رابطه ذهن آگاهی با اضطراب و افسردگی: نقش واسطه ای حرمت خود
الموضوعات :
محمدجواد زارع مهرجردی
1
,
زهره صیادپور
2
1 - روانشناسی بالینی
2 - روانشناسی/دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی/دانشگاه آزاد اسلامی/ واحد تهران جنوب/تهران/ایران
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهی, حرمت خود, اضطراب, افسردگی,
ملخص المقالة :
هـدف ایـن پژوهـش تعییـن رابطـه ذهـن آگاهی بـا اضطـراب و افسـردگی بـا نقـش واسـطه ای حرمـت خـود و طـرح پژوهـش از نـوع همبسـتگی بـود. از بیـن دانشـجویان کارشـناسی و کارشـناسی ارشـد دانشـگاه آزاد تهـران جنـوب کـه در سـال 1402-1401 مشـغول بـه تحصیـل بودنـد، 336 نفـر بـا اسـتفاده از روش نمونه بـرداری در دسـترس، بـه عنـوان گـروه نمونـه انتخـاب شـدند. داده هـا بـا اسـتفاده از مقیـاس ذهـن آگاهی (بـراون و رایـان، 2003)، مقیـاس حرمـت خـود (روزنبـرگ، 1965)، سیاهـۀ اضطـراب (بـک، 1988)، سیاهـۀ افسـردگی (بـک، 1961) جمـع آوری شـدند. نتایـج بـه دسـت آمـده از معـادلات سـاختاری ضرایـب مسیـر ذهـن آگاهی بـا اضطـراب و افسـردگی را معنـادار و به ترتیـب 0/501- و 0/282- مشـخص کـرد. هم چنیـن مسیـر غیرمسـتقیم ذهـن آگاهی بـا اضطـراب و افسـردگی به واسـطۀ حرمـت خـود به ترتیـب 0/120- و 0/281- بـود. بنابرایـن نقـش واسـطه ای حرمـت خـود در رابطـۀ بیـن ذهـن آگاهی بـا اضطـراب و افسـردگی تأییـد شـد. بـر مبنـای نتایـج بـا به کارگیـری ذهـن آگاهی و تمرکـز بـر نقـش حرمـت خـود و تقویـت آن، می تـوان اضـطراب و افـسردگی را کاهش داد.
Jha, A. P., Stanley, E. A., Kiyonaga, A., Wong, L., and
Gelfand, L. (2010). Examining the protective effects
of mindfulness training on working memory capacity
and affective experience. Emotion, 10, 54–64.
Johannsen, M., Nissen, E. R., Lundorff, M., & O‘Toole,
M. S. (2022). Mediators of acceptance and mindful-
ness-based therapies for anxiety and depression: A sys-
tematic review and meta-analysis. Clinical psychology
Review, 94, 102156.
Kenwood, M. M., Kalin, N. H., & Barbas, H. (2022). The
prefrontal cortex, pathological anxiety, and anxiety dis-
orders. Neuropsychopharmacology, 47(1), 260-275.
Langer, E. J., & Ngnoumen, C. T. (2017). Mindfulness. In
Duun, D. S. (Ed.), Positive psychology (pp. 95-111).
London: Routledge.
Lee, J. Y., Patel, M., & Scior, K. (2023). Self-esteem and
its relationship with depression and anxiety in adults
with intellectual disabilities: a systematic literature
review. Journal of Intellectual Disability Research :
JIDR, 67(6), 499–518.
Leary, M. R., & Baumeister, R. F. (2000). The nature and
function of self-esteem: Sociometer theory. In M. P.
Zanna (Ed.), Advances in experimental social psy-
chology, Vol. 32, (pp. 1–62). UK: Academic Press.
Malik, S., & Perveen, A. (2023). Mindfulness and anxiety
among university students: Moderating role of cogni-
tive emotion regulation. Current Psychology, 42(7),
.5621-5628
Maleki, T., & Asbaghi, A. (2021). The mediating role of
self-esteem: the relationship between dimensions of
perfectionism with depression and aggression. Journal
of Developmental Psychology: Iranian Psychologists,
18 (70), 115-126. [In Persian].
Manna, G., Falgares, G., Ingoglia, S., Como, M. R., &
De Santis, S. (2016). The relationship between self-es-
teem, depression and anxiety: Comparing vulnerabili-
ty and scar model in the Italian context. Mediterranean
Journal of Clinical Psychology, 4(3). 1-17.