثبت و منفي) مردان متاهل سوء مصرف کننده مواد. فصلنامه علمي پژوهشي خانواده درماني کاربردي، ۲(۳): 152-133.
معيني، مهري و آقا بابايي، سارا (۱۴۰۲). تاثير آموزش هوش موفق مبتني بر پروژه آورورا بر تواناييهاي تحليلي، عملي، خلاقانه، حل مسئله اجتماعي و تفکر انتقادي دانش آموزان پايه ششم ابتدايي. فصلنامه علمي تخصصي - سلامت روان در مدرسه، ۱(۲): 22-10.
يعقوبي، ابوالقاسم؛ يارمحمدي واصل، مسيب و شمشيري، شمسي (۱۳۹۹). رابطه سبک دلبستگي با مولفه هاي احساس ذهني بهزيستي و خلاقيت هيجاني در دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا همدان. فصلنامه علمي روانشناسي تربيتي، ۱۶(۵۶): 180-157.
Aldao, A. (2013). The future of emotion regulation research: Capturing context,Psychological Science, 8(2): 155-172.
Bratman, G. N., Anderson, C. B., Berman, M. G., Cochran, B., de Vries, S., Flanders, J., Folke, C., Frumkin, H., Gross, J. J., Hartig, T., Kahn, P. H., Kuo, M., Lawler, J. J., Levin, P. S., Lindahl, T., Meyer-Lindenberg, A., Mitchell, R., Ouyang, Z., Roe, J., … Daily, G. C. (2019). Nature and mental health: An ecosystem service perspective. Science Advances, 5(7), eaax0903. https://doi.org/10.1126/sciadv.aax0903.
Bratman, G. N., Young, G., Mehta, A., Lee Babineaux, I., Daily, G. C., & Gross, J. J. (2021). Affective benefits of nature contact: The role of rumination. Frontiers in Psychology, 12, Article 643866. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.643866.
Delle Fave, A., Brdar, I., Freire, T., Vella-Brodrick, D.and Wissing, M.P. (2011).The eudaimonic and hedonic components of happiness: Qualitative and quantitative findings. Social moderating role of coping style. Health Psychology, 23(5): 542-555.
Evans TM, Bira L, Gastelum Jazmin Beltran LT, Vanderford NL. Evidence for a mental health crisis in graduate education. Nat Biotechnol. 2018; 36(3):282–4. https://doi.org/10.1038/nbt.4089 PMID: 29509732
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: a comparative study of five specific samples. Personality and individual Differences, 40, 1659-1669.
Gomez-Leal, Raquel; Gutierrez-Cobo, Maria j; Megias-Robles, Alberto and FernandezBerrocal, Pablo(2023). The dark triad and subjective well-being: The mediating role of cognitive-emotional regulation strategies. Scandinavian Journal of Psychology,64, 368-375.
Gregory N. Bratman, Ashish Mehta, Hector Olvera-Alvarez, Katie Malloy Spink, Chaja Levy, Mathew P. White, Laura D. Kubzansky & James J. Gross. (2024). Associations of nature contact with emotional ill being and well-being: the role of emotion regulation. COGNITION AND EMOTION 2024, VOL. 38, NO. 5, 748–767.
Hill, M. Farrelly, N. Clarke, C. and Cannon, M.(2020). Student mental health and well-being: Overview andFuture Directions . Irish Journal of psychological Medicine,1-8.
Jiang, Xiaowei; Yanan Chen, Lili Ji; Chunlei Ge, Chenghao Zhou and Zhang, Xiaolin(2021). How to Improve the Well-Being of Youths: An Exploratory Study of the Relationships Among Coping Style, Emotion Regulation, and Subjective Well-Being Using the Random Forest Classification and Structural Equation Modeling. frontuers in psychology, 103389/637712.
Liu, Q. (2009). Adolescent Emotion Regulation: Structure, Influencing Factors and Implication for School Adaptation. (FNU Campus Repository). [(Doctoral Dissertation) (Jilin University)]. Available at: https://cdmd.cnki.com.cn/Article/ CDMD-10183-2009098192.htm.
McLafferty M, Lapsley CR, Ennis E, Armour C, Murphy S,Bunting BP, Bjourson AJ, Murray EK, O’Neill SM(2017). Mental health, behavioural problems and treatment seeking among students commencing university in Northern Ireland. PLoS ONE 12. doi: 10.1371/journal.pone.0 188 785.
Zhi, Ran and Derakhshan, Ali(2024).Modelling the interplay between resilience, emotion regulation and psychological well-being among Chinese English language teachers: The mediating role of self-efficacy beliefs. ORIGINAL ARTICLE, 10.1111/12643.