بررسی تاثیر برندگرایی بر عملکرد تجاری با توجه به نقش میانجی گرایش کارآفرینانه و نوآوری (مورد مطالعه: شرکت رونیکس)
الموضوعات :
منصور ترکیان تبار
1
,
کیمیا کاشانی نیا
2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدشهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار- بازار یابی،واحد تهران شمال،تهران ،ایران
الکلمات المفتاحية: برندگرایی, گرایش کارآفرینانه, نوآوری, عملکرد تجاری, شرکت رونیکس,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف آگاهی از تاثیر برندگرایی بر عملکرد تجاری با توجه به نقش میانجی گرایش کارآفرینانه و نوآوری در شرکت رونیکس به روش توصیفی- پیمایشی به انجام رسیده است. جامعه آماری مورد مطالعه کارکنان، مدیران و نمایندگان شرکت رونیکس به تعداد 810 نفر است که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، 261 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و به روش نمونهگیری نیز تصادفی ساده به سوالات پژوهش پاسخ دادند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد برندگرایی(اسماعیل و محمد(2022)با ضریب پایایی 732/0، پرسشنامه گرایش کارآفرینانه اسماعیل و محمد(2022) با ضریب پایایی 747/0، پرسشنامه نوآوری سانتوس- ویجانده و همکاران (2022) با ضریب پایایی 769/0 و پرسشنامه عملکرد تجاری سانتوس- ویجانده و همکاران (2022) با ضریب پایایی 721/0 استفاده گردید. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل، بیانگر آن بود که برندگرایی بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی گرایش کارآفرینانه بر نوآوری تاثیرگذار است. ضمن اینکه نوآوری نیز از طریق نقش میانجی گرایش کارآفرینانه بر عملکرد تجاری تاثیر معناداری داشت.
# ایزد، مجتبی،(1401)،بررسی رابطه بین قابلیت نوآوری، عملکرد نوآوری و عملکرد شرکت،سومین کنفرانس ملی مدیریت بازرگانی، کارآفرینی و حسابداری ایران#
بصیری، فرشید،(1402)،بررسی رابطه بازارگرایی و گرایش کارآفرینانه با نوآوری در کسب و کار شرکت ها (مورد مطالعه: شرکت کاله)،کنفرانس ملی چالش ها و راهکارهای نوین در مدیریت، حسابداری و صنعت بیمه#
دهدشتی شاهرخ، زهره، مظلومی، نادر، تقی¬فرد، محمد تقی، بیابانی، حسن. (1395). مدل جهت¬گیری¬های استراتژیک شرکت و تاثیر آن بر عملکرد با نقش تعدیل¬کننده متغیرهای محیطی (مورد مطالعه: صنعت مواد غذایی ایران. پژوهش¬های مدیریت راهبردی. 22(61) ، 76-55.#
رضازاده سیاهگورابی، محدثه.(1401)، تبیین و سنجش برند رهبری و نوآوری بر برندگرایی در جهت ارتقاء عملکرد شرکت (مورد مطالعه صنایع غذایی میهن). پانزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه#
عسکریان، فریبا، آقایی، نجف، ضیایی، اباذر. (1400). اثر برندگرایی و بازارگرایی سبز بر عملکرد بازاریابی سبز برنامههای ورزشی شهرداری تهران. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش. 13(4) ، 213-226.#
عسگرنژاد نوری، باقر، زارعی، قاسم، حمیدزاده اربابی، علیرضا، بیگی فیروزی، الله¬یار. (1400). تأثیر عوامل شخصی و سازمانی بر نگرش نسبت به نوآوری مشترک در راستای عملکرد توسعه خدمات جدید (مورد مطالعه صنعت بانکداری)، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 12 (47) ،27-55.#
لطفی، اعظم و میرابوالقاسمی، مروا و رمضان نیا، کنعان،(1400)،بررسی تاثیر نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد تجاری در صنعت هتلداری،دومین همایش بین المللی گردشگری و توسعه.#
مسعودی، احسان، شاهین، آرش. (1400)،روابط ساختاری بین گرایش کارآفرینانه سبز و نوآوری سبز با نقش میانجی یادگیری زنجیره تأمین در شرکت های کوچک و متوسط، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14(3)،521-539.#
مظفری، محمدمهدی، اجلی، محمد، گرمه¬ای، راحیل، (1398)،ارتباط گرایش کارآفرینانه، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیلتر شدت رقابت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای، فصلنامه مطالعات کسب و کار هوشمند، 7(27)، 59-102.#
مهربانی، محبوبه و مولودیان، هادی و معقول، علی، (1396)،بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر قابلیت بازاریابی و عملکرد سازمانی با توجه به نقش تعدیلگر شدت رقابت (کارخانه¬های صنایع الکتریکی در شهرستان نیشابور)، مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی#
نبوی پور، صفیه و ارجمندی نژاد، وفا و جوان جعفری، احمد،1401،بررسی تاثیر هوش تجاری بر عملکرد شرکت با نقش میانجی گری نوآوری سازمانی (مورد مطالعه : شعب بانک ملت در شهر مشهد)،ششمین همایش بین المللی دانش و فناوری هزاره سوم اقتصاد، مدیریت و حسابداری ایران#
Alnawas, I. and Hemsley-Brown, J. (2019), "Market orientation and hotel performance: investigating the role of high-order marketing capabilities". International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(4), 1885-1905.#
Alvarado-Karste, D. and Guzmán, F. (2020), "The effect of brand identity-cognitive style fit and social influence on consumer-based brand equity", Journal of Product & Brand Management, 29(7), 971-984.#
Elgarhy, S.D. and Abou-Shouk, M. (2023), "Effects of entrepreneurial orientation, marketing, and innovation capabilities, on market performance: the mediating effect of sustainable competitive advantage", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 35 No. 6, pp. 1986-2004.#
Giampaoli, D., Ciambotti, M., Bontis, N., (2017) "Knowledge management, problem solving and performance in top Italian firms", Journal of Knowledge Management, 21(2),.355-375.#
Gomes, G., Seman, L. O., Berndt, A. C., Bogoni, N. (2021), "The role of entrepreneurial orientation, organizational learning capability and service innovation in organizational performance", Revista de Gestão, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.#
Isichei, E.E., Agbaeze, K.E. and Odiba, M.O. (2020), “Entrepreneurial orientation and performance in SMEs”, International Journal of Emerging Markets, 15(6), 1219-1241.#
Ismail, A.R. ., Mohamad, B. (2022), "Determinants of SMEs’ performance: amalgamation of entrepreneurial, market and brand orientations", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. ahead-of-print No. ahead of-print.#
Jin، B. and Cho، H.J. (2018)، "Examining the role of international entrepreneurial orientation، domestic market competition، and technological and marketing capabilities on SME’s export performance"، Journal of Business & Industrial Marketing,30(5), 585-598.#
Kamboj، S.، Rahman، Z.، (2017) "Market orientation، marketing capabilities and sustainable innovation: the mediating role of sustainable consumption and competitive advantage"، Management Research Review، 40(6), 698-724.#
Khan, F., Adnan, K. A. (2016). Brand orientation of small enterprises: A study based on apparels industry in Khulna city. International Journal of Managing Value and Supply Chains, 7(1), 55-71.#
Montiel-Campos, H. (2018), “Entrepreneurial orientation and market orientation: systematic literature review and future research”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 20(2), 292-322.#
Narula, S., Rana, S., Srivastava, S. Kharub, M. (2023), "Improving firm performance using market orientation and capabilities: a case study approach", South Asian Journal of Business Studies, Vol. 12 No. 3, pp. 374-394.#
Sarsah, S., Tian, H., Dogbe, C. S. K., Bamfo, B. A., Pomegbe, W. W. K. (2020), "Effect of entrepreneurial orientation on radical innovation performance among manufacturing SMEs: the mediating role of absorptive capacity", Journal of Strategy and Management, 13(4), 551-570.#
Shah, S.Z.A. and Ahmad, M. (2019), “Entrepreneurial orientation and performance of small and medium-sized enterprises”, Competitiveness Review: An International Business Journal, 29(5), 551-572.#
Sok, P., Snell, L., Lee, W.J.T. and Sok, K.M. (2017), “Linking entrepreneurial orientation and small service firm performance through marketing resources and marketing capability: a moderated mediation model”, Journal of Service Theory and Practice, 27(1), 231-249.#
Wang, T., Thornhill, S., Zhao, B. (2016). Pay- for- performance employee participation and SME performance. Journal of Small Business Management, 56(3):412-34.#