شناسایی و اولویت بندی پیشران های فرهنگ دیجیتال در مدارس دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran.
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, تحول دیجیتال, فرهنگ دیجیتال, فرهنگ مدرسه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای فرهنگ دیجیتال در مدارس دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران انجام شده است. این پژوهش به لحاظ نوع داده، آمیخته متوالی با رویکرد اکتشافی بود که شامل مراحل مصاحبه در بخش کیفی و مراحل پیمایشی/همبستگی در بخش کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15 خبره بود که با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 202 معلم مدارس دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. روایی و پایایی ابزارها در هر دو بخش بررسی و تأیید شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه و در بخش کمی با آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی تأییدی و تی تک نمونهای) و نرمافزارهای Maxqda-V2018، Spss-V23 و Smart Pls-V3 انجام شد.
یافتهها نشان داد که پیشرانهای فرهنگ دیجیتال در مدارس شامل دسترسپذیری فناوری، آموزش معلمان در استفاده از فناوریهای نوین، فرهنگ دیجیتال در بین دانشآموزان، تعاملات اجتماعی در فضای مجازی و تحلیل محتوای آموزشی دیجیتال است. از بین این مؤلفهها، فرهنگ دیجیتال در بین دانشآموزان در اولویت اول قرار گرفت. در نهایت، مدل پژوهش با توجه به ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای شناساییشده طراحی و به لحاظ اعتبار درونی و بیرونی موردسنجش قرار گرفت که نتایج بیانگر اعتبار مناسب مدل بود.
کریمی، شهرام و گیلانی، مطهره و خالوئی، حمید (1403). ایجاد فرهنگ دیجیتال در مدارس ابتدایی: فرصت ها و تهدیدها، اولین همایش بین المللی آموزش و پرورش با رویکرد مدارس هوشمند، معلمان خلاق و دانش آموزان متفکر در افق ۱۴۰۴، بوشهر
محمدی، حسین و محمدی مارچوبه، رضا و عسگری، محمدرضا (1402). تاثیر فرهنگ مدرسه دیجیتال در مورد آموزش و سواد علمی، اولین همایش بین المللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزاره سوم، بوشهر
Cahyadi, A.; Magda, R. (2020). Digital Leadership in the Economies of the G20 Countries: A Secondary Research. Economies, 9, 32
Hague, C., & Payton, S. (2020). Digital literacy across the curriculum. Education and Information Technologies, 25(1), 1-17
Karakose, T. (2021). The impact of the COVID-19 epidemic on higher education: Opportunities and implications for policy and practice. Ed. Process. Int. J. 10, 7–12
McGrew, S., Breakstone, J., Ortega, T., Smith, M., & Wineburg, S. (2022). Can students evaluate online sources? Learning from assessments of civic online reasoning. Theory & Research in Social Education, 46(2), 165–193
Navaridas-Nalda, F.; Clavel-San Emeterio, M.; Fernández-Ortiz, R.; Arias-Oliva, M. (2020). The strategic influence of school principal leadership in the digital transformation of schools. Comput. Hum. Behav, 112, 106481
Palfrey, J., & Gasser, U. (2020). Born digital: Understanding the first generation of digital natives. Basic Books
Panshin, I.; Solovieva, O.; Kornilova, O.; Eronin, V. (2021). The Impact of Digitalization on Leadership. In Modern Global Economic System: Evolutional Development vs. Revolutionary Leap; Popkova, E.G., Sergi, B.S., Eds.; Springer: Cham, Switzerland, pp. 1272–1278
Smith, J. (2021). The impact of digital culture on education: A global perspective. Journal of Educational Technology, 12(4), 345-360
Wang, Z., Shi, Q. and Ding, Q. (2025), Evaluation and optimization of supply factor efficiency for public digital cultural services in China, Library Hi Tech, 43(1), 180-203
Westerman, G.; Bonnet, D.; McAfee, A. (2014). Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation; Harvard Business Review Press: Boston, MA, USA Williams, R. (2020). Digital transformation in education: Challenges and opportunities. International Journal of Educational Management, 34(5), 123-145