تبیین کارکرد تیزرهای تبلیغاتی شهرداری در توسعۀ فرهنگ شهروندی و مشارکت اجتماعی (نمونهکاوی: شهر اصفهان)
الموضوعات :علیاکبر شفیقی 1 , منصور حقیقتیان 2 , اصغر محمدی 3
1 - گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران.
2 - گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران.
3 - گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارتقای فرهنگ شهروندی, مشارکت اجتماعی, تیزرهای تبلیغاتی, شهر اصفهان, جامعۀ هدف.,
ملخص المقالة :
در جوامع امروزی، شهرداریها نقش مهمی در ارتقای فرهنگ شهروندی و افزایش مشارکت اجتماعی دارند که یکیاز ابزارهای مؤثر دراین زمینه، تیزرهای تبلیغاتی است. بااینحال، میزان اثرگذاری این تیزرها بر رفتار شهروندان و تقویت مشارکت اجتماعی بهطور دقیق بررسی نشده است. این پژوهش با نمونهکاوی شهر اصفهان، به تحلیل نقش تیزرهای تبلیغاتی پرداخته و باهدف بررسی تأثیر آنها بر تغییرات رفتاری شهروندان، همچنین ارزیابی نقششان در افزایش حس مسئولیتپذیری اجتماعی و تعاملات مدنی انجام شده است. دراین تحقیق از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. دادههای موردنیاز ازطریق مطالعات اسنادی و کتابخانهای گردآوری شده و با بهرهگیری از تحلیل محتوای کیفی موردتبیین قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان میدهد که تیزرهای تبلیغاتی شهرداری اصفهان در ترویج فرهنگ شهروندی و تشویق به مشارکت اجتماعی تأثیرگذار بودهاند. این تأثیر بهویژه در حوزههای مسئولیتپذیری فردی، مشارکت در حفظ محیط شهری و همکاری در برنامههای جمعی مشهود است. بااینحال، میزان تأثیرگذاری این تیزرها به کیفیت پیام، شیوۀ ارائه، میزان تکرار و همراستایی آنها با نیازها و ارزشهای شهروندان بستگی دارد. تیزرهای تبلیغاتی میتوانند بهعنوان ابزاری مؤثر درجهت ارتقای فرهنگ شهروندی و افزایش سطح مشارکت اجتماعی مورداستفاده قرار گیرند. طوریکه، برای بهبود اثربخشی آنها، ضروری استکه طراحی این تیزرها مبتنیبر تحلیل دقیق جامعۀ هدف، استفادهاز پیامهای متناسب با ارزشهای فرهنگی و بهرهگیری از تکنیکهای خلاقانه تبلیغاتی باشد. همچنین، ارزیابی مستمر اثربخشی این تبلیغات میتواند به بهینهسازی و ارتقای کیفیت آنها کمک کند.
قیصری، نوراله. 1398. مشارکت اجتماعی؛ معناکاوی یک مفهوم راهبردی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات راهبردی ناجا، دورۀ 14، شمارۀ 11، 59-31.
اتحادمحکم، سحر. 1402. تحلیل راهبردی تأثیر بیلبوردهای تبلیغاتی بر منظر شهری منطقۀ یک شیراز. دوفصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهش هنر، دورۀ 13، شمارۀ 25، 64-45.
آتوسا. اعظم کثیری، 1394. تطبیق معناشناختی نظام تبلیغات محیطی و شهر پایدار. فصلنامۀ علمیپژوهشی-معماری و شهرسازی پایدار، دورۀ 34، شمارۀ 2، 58-47.
ایراننژاد، الهام. مهداد، علی. گلپرور، محسن. 1402. تدوین بستۀ جامع آموزش شهروندی براساس ابعاد نُوین این پدیده: یک مطالعۀ کیفی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، دورۀ 13، شمارۀ 51، 18-1.
رضویدینانی، ابتسام. 1401. نظریههای فرهنگی. ویراستار زهرا کریمی، چاپاول، اراک: ذوق لطیف.
ژیانپور، مهدی. نیلی احمدآبادی، علیرضا. ناجی اصفهانی، زهرا. 1395. سنجش ضریب نفوذ تبلیغات کمیتۀ فرهنگ شهروندی در شهر اصفهان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات جامعهشناختی شهری، دورۀ 6، شمارۀ 18، 170-145.
سهرابزاده، مهران. نیازی، محسن. میری، سمیه. 1400. مطالعۀ فراترکیب فرهنگ شهروندی در جامعۀ ایران. دوفصلنامۀ علمیپژوهشی-جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دورۀ 10، شمارۀ 1، 52-25.
شفیقی، علیاکبر. حقیقتیان، منصور. محمدی، اصغر. 1403. تبلیغات شهری و تأثیر آن بر رفتار شهروندان با رویکرد تغییرات اجتماعی و فرهنگی (موردمطالعه: شهر اصفهان). فصلنامۀ علمیپژوهشی-تغییرات اجتماعی-فرهنگی، دورۀ 21، شمارۀ 82، 93-73.
فلاح، امیر. تاجیک اسماعیلی، سمیه. 1399. نقش تبلیغات محیطی (بیلبوردها و تلویزیونهای شهری)، بر مشارکت شهروندان در اجرای طرح آسمان آبی و زمین پاک. فصلنامۀ علمیپژوهشی-تغییرات اجتماعی-فرهنگی، دورۀ 17، شمارۀ 2؛ (پیاپی 65)، 170-145.
کاظمی، امیر. مظفری، شاهین. 1398. بررسی رابطۀ تبلیغات شهری و آگاهی از حقوق شهروندی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات مدیریتشهری، دورۀ 11، شمارۀ 39، 33-18.
ماسوله، سعید عسکری. صالحی، وحید. 1401. رابطۀ مسئولیتپذیری در سبک زندگی توسعۀ محور شهروندان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، دورۀ 10، شمارۀ 2؛ (پیاپی 22)، 260-241.
معنویراد، میترا. مددی. شادی، 1399. بازنمایی بصری استعاره در بیلبوردهای شهری. نشریۀ علمیپژوهشی-باغنظر، دورۀ 17، شمارۀ 93، 104-93.
ملکشاهی، غلامرضا. نیکپور، عامر. غلامی، سپیده. 1397. شناخت و ارزیابی عوامل مرتبطبا مشارکت شهروندان در مدیریتشهری. دوفصلنامۀ علمیپژوهشی-جامعهشناسیِ نهادهای اجتماعی، دورۀ 5، شمارۀ 12، 350-327.
نجاتیحسینی، سیدمحمود. کوثری، مسعود. 1393. مشارکت شهروندی در جهان شهری: ایدههای اجتماعی و رویههای چندفرهنگی. ویراستار: محمدعلی زکریایی، چاپاول، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ.
Eisend, Martin. Schmidt, Susanne. 2015. Advertising Repetition: A Meta-Analysis On Effective Frequency In Advertising. Journal Of Advertising, 44(4): 415-428.
Qader, Khowanas Saeed. Hamza, Pshdar A. Othman, Rizhin Nuree. Anwer, Sanarya Adnan. Hamad, Hawkar Anwar. Gardi, Bayar. Ibrahim, Hamin Khasrow. 2022. Analyzing Different Types Of Advertising And Its Influence On Customer Choice. International Journal Of Humanities And Social Science, 4(6): 8-21.
Wilson, Rick T. Hendrickson Lohmeier, Jill. Lustick, David S. Chen, Robert F. 2021. Using Transit Advertising To Improve Public Engagement With Social Issues. International Journal Of Advertising, 40(5): 783-809.