ارائه مدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی:مطالعه ای کیفی بارویکرد گراند تئوری استراوس و کوبین
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریت
الهام سادات واعظی
1
,
حمید اسماعیلی
2
,
زهرا علیپور درویشی
3
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مهندسی صنایع، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اینترنت اشیاء اجتماعی, رهبری, ذهنیت انطباق پذیر, فرهنگ دیجیتال,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف ارائه مدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیا اجتماعی، با رویکرد کیفی گراند تئوری انجام شده است. یکی از مزیت های انتخاب روش گرند تیوری این است که این روش بطور خاص بر درک عمیق و دقیق از تجارب واقعی و شواهد موجود تاکید دارد. انتخاب روش گرند تیوری بهویژه در تحلیل رفتارهای رهبری و شیوههای مدیریتی میتواند منجر به ایجاد مفاهیم و تئوریهایی شود که به سازمانها و رهبران کمک میکند تا راهکارهای جدید و ابتکاری برای مواجهه با چالشها و فرصتها در محیطهای پویا و پیچیده پیدا کنند و بهطور مؤثری با تغییرات و چالشهای جدید سازگار شوند. نمونه آماری شامل 15 نفر از خبرگان اعم از اساتید دانشگاه و متخصصان فناوری اطلاعات بوده که به روش هدفمند غیرتصادفی و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و نرم افزار مکس کیودا انجام شد. با بررسی و دستهبندی کدهای توصیفی حاصل از متون مصاحبه، 55 مضمون فرعی را شناسایی نموده و با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها، در 9 مضمون اصلی دسته بندی شدند.در نتیجه دو فاکتور ذهن آگاهی و رهبری تحولگرا بعنوان شرایط علی درمدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی شناسایی شدند. همچنین مضامین تفکر استراتژیک وپویش محیطی بعنوان عوامل زمینه ای درمدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی و فرهنگ دیجیتال ،همراستایی دیجیتال وارتباطات درون سازمانی بعنوان راهبردهای مدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی و در نهایت دو مضمون کاهش مقاومت کارکنان و انعطاف پذیری سازمان بعنوان پیامدها درمدل رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی شناسایی شدند.
1) علیپور درویشی، زهرا.(1391). ارائه مدل عوامل مؤثر بر تسهیم دانش گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و علوم و تحقیقات ).فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4 شماره10.
2) کارگر شورکی, محمد, وارث, سید حامد, غفاری, عباس. (1401). شایستگیهای پایداری دیجیتالی رهبران کسب و کار برای پیادهسازی نسل چهارم صنعت. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران, 17(67), 103-133.
1) 1)Alam, S., Zardari, S., Noor, S., Ahmed, S., & Mouratidis, H. (2022). Trust management in social internet of things (SIoT): a survey. IEEE Access, 10, 108924-108954.
2) Amin, F., & Choi, G. S. (2022). Model for Generating Scale-Free Artificial Social Networks Using Small-World Networks. Computers, Materials & Continua, 73(3).
3) Anning-Dorson, T. (2021). Organizational culture and leadership as antecedents to organizational flexibility: implications for SME competitiveness. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 13(5), 1309-1325.
4) Bangui, H., Buhnova, B., Kusnirakova, D., & Halasz, D. (2023). Trust management in social Internet of Things across domains. Internet of Things, 100833.
5) Chahal, R. K., Kumar, N., & Batra, S. (2020). Trust management in social Internet of Things: A taxonomy, open issues, and challenges. Computer Communications, 150, 13-46.
6) Cheng, Y. (2020). The social-mediated crisis communication research: Revisiting dialogue between organizations and publics in crises of China. Public relations review, 46(1), 101769.
7) Kiyomarsi, E, Saeednia, H &Darvishi, Z.A. (2021). The Effect of Advertising on Expectations and Perception of the Brand with Emphasis on the Mediating Role of Customer Experience Management in the Insurance Industry, Journal of System Management, Volume 7, Issue 4, Autumn 2021
8) Gimpel, G., & Vander Weerdt, C. M. (2023). Launching the Internet of Things: how to ensure a successful debut. Journal of Business Strategy, 44(3), 145-152.
9) Johannsen, M., Nissen, E. R., Lundorff, M., & O'Toole, M. S. (2022). Mediators of acceptance and mindfulness-based therapies for anxiety and depression: A systematic review and meta-analysis. Clinical psychology review, 94, 102156.
10) Jonathan, G. M., Rusu, L., & Van Grembergen, W. (2021). Business-IT alignment and digital transformation: Setting a research agenda. In 29th International Conference on Information Systems Development (ISD2021), València, Spain, September 8-10, 2021. Association for Information Systems.
11) Khan, H. U., Abbas, M., Khan, F., Nazir, S., Binbusayyis, A., Alabdultif, A., & Taegkeun, W. (2024). Multi-criteria decision-making methods for the evaluation of the social internet of things for the potential of defining human behaviors. Computers in Human Behavior, 157, 108230.
12) Luu, T. T. (2020). Linking authentic leadership to salespeople's service performance: The roles of job crafting and human resource flexibility. Industrial Marketing Management, 84, 89-104.
13) Magdich, R., Jemal, H., & Ayed, M. B. (2022). A resilient Trust Management framework towards trust related attacks in the Social Internet of Things. Computer Communications, 191, 92-107.
14) Mercedes, D. A., & Burrell, D. N. (2022). Managerial adaptability and business strategic change in age of COVID-19. PSU Research Review, 6(3), 190-204.
15) Schindler, S., Alami, I., & Jepson, N. (2023). Goodbye Washington Confusion, hello Wall Street Consensus: contemporary state capitalism and the spatialisation of industrial strategy. New Political Economy, 28(2), 223-240.
16) Wang, T., Deng, C. P., & Teo, T. S. (2023). Appropriating IT outsourcing for IT alignment: An adaptive structuration theory perspective. Technological Forecasting and Social Change, 192, 122581.
17) Wu, G., Xie, L., Zhang, H., Wang, J., Shen, S., & Yu, S. (2023). STSIR: An individual-group game-based model for disclosing virus spread in Social Internet of Things. Journal of Network and Computer Applications, 214, 103608.
18) Zhang, Y., Pan, D., & Fan, S. (2023). Analysis of layered information dissemination model and caching strategy in Social Internet of Things. Nonlinear Dynamics, 1-16.
19) Zouzou, M. C., Shahawy, M., Benkhelifa, E., & Kholidy, H. (2023, October). SIoTSim: Simulator for Social Internet of Things. In 2023 10th International Conference on Internet of Things: Systems, Management and Security (IOTSMS) (pp. 149-155). IEEE.