بررسی تأثیر راهبردهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان
الموضوعات :
شایسته رضایی
1
,
محبوبه دهقان
2
1 - Department of Mathematic, Islamic Azad University, Aligudarz Branch,Aligudarz, Lorestan, Iran.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: راهبردهای یادگیری, پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی, نگرش نسبت به مدرسه.,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی در درس ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش تحقیق توصیفی- پیمایشی از دسته تحقیقات همبستگی تحلیل مسیر بود. دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر ازنا به تعداد 655 نفر جامعه آماري را تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان، تعداد 242 نفر به عنوان نمونه آماری و به روش نمونهگیری تصادفي خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد راهبردهای یادگیری کرمی (1384)، پرسشنامه استاندارد نگرش نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2003) و نمره درس ریاضی دانش آموزان در نوبت دوم بود. پایایی ابزار متغیرهای راهبردهای یادگیری، نگرش نسبت به مدرسه و عملکرد تحصیلی درس ریاضی به ترتیب برابر با 990/0، 985/0 و 990/0 شد، بنابراین از پایایی مطلوبی برخوردار شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای چولگی و کشیدگی، تحلیل عاملی، روش معادلات ساختاری و آزمون سوبل توسط نرمافزارهای آماری Spss 22 و Smart Pls استفاده شد. نتایج نشان داد که راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان تأثیر دارد (92/2 VAF=0/494, Z value =). راهبردهای یادگیری بر نگرش نسبت به مدرسه در دانش آموزان تأثیر دارد
(674/22 Z value =). راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان تأثیر دارد (813/4 Z value = ). نگرش نسبت به مدرسه بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان تأثیر دارد (108/6 Z value = ).
#بابایی، لیلا و علیزاده، نادی و بابایی، اشرف السادات،مقایسه اشتیاق تحصیلی، نگرش به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس هوشمند و مدارس عادی،ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش،محمودآباد،1400، https://civilica.com/doc/1391386 #
# باقر پور، معصومه و جعفرپور, حسین .، رابطه ادارک از کلاس درس با نگرش به مدرسه با میانجیگری یادگیری خود راهبری در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه، نظریه و عمل در تربیت معلمان،1399، 6(10) 109-131. #
#دهقان زاده, ابراهیم و اسماعیلی شاد, بهرنگ .، پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای یادگیری، مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز،1398، (10) 102-113. doi: 10.22118/edc.2019.92597 #
#حاجی تبار, محسن , توکلی, فاطمه زهرا و ایزدی, صمد . تأثیر ادراک دانش آموزان از محیط کلاس و ارزشیابی بر نگرش به ریاضی با میانجی گیری خودکارآمدی. مطالعات برنامه درسی 18(69), 267-2921402،.#
#شرفی, محمود, داودی, مریم. اثربخشی آموزش راهبرد های فراشناخت بر خودراهبری یادگیری و پیشرفت تحصیلی ریاضی و ادبیات فارسی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان شوش. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو درمدیریت آموزشی, 1397; 9(36): 147-170.#
#صبیح الحریشاوی, احمد , قلاوندی, حسن و حسنی, محمد .. بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری و انگیزشی بر خودکارآمدی دانشجویان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی با نقش میانجی اهداف پیشرفت و اشتیاق تحصیلی. مدیریت و چشم انداز آموزش,1403 6(2), 304-325. doi: 10.22034/jmep.2024.322886.1091#
#فریادخواه، ابراهیم و سلیمانزاده، اسماعیل و جلیلی، فاطمه،،بررسی رابطه ی بین راهبردهای یادگیری خود- تنظیم و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دوره ی متوسطه با پیشرفت تحصیلی آنان در درس ریاضی،دهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی،تهران،1401، https://civilica.com/doc/1497739#
#قاسمخانی, زهره , توحیدی, افسانه و تاشک, آناهیتا . رابطه هیجانهای پیشرفت مثبت تحصیلی، هیجانهای پیشرفت منفی تحصیلی، و راهبردهای یادگیری با نقش واسطهای رضایتمندی تحصیلی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت1402،, 9(4), 31-56. doi: 10.22108/ppls.2024.137582.2422#
#کاویار, اکرم , تربتی نژاد, حسین و قندی زاده, مهناز .. پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس انگیزه پیشرفت و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان دختر دبیرستانی. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره, 1401(16), 24-42.#
#مؤمنی مهمونی، حسین و عابدی، حمید و صالحی، محمدحسن و غلامی نوقاب، محمدحسین،بررسی رابطه نگرش نسبت به مدرسه و کیفیت زندگی در مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی،اولین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران،تهران، 1394 ،https://civilica.com/doc/432450#
#نامداری قرغانی، فرزانه،،مقایسه دانش آموزان پسر موفق و ناموفق از نظر پیشرفت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی،اولین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرآیندهای تعلیم و تربیت،بندرعباس، 1400،https://civilica.com/doc/1642808 #
#نعمتی, شهروز و اسدالهی, مریم . اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر نگرش نسبت به مدرسه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه. ناتوانی های یادگیری, 8(3), 7-25 1398 doi: 10.22098/jld.2019.786 #
#یوسفی ، فرزانه و تجربه کار ، مهشید،نگرش و تاثیر آن بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران،قم،1394 https://civilica.com/doc/446182 #
Alan Dean, G.. The Relationship Between Parental Attitudes Towards Education and Their Children's Attitudes Towards School. A# #
Thesis Presented to the Graduate Faculty of California State University, Hayward. 2017,1-20.
#Boadu SK, Boateng FO. Enhancing students’ achievement in mathematics education in the 21st century through technology integration, collaborative learning, and student motivation: The mediating role of student interest. EURASIA J Math Sci Tech Ed. 2024;20(11):em2534. https://doi.org/10.29333/ejmste/15622
#Andie C.. Analysis of Learning and Academic Performance of Education Students Before and During the Coronavirus Disease Pandemic. October 2021European Journal of Educational Research 2021,10(4):1953-1962, DOI:10.12973/eu-jer.10.4.1953.
#Anita, H & Andrea, M. 2018. The Effect of Language Learning Strategies on Proficiency, Attitudes and School Achievement. Frontiers in Psychology (IF 4.232) Pub Date: 2018-01-31, DOI: 10.3389/fpsyg.2017.02358.
#Chi, C. Migdalisel, C. Brian, Mavis, H. S0 Laird-Fick, C. David, S.. Medical Student Progress Examination Performance and Its Relationship with Metacognition, Critical Thinking, and Self-Regulated Learning Strategies. Academic Medicine (IF 7.4) Pub Date: 2021-02-01, DOI:10.1097/acm.0000000000003766
Claudio, L. Michele, S. Shanyan, L. Matteo Angelo, F.. Student–teacher relationship quality and prosocial behaviour: The mediating #role of academic achievement and a positive attitude towards school. British Journal of Educational Psychology (IF 3.744) Pub Date: 2020-09-13, DOI:10.1111/bjep.12378.
Ghazal, M. H. , Nadi, M. A. , Sahib Kazem, S. and Mosavi, F. S.. The Impact of Active Learning Method on Academic Achievement, #Motivation, and Attitudes Towards Mathematics. International Journal of Education and Cognitive Sciences, (), 2024,1-9. doi: 10.61838/kman.ijecs.6.2.1
Izadpanah, S & Charmi, M.. The effect of social networks on academic self-handicapping with the mediating role of self-regulatory #learning strategies and academic achievement among EFL students. Frontiers in Psychology (IF 4.232) Pub Date: 2022-12-13, DOI:10.3389/fpsyg.2022.987381.
Likai Qian,The impact of academic pressure on mathematical academic achievement in middle school students: A perspective# based on mediation effects, Acta Psychologica,
Volume 255, 2025,104938, ISSN 0001-6918, https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2025.104938.
Michele, H. Alinta Brown, K. Reshma Parveen, M.. International Journal of Science Education (IF 2.518) Pub Date: 2023-02-03, #DOI:10.1080/09500693.2023.2168138.
#Miller, D. G. 2016. The Impact of Formal Extracurricular Activities on Satisfaction and Attitudes- toward- School among At-Risk Adolescents, http://commons.cu-portland.edu/gradproj?utm_source=commons.cu-
#Opris D, Baciu C, Opris M. Study on the Impact of Attitude, Motivation, and Study Time on Mathematics Performance in Secondary School Students. RREM [Internet]. 2025Mar.28 [cited 2025May3];17(1):485-517. Available from: https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/7200
Serkan, Y. Özgen, K, Recep, Ç.. The effect of educational computer games on students’ academic achievements and attitudes# towards English lesson. Education and Information Technologies (IF 3.666) Pub Date: 2020-05-24, DOI:10.1007/s10639-020-10216-1.