رابطۀ بین ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آداب گریزی تحصیلی: نقش واسطه ای امید تحصیلی
الموضوعات :
عسکر آتش افروز
1
,
مجید جعفری
2
,
علیرضا حاجی یخچالی
3
1 - شهید چمران اهواز
2 - دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: ادراک از محیط کلاس, امید تحصیلی, دلزدگی تحصیلی و آداب گریزی تحصیلی,
ملخص المقالة :
هـدف ایـن پژوهـش تعییـن نقـش واسـطه ای امیـد تحصیـلی در رابطـۀ بیـن ادراک از محیـط کلاس بـا دلـزدگی و آداب گریـزی تحصیـلی در دانش آمـوزان بــود. شــرکت کنندگان شــامل 600 دانش آمــوزان متوســظۀ دوم (308 پســر 292 دختــر) شهرســتان خــرم بیــد در ســال تحصیــلی 1403-1402 بودنــد کــه بــه روش نمونه بــرداری تصــادفی خوشــه ای چندمرحلــه ای انتخــاب و بــه پرسشــنامۀ در ایــن کلاس چــه می گــذرد (فراســر، فیشــر و مــک روبی، 1996)، مقیــاس امیــد بــه تحصیــل (خرمــائی و کمــری، 2018)، مقیــاس دلــزدگی تحصیــلی (پکــران، گوئتــز و پــری، 2005) و مقیــاس آداب گریــزی در کلاس کـودک و نوجـوان (اسـپادافورا و ولـک، 2021) پاسـخ دادنـد. نتایـج حـاکی از معنـاداری اثـر مسـتقیم ادراک از محیـط کلاس بـر امیـد، دلـزدگی و آداب گریـزی تحصیـلی بـود. اثـرات غیرمسـتقیم ادراک از محیـط کلاس بـا نقـش واسـطه ای امیـد تحصیـلی بـر دلـزدگی و آداب گریـزی تحصیـلی نیـز معنـادار بـود. بـر ایـن اسـاس می تـوان نتیجـه گرفـت بـرای کاهـش دلـزدگی و آداب گریـزی تحصیـلی دانش آمـوزان، بایـد بـه امیـد تحصیـلی نـاشی از ادراک مناسب آن ها از کلاس درس توجه کرد.
Coetzee, T., Pryce-Jones, K., Grant, L., & Tindle, R.
(2022). Hope moderates the relationship between
منابع
students’ sense of belonging and academic miscon-
Alam, A., & Mohanty, A. (2024). Happiness Engineer-
duct. International Journal for Educational Integri-
ing: impact of hope-based intervention on life satis-
ty, 18(1), 1-22.
faction, self-worth, mental health, and academic
achievement of Indian school students. Cogent
Delavarpour, M., & Hasbanchari, M. (2018). Explain-
ing the academic boredom of students according to
Education, 11(1), 1-30.
the perception of the learning environment and the
Anggreani, R. A., & Sumiati, A. (2023). The relationship
mediation of the value of the assignment. Journal of
between family environment and school environment
Education and Learning Studies, 2 (10), 1-32. [In
Persian].
on discipline of students’ majoring in accounting at
the east jakarta vocational high school. Interconnec-
tion: An Economic Perspective Horizon, 1(2), 59-67.
Diaz, J. (2021). An analysis of hope and future orien-
tation in the context of school climate in mongolian
Apsari, W. (2021). Hubungan kematangan emosi, ke-
secondary schools. Master’s Thesis, Mongolian.
Edgerton, E., & McKechnie, J. (2023). The relationship
فصلنامه روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی | سال بیستم | شماره79 | بهار 1403
negeri 2 krian. PhD dissertation in psychology, Uni-
between student’s perceptions of their school envi-
versity of Surabaya, Sarabaya, Indonesia.
ronment and academic achievement. Frontiers in
.959259 ,13 ,Psychology
Arifin, A., Suryaningsih, S. S., & Arifudin, O. (2024). The
relationship between classroom environment, teach-
Fraser, B. J. (2023). The evolution of the field of learning envi-
ronments research. Education Sciences, 13(3), 257.
er professional development, and student academic
performance in secondary education. International
Fraser, B. J., McRobbie, C. J., & Fisher, D. (1996). De-
velopment, validation and use of personal and class
.151-159 ,)2(2 ,Education Trend Issues
Avar, Z., & Sadi, O. (2020). The relationship between
forms of a new Classroom Environment Question-
students’ perceptions of learning environment and
naire. In Proceedings Western Australian Institute
achievement emotions: A multivariate analysis.
.)31 .for Educational Research Forum (Vol
In FIRE: Forum for International Research in
Gao, L., Kong, F., Cui, L., Feng, N., & Wang, X. (2024).
Education, 6, 2.
Teacher–student relationships and adolescents’
Azadi, D, F., & Khormai, F. (2023). Structural relation-
classroom incivility: A moderated mediation mod-
ships between school moral climate and academic
el of moral disengagement and negative coping
style. Psychology in the Schools, 61(2), 496-513.
Ghasemi, V. (2011). Estimating the optimal sample size
in structural equation models and assessing its ade-
quacy for social researchers. Iranian Journal of So-
ciology, 12 (4), 126-147. [In Persian].
Hartanto, D., Kartadinata, S., & Ilfiandra, A. (2019).
The uniqueness of students’ academic hope in indo-
nesia. International Journal of Scientific& Technol-
.107-112 ,)4(8 ,ogy Research
Hudgins, T., Layne, D., Kusch, C. E., & Lounsbury, K.
(2023). An analysis of the perceptions of incivili-
ty in higher education. Journal of Academic Eth-
ics, 21(2), 177-191.
Nasrasfahani, N., Bapiri, A, A., & Qasim Nejadiani, Q.
(2023). Prediction of academic attraction based on
the perception of constructivist learning environ-
ment and academic hope in female students of the
first year of high school in ilam city. The First Inter-
national Conference of Psychology, Social Sciences,
Educational Sciences and Philosophy. Babol. [In
Persian].
Nikdel, F., Jokar, A., & Noshadi, N. (2021). Perceptions
of classroom environment, satisfaction of basic psy-
chological needs, and academic emotions: The me-
diating role of basic psychological needs. Education
& Science/Egitim ve Bilim, 46(208).
Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad, V., & Karimi, Y. (2010).
Examining the psychometric indicators of the class
perception questionnaire. Journal of Educational
Measurement, 1 (1), 31-53. [In Persian].