مدل سازش یافتگی تحصیلی مبتنی بر احساس تعلق به مدرسه با نقش واسطه گری پایستگی تحصیلی
الموضوعات :
پویا حیدری
1
,
علیرضا منظری توکلی
2
,
حمدا.... منظری توکلی
3
,
امان ا... سلطانی
4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد کرمان، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد کرمان
4 - استادیار دانشگاه آزاد کرمان
الکلمات المفتاحية: احساس تعلق به مدرسه, پایستگی تحصیلی, سازش یافتگی تحصیلی,
ملخص المقالة :
هـدف ایـن پژوهـش بـررسی مـدل سـازش یافتگی تحصیـلی مبتـنی بـر احسـاس تعلـق بـه مدرسـه بـا نقـش واسـطه ای پایسـتگی تحصیـلی دانش آمـوزان دورۀ دوم متوســطۀ اســتان یــزد بــود. پژوهــش توصیــفی و از نــوع همبســتگی و جامعــۀ آمــاری دانش آمــوزان مقطــع دورۀ دوم متوســطۀ اســتان یــزد در ســال تحصیــلی 1402-1401 بــود. از طریــق روش نمونه بــرداری خوشــه ای چندمرحلــه ای، 420 دانش آمــوز (223 پســر و 197 دختــر) انتخــاب شــدند و بــه پرسشــنامه های احســاس تعلــق بــه مدرســه (بــری، بیــتی و وات، 2004)، ســازش یافتگی تحصیــلی (سینهــا و سینــک، 1993) و پایســتگی تحصیــلی (مارتیـن و مـارش، 2008) پاسـخ دادنـد. نتایـج مدل یـابی معـادلات سـاختاری نشـان داد مـدل نهـايی از بـرازش مطلـوبی برخـوردار اسـت. نتایـج نشـان داد احســاس تعلق بــه مدرســه م ی توانــد پایســتگی تحصیــلی و ســازش یافتگی تحصیــلی دانش آمــوزان و پایســتگی تحصیــلی می توانــد ســازش یافتگی تحصیــلی دانش آمــوزان را پیش بیــنی کنــد. هم چنیــن احســاس تعلــق بــه مدرســه از طریــق نقــش واســطه ای پایســتگی تحصیــلی بــر ســازش یافتگی تحصیــلی اثــر غیرمســتقیم داشــت. بــا توجــه بــه اینکــه احســاس تعلــق بــه مدرســه و پایســتگی تحصیــلی از پیش بینی کننده هــای ســازش یافتگی تحصیـلی هسـتند، بنابرایـن می تـوان بـا افزایـش احسـاس تعلـق بـه مدرسـه و پایسـتگی تحصیـلی دانش آمـوزان، بـا سـازش نایافتگی تحصیـلی مقابلـه کرد و سازش یافتگی تحصـیلی دانش آموزان را در مدارس افزایش داد.
Morrison, G. M., Cosden, M. A., O’Farrell, S. L., &
Campos, E. (2003). Changes in Latino students’
perceptions of school belonging over time: Im-
pact of language proficiency, self-perceptions, and
teacher evaluations. California School Psycholo-
gist, 8, 87–98.
Neely, C., & Faici, C. (2004). School connectedness
and the transition into and outof health-risk be-
havior among adolescents: A comparison of social
belonging and teacher support, Journal of School
Health, 74(7), 284-294.
Panahi, R., Kazemi, S., & Rezaie, A. (2012). The re-
lationship of learning styles to academic achieve-
ment: The role of gender and academic discipline.
Journal of Developmental Psychology: Iranian
Psychologists, 8(30), 189-196. [In Persian].
Parsa, B., Habibzadeh, R., & Haq Kalkhoran, A.
(2016). Prediction of students’ academic adapta-
tion based on sense of belonging to school and goal
orientation, World Conference of Psychology and
Educational Sciences, Law and Social Sciences at
the Beginning of the Third Millennium of Shiraz.
[In Persian].
Rabiei, M. (2016). Academic buoyancy: Role of sta-
ble and unstable psychological factors. Journal of
Practical Advice, 5(2), 37-56. [In Persian].
Rowe, F., Stewart, D., & Patterson, C. (2007). Promot-
ing school connectedness through whole school ap-
proaches. Health Education, 107(6), 524-542.
Salehi, R. (2021). Investigation into the role of paternal
involvement on academic buoyancy of high school
students by mediators of satisfaction and academic
engagement. Journal of School Psychology, 10(1),
102-115. [In Persian].
Sharifi, F., Marzieh, A., & Janabadi, H. (2017). The re-
lationship between achievement goals and the feel-
ing of belonging to the school and mental vitality
of students. Journal of School and School Psychol-
ogy, 6(4), 99-119. [In Persian].
Sinha, A. K. P., & Singh, R. P. (1993). The Adjustment
Inventory for School Students (AISS). Agra (India):
National Psychological Corporation.