اثربخشی برنامۀ آگاهی واج شناختی چندرسانه ای بر آگاهی واج شناختی دانش آموزان با کنش وری هوشی مرزی
الموضوعات :سمیرا سعیدی زارنجی 1 , سعید حسن زاده 2 , سوگند قاسم زاده 3
1 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: برنامۀ آگاهی واج شناختی چندرسانه ای , آگاهی واج شناختی, عملکرد هوشی مرزی,
ملخص المقالة :
هـدف ایـن پژوهـش تعییـن میـزان اثربخـشی برنامـۀ آگاهی واج شـناختی چندرسـانه ای بـر آگاهی واج شـناختی دانش آمـوزان بـا کنش وری هـوشی مـرزی پایــه اول ابتــدایی بــود. روش ایــن پژوهــش تک آزمــودنی و بــه شیــوۀ خــط پایــه و جامعــۀ آمــاری دانش آمــوزان بــا کنش وری هــوشی مــرزی پایــۀ اول ابتــدایی در شــهر تهــران بــود کــه از میــان آنــان، دو دانش آمــوز دختــر دارای عملکــرد هــوشی مــرزی بــه شیــوۀ نمونه بــرداری هدفمنــد انتخــاب شــدند. یـکی از ایـن دانش آمـوزان دارای مشـکلاتی در خوانـدن بـود و دیگـری مشـکلی در خوانـدن نداشـت. سـپس، برنامـۀ آگاهی واج شـناختی طی 12 جلسـۀ 45 دقیقـه ای بـه آنـان ارائـه شـد. هم چنیـن، آزمودنی هـا در سـه مرحلـه، بـا آزمـون آگاهی واج شـناختی مـورد ارزیـابی قـرار گرفتنـد. نتایـج به دسـت آمـده از تحلیـل دیـداری داده هـا و شـاخص انـدازۀ اثـر نشـان داد کـه کنش وری هـر دو آزمـودنی در زیر مقیاس هـای آگاهی واج شـناختی در مرحلـۀ مداخلـه نسـبت بــه مرحلــۀ خــط پایــه افزایــش معنــاداری داشــت. بنابرایــن، بــه نظــر می رســد برنامــۀ آگاهی واج شــناختی چندرســانه ای بــر افزایــش آگاهی واج شــناختی دانش آموزان با کنش وری هوشی مرزی پایۀ اول ابــتدایی مؤثر است.
Medina, G. B. K., & Guimaraes, S. R. K. (2021). Read-
ing in developmental dyslexia: the role of phonemic
awareness and executive functions. Estudos de Psic-
ologia, 38, e180178.
Martinussen, R., Ferrari, J., Aitken, M., & Willows, D.
(2015). Pre-service teachers’ knowledge of phone-
mic awareness: relationship to perceived knowledge,
self-efficacy beliefs, and exposure to a multimedia-en-
hanced lecture. Annals of Dyslexia, 65(3), 142-158.
Nouwens, P. J., Lucas, R., Smulders, N., Embregts, P.
J., & van Nieuwenhuizen, C. (2017). Identifying
classes of persons with mild intellectual disability
or borderline intellectual functioning: a latent class
analysis. BMC Psychiatry, 17(1), 1-9.
Olayaie, S., Taghipour, K., & Mahmoodi, F. (2021). The
Effectiveness of Genius Baby Instructional Multime-
dia Software on Attitude and Learning of Language
Skills in Preschool Children. Journal of Instruction
and Evaluation, 14(55), 185-205. [In Persian].
Roording‐Ragetlie, S., Spaltman, M., de Groot, E., Klip,
H., Buitelaar, J., & Slaats‐Willemse, D. (2022).
Working memory training in children with border-
line intellectual functioning and neuropsychiatric
disorders: a triple‐blind randomised controlled trial.
Journal of Intellectual Disability Research, 66(1-2),
.178-194
Safaeian Titkanlou, S., Maleki Shahmahmood, T., Ghay-
oumi-Anaraki, Z., Haresabadi, F., Haddadi Avval,
M., Soltani, M., & Rajati Haghi, M. (2020). Com-
paring the Phonological Awareness Skills Between
Persian-speaking Monolingual Cochlear-implanted
and Healthy Children. Journal of Arak University of
Medical Sciences, 23(6), 840-849. [In Persian].
Soleimani, Z., & Dastjerdi Kazemi, M. (2010). Determin-
ing the validity and reliability of phonological awareness
test. Journal of Psychology, 9(1), 82-100. [In Persian].
Treiman, R., & Zukowski, A. (2013). Levels of phono-
logical awareness. In Phonological processes in lit-
eracy (pp. 95-112). London: Routledge.
Chen, C. H. (2020). Impacts of augmented reality and a
digital game on students’ science learning with re-
flection prompts in multimedia learning. Education-
al Technology Research and Development, 68(6),
.3057-3076
Fernández-Otoya, F. A., Raposo-Rivas, M., & Hala-
bi-Echeverry, A. X. (2022). A Qualitative System-
atic Literature Review on Phonological Awareness
in Preschoolers Supported by Information and
Communication Technologies. Education Sciences,
.382-408 ,)6(12
Hasanabadi, H. R., Sarmad, Z., & Ghazi-Tabatabaei, M.
(2015). Managing spilt-attention and redundancy in
multimedia learning environments:evidence for dual
processing systems in working memory. Journal of
Developmental Psychology :Iranian Psychologists),
5(17), 27-41. [In Persian].
Jalalian Chaleshtory, M., Zarifian, T., Dastjerdi Kazemi,
M., & Mooludi, R. (2017). Developing Picture-Pho-
neme Deletion Tests and study of their validity and
reliability in Persian speaking children in first to
third grade. Journal of Exceptional Children, 17(1),
65-82. [In Persian].