طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی(بازی وار سازی) در دوره ی ابتدایی
الموضوعات :مونا مهدی زاده 1 , لادن سلیمی 2 , عصمت رسولی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.( نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی مهارت های زندگی, بازی وارسازی, اعتبارسنجی, دوره ی ابتدایی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، اعتبارسنجی برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی(بازی وار سازی) در مقطع ابتدایی است. این پژوهش با رویکرد اکتشافی متوالی و با استفاده از روش ترکیبی انجام شد. ابتدا با روش تحلیل محتوای کیفی عناصر (هدف،محتوا،روش تدریس، ارزشیابی) برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی استخراج شد. در بخش کمی برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. انتخاب مشارکت کنندگان در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود که تعداد 15 نفر از اساتید و متخصصان انتخاب شدند و جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه¬ی معلمان دوره ابتدایی در استان مازندران به تعداد 11760 نفر (5550 مرد و 6210 زن) است. نمونه پژوهش شامل 372 نفر از معلمان دوره ابتدایی است که به روش نمونه گیری خوشه¬ای نسبی چندمرحله¬ای با فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه ی محقق ساخته برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی دارای 28 گویه با مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوایی و جهت پایایی پرسشنامه ها از پایایی مرکب استفاده شد که دارای وضعیت مناسب و قابل قبولی بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، با استفاده از نرم¬افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه¬های هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی در تبیین الگوی برنامه درسی مهارت های زندگی بر مبنای رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی موثر هستند. وضعیت موجود متغیر هدف، محتوا، روش تدریس در حد کمتر از متوسط (نامطلوب) و متغیر ارزشیابی، در حد بیشتر از متوسط (مطلوب) است. ومدل از برازش مطلوبی برخوردار است.