اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی براسترس ادراک شده مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم
الموضوعات :نرگس کیانی 1 , راضیه بیگی 2 , فاطمه سادات صفایی 3
1 - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر، اصفهان، ایران.
2 - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه غیر انتفاعی صفاهان، اصفهان، ايران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: استرس ادراک شده, شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی, اوت,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی براسترس ادراک شده مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم به اجرا درآمد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم شهر اصفهان در سال 1403 بودند. نمونه پژوهش شامل 26 نفر از مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 13 نفر). ابزارگردآوری شامل پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران(1983) بود. مداخله پژوهش شامل 8 جلسه آموزشی 90 دقیقه ای شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای گروه آزمایش بود و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره حاکی از این بود که روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش استرس ادراک شده مادران دارای کودک اختلال اوتیسم موثر بوده است (05/0P<). با توجه به یافته ها می توان برای کاهش استرس ادراک شده مادران دارای کودک اوتیسم می توان از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی سود جست.
دهقان، کبری، (۱۳۹۴). اثربخشی درمان مرور زندگی بر اضطراب مرگ و رضایت از زندگی زنان سالمند شهر تهران ۱۳۹۳-۹۴. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی
دوان شولتز، سیدنی الن شولتز، (۱۳۹۱)، نظریه های شخصیت، مترجم: یحیی سید محمدی، نشر ویرایش.
دیوید آل روزنهان مارتین ای پی سیگمن (۱۳۹۳)، آسیب شناسی روانی (جلد اول)، مترجم يحيی سیدمحمدی، انتشارات ارسباران
دیوید ال، روزنهان و مارتین ای پی. سلیگمن، (۱۳۸۲). آسیب شناسی روانی، ( جلد یک)، مترجم يحیی سید محمدی، تهران: نشر ارسباران
دیوید ال، روزنهان، سلیگمن، مارتین ای. پی. (۱۳۸۹). آسیب شناسی روانی، ( جلد دوم)، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ساوالان
دیوید آل، روزنهان، سلیگمن، مارتین ای.پی.( ۱۳۸۴). روانشناسی نابهنجاری - آسیب شناسی روانی( جلد دوم)، مترجم: یحیی سید محمدی، تهران: نشر ارسبارانسادوک، ب.، و سادوک، و. (1392). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه مظاهر رضایی. تهران: ارجمند. (سال انتشار به زبان اصلی، 2007).
سادوک، ب.،ج.، سادوک، و.آ.، روئیز، پ. (1395). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک، ترجمه فرزین رضایی. تهران: انتشارات ارجمند. تاریخ انتشار به زبان اصلی 2015.
علوی، خ.، مدرس غروی، م.، امین یزدی، س.ا.، صالحی قدردی، ج.(1390). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفه های هوشیاری فراگیر بنیادین، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان، مجله اصول بهداشت روانی، 13(2)، 135-124.
علیزاده، ع.، علیزاده، ع.، محمدی، ا.(1392). اثربخشی آموزش فردی مهارت های رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی اساسی، نشریه روان پرستاری، 1(2)، 69-62.
مککی، م.، وود، ج.، برنتلی، ج. (1399). تکنیکهای رفتاردرمانی دیالکتیک. ترجمه حسن حمیدپور، حمید جمعهپور، و زهرا اندوز، تهران: انتشارات ارجمند. سال انتشار به زبان اصلی 2016.
Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S. L., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., … Devins, G. (2004). Mindfulness: a proposed operational definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11, 230-241.
-Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125-143.
-Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice,10, 144–156. doi:10.1093/clipsy/bpg016
-Jennifer G.Lyons, Jane A.Cauley, Lisa Fredman.(2015). The effect of transitions in caregiving status and Intensity on perceived stress among 992 female caregiving and non caregivers , the journal of gerontology: series A , volume 70, issue 8,1 August 2015, pages 1018-1023
-Nasrin Zamani Forushani* Mohammad Ali Besharat.(2011). Relation between Emotional intelligence and Perceived Stress among female Students, procedia- social and behavioral scince30 P1109-1112
- Hanies J, Spadaro KC, Choi J, Hoffman LA, Blazeck AM. Med (2014). Reducing stress and anxiety in caregivers of lung transplant patient: benefits of mindfulness meditation, Int J organ transplant med.(2011), 5 (2): 50-60
- M.A Fernandes- Blazquez, M.Avila- Villanueva, J.A. Lopez- Pina, M.A. Zea- Sevilla, B.Frades- Payo.(2015). Psychometric properties of a new short version of the State- Trait Anexiety Inventory (STAI) for the Assessment of Anexiety in the elderly, neurologia. 2015., C..352-358
- Catrina Calderon, PHD, lilianne Gomez- Lopez, MD, PHD, Saraya Borraz, MD, Jose Manuel Mereno - Villares, MD, Consuelo Pedron- Giner, MD, PHD. (2011). Feeling of Burden, Psychological Distress, and anexiety among primary caregivers of children with home enternal Nutrition, Journal of pediatric published: 18 August 2016
- Santiago Barajas and luis Garra.(2014). Mindfulness and Psychopathology: adaptation of the Mindful Attention Awareness scale (MAAS) in a Spanish sample slinica salud 25(2014) 49-56
-Katherine C. Johnson .2016.Effects Of Mind and Body Interventions on Family DementiaCaregivers:ASystematicReview
-Shives L, Isaacs A, Editors. Psychiatric mental health nursing. 10 th edition . North American: Lippincott Williams &Wilkins, 2007.p.702
-Brown Kw, Ryan RM. The benefits of being present: Mind fullness and its role in psychological well-being. J Pers Soc Psychol 2003 , 84: 822-48.
-Kabat-Zinn, J .(1990).Full Catastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, Pain and Illness. New York:Delacorte.
-Wells A. Gad, Metacognition and mindfulness: An information processing analysis. Clin Psychol : Sci and Prac . 2002:9(1):95-100
-Hovey, J.K. (2005). Fathers parenting chronically ill children: concerns and coping strategies. Issuses compr pediatr Nurs, 83-95.