واکاوی الگوی مدیریتی کاهش جذب دانش آموزان به فضاهای مجازی غیرقانونی در شبکه های اجتماعی
الموضوعات :زهرا رحمت علیزاده 1 , نسیم مجیدی قهرودی 2 , وحید رشیدوش 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیریت فضای مجازی, اصول آیین غیرقانونی, کاربران, دانش آموزان.,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی مدیریتی کاهش جذب دانش آموزان به آیین غیرقانونی در سطح شبکه های اجتماعی انجام شده است.
روش: روش تحقیق کیفی و مبتنی بر تکنیک تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش پیش رو برای پاسخ به سؤالات پژوهش، مطالب و محتوای منتشرشده در خصوص آیین غیرقانونی در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام شامل فیلم، تصویر(عکس، طرح، نقاشی، . . . )، متن نوشتاری و صوت است. با توجه به محدودیت جامعه آماری، به منظور پاسخ به سؤالات پژوهش، کلیه مطالب و محتوای منتشرشده در خصوص آیین غیرقانونی در صفحات و کانالهای پر بازدید اینستاگرام و تلگرام شامل فیلم، تصویر(عکس، طرح، نقاشی، . . . )، متن نوشتاری و صوت انتخاب مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بر اساس نتایج پژوهش، مجموعهای از مضامین و تکنیکهای مشترک شناسایی شده است. این محتواها به طور مکرر بر اصول فردگرایی و خودمختاری تأکید دارند و انتقادهای تندی به دینهای سازمانیافته و اخلاقیات سنتی وارد میکنند. نمادهایی نظیر پنتاگرام و بافومت به عنوان نمادهای هویتی در این صفحات به کار میروند و فلسفه لذتگرایی به عنوان یکی از محوریترین مضامین مطرح است.
نتیجه گیری: اکنون نسل کنونی و خصوصاً دانش آموزان در شرایطی قرار دارند، که استفاده از رایانه و به خصوص اینترنت در زندگیشان اجتناب ناپذیر است، از اینرو پیشنهاد میشود، در دوران مدرسه فرهنگ استفاده از امکانات نوپدید را آموزش داده و کتب درسی با عنوان فناوری اطلاعات در مدارس تدوین و تدریس شود و در آن جا به فرصتها و تهدیدهای این دانش جدید پرداخته و فرزندان را با مزایا و آسیبهای آن آشنا نمایند.
ایمانی، آوا.، رفیعی، عادل. (۱۳۹۸). چندمعنایی ترکیبات "چشم" در زبان فارسی: رویکرد صرف ساختی. زبانشناسی و گویش های خراسان. ۱۱(۲). . 11(2): 115-140.
بهروزی بخش، امیرحسین و سمیع پورگیری، محمد و عامری، احمد. (۱۳۹۶). مدلسازی فرآیند حذف رطوبت از گاز طبیعی به روش جذب سطحی با استفاده از جاذب¬های زیولیتی، چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری¬های اخیر در شیمی و مهندسی شیمی، تهران. ۲۳۹-۲۳۱.
خاکی، غلامرضا. (1379). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز تحقیقات علمی کشور؛ کانون انتشاراتی درایت، چاپ اول.
خانیکی، هادی و یزدیان، امیر. (1400). واکاوی حوزه مطالعاتی دین و رسانه¬های نوین؛ مروری بر پیشینه، مفاهیم و نظریه¬های رایج با تأکید بر رویکرد ساخت اجتماعی دینی فن آوری، فصلنامه مطالعات رسانه¬های نوین، ۷(۲۵): ۳۶-۱.
رضائی، محمد. (1400). نقش رسانه¬ها در میزان آشنایی دانشجویان با فرقه¬های شیطان پرستی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل)، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، ۲۵ (۸۸): ۹۰۴-۸۸۳.
شعبانی، محمدجواد و صادق نیا، مهراب و میرتبار، سیدمرتضی. (1398). بررسی مؤلفه امید در سبک زندگی دینی و نقش رسانه دیداری تلویزیون در گسترش امیدآفرینی دینی، پژوهش نامه سبک زندگی، ۵(۱): ۱۴۴-۱۱۵.
کافی راد، مصطفی، عبدالرحیمی، علی رضا و بهزاد، فرج. (1399). تحلیلی بر شیطان پرستی و راه¬کارهای تربیتی مقابله با آن، با الهام از آیات قرآنی، دوفصلنامه آموزه¬های تربیتی در قرآن و حدیث، دوره: ۶(۱): پیاپی ۱۱: ۱۰۳-۸۵.
Al-Zaman, M. S. (2022). Social mediatization of religion: islamic videos on YouTube. Heliyon, 8(3), e09083.
Castaño-Pulgarín, S. A. , Suárez-Betancur, N. , Vega, L. M. T. , & López, H. M. H. (2021). Internet, social media and online hate speech. Systematic review. Aggression and Violent Behavior, 58, 101608.
Clarke, V. & Braun, V. (2013). Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning. The Psychologist, 26(2), 120-123.
Gomez, C. T. (2021). Social solidarity as a dimension of transitional justice: the case of Cartography and Identification of Mass Graves in post-conflict Colombia. The International Journal of Human Rights, 1-24.
Hashmi, U. M. , Rashid, R. A. , & Ahmad, M. K. (2021). The representation of Islam within social media: a systematic review. Information, Communication & Society, 24(13), 1962-1981.
Larsson, A. O., Tønnesen, H., Magin, M., & Skogerbø, E. (2024). Calls to (what kind of?) action: A framework for comparing political actors’ campaign strategies across social media platforms. New Media & Society, 14614448241229156.
Short, M. B. , Kasper, T. E. , & Wetterneck, C. T. (2019). The relationship between religiosity and internet pornography use. Journal of Religion and Health, 54(2), 571-583.
Tomlinson, J. (۲۰۱۳). Globalization and Culture, Cambridge: Polity Press.
Wallis, R., & Buckingham, D. (2019). Media literacy: The UK’s undead cultural policy. International Journal of Cultural Policy, 25(2), 188-203.
