رابطه خود کارآمدی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین مقطع متوسطه دوم
الموضوعات :
فریبا علیزاده
1
,
روح الله کریمی خویگانی
2
,
مهدی محمودی
3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران faribaa_alizadeh@yahoo.com
2 - (نویسنده مسئول)، دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه امین تهرانhosein.m137@yahoo.com tell: 09028636747
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران mahmodi86@gmail.com
الکلمات المفتاحية: اعتیاد به اینترنت, اهمالکاری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, سرزندگی تحصیلی, عملکرد تحصیلی,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: اعتیاد به اینترنت بهعنوان یک اختلال روانی اجتماعی شناخته میشود و در چارچوب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) گنجاندهشده است هدف از این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی، اهمال¬کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانش¬آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین مقطع متوسطه دوم بود. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم (دولتی) منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از بین آنها تعداد 220 نفر (110 دختر و 110 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و اعتیاد به اینترنت پاسخ دادند. یافته ها: یافتههای تحلیل همبستگی و رگرسیون نشان داد که از بین مؤلفههای خودکارآمدی تحصیلی استعداد با کوشش و بافت با 99% اطمینان رابطه معناداری (01/0 p≤) با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دارد. از بین مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی، آماده شدن برای امتحانات با (396/0)=β، آماده شدن برای تکالیف و آماده شدن برای پایانترم با 99% اطمینان رابطه معناداری (01/0 p≤) با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دارد و همچنین بین سرزندگی تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان (178/0-=r) رابطه وجود داشت که این مقدار روابط با 99 درصد اطمینان ازنظر آماری (01/0 ≥ p) معنادار است. نتیجه گیری: درنتیجه اعتیاد به اینترنت بر سرزندگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی مؤثر است و عملکرد تحصیلی دانش آموزان را نیز تحت تأثیر قرار میدهد.
1. Edition, F. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Am Psychiatric Assoc, 2013; 21(21): 591-643.
2. Peluchette J., Karl K. Social networking profiles: An examination of student attitudes regarding use and appropriateness of content. Cyber Psychology & Behavior, 2008; 11(1): 95-97. http://dx.doi.org/10.1089/cpb.2007.9927
3. Shafizade H. Explaining the state of strategic thinking in the university and its relationship with organizational learning; Case Study. Socio-Cultural Strategy, 2018; 7(2): 387-406. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22517081.1397.7.2.14.5
4. Andreassen CS, Pallesen S. Social network site addiction - an overview. Curr Pharm Des. 2014;20(25):4053-4061. https://doi.org/10.2174/13816128113199990616
5. Zaremohzzabieh, Z., Samah, B. A., Omar, S. Z., Bolong, J., & Kamarudin, N. A. Addictive Facebook use among university students. arXiv preprint arXiv, 2014; 10(6): 1508-01669. http://dx.doi.org/10.5539/ass.v10n6p107
6. Sadock B.J., Sadock V.A., Sussman N. Manual de farmacologia psiquiátrica de Kaplan & Sadock-6. Artmed Editora; 2018.
7. Guedes E, Sancassiani F, Carta MG, Campos C, Machado S, King AL, Nardi AE. Internet Addiction and Excessive Social Networks Use: What About Facebook? Clin Pract Epidemiol Ment Health, 2016 Jun 28;12:43-8. https://doi.org/10.2174%2F1745017901612010043
8. Griffiths M. A. components’ model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance use, 2005; 10(4): 191-197. https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/14659890500114359
9. Jha RK, Shah DK, Basnet S, Paudel KR, Sah P, Sah AK, Adhikari K. Facebook use and its effects on the life of health science students in a private medical college of Nepal. BMC Res Notes, 2016 Aug 2; 9: 378. https://doi.org/10.1186%2Fs13104-016-2186-0
10. Ríos-Risquez MI, García-Izquierdo M, Sabuco-Tebar ELÁ, Carrillo-Garcia C, Solano-Ruiz C. Connections between academic burnout, resilience, and psychological well-being in nursing students: A longitudinal study. J Adv Nurs, 2018; 74(12): 2777-2784. https://doi.org/10.1111/jan.13794
11. Kumar S, Kumar A, Badiyani B, Singh SK, Gupta A, Ismail MB. Relationship of internet addiction with depression and academic performance in Indian dental students. Clujul Med. 2018 91(3): 300-306. https://doi.org/10.15386/cjmed-796
12. Giunchiglia F. Zeni M. Gobbi E. Bignotti, E. & Bison, I. Mobile social media usage and academic performance. Computers in Human Behavior, 2018; 82: 177-185. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.12.041
13. Alhadabi A, Aryn C. Karpinski. Grit, Self-Efficacy, Achievement Orientation Goals, and Academic Performance in University Students. International Journal of Adolescence and Youth, 2020; 25(1): 519–35. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1679202
14. D’Alessio F.A., Avolio B.E., Charles V. Studying the impact of critical thinking on the academic performance of executive MBA students. Thinking Skills and Creativity, 2019; 31: 275-283. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.02.002
15. Aloka P.J. Social comparison and academic buoyancy among freshmen in one selected public university. EUREKA: Social and Humanities, 2022;(3): 49-59. https://doi.org/10.21303/2504-5571.2022.002447
16. Dehghanizadeh MH, Hossein Chari M. academic vitality and perception of family communication pattern; The mediating role of self-efficacy. Journal of Education and Learning Studies, 2012; 4(2): 21-47. https://doi.org/10.22099/jsli.2013.1575
17. Fuladi A, Kajbaf M.B, Qumrani A. The effectiveness of academic vitality training on academic success and academic self-efficacy of female students. Education and evaluation, 2017; 37-53. https://sanad.iau.ir/journal/jinev/Article/543431?jid=543431
18. Nejatifar S, Ghasemi MR, Sarami P, Abedi A. Effectiveness of Intervention Based on Academic Buoyancy on Academic Burnout and Academic Engagement of Students with Reading Learning Disorder. HN [Internet]. 2023 Apr. 1 [cited 2024 May 21];1(2):28-36. Available from: https://doi.org/10.61838/kman.hn.1.2.4
19. AlBarzi M., Khoshbat F., Gholami S. The effect of physical education spaces on students' academic vitality from the perspective of teachers and elementary school students. Research in teacher education, 2022; (5)36: 6-76.
20. Hejazi E., Abasi F. The Effect of Perceived Parental Relationships, Teacher-Student Relationship and Personal Best Goals on Academic Buoyancy. Applied Psychology, 2021; 15(2): 205-179. https://doi.org/10.52547/apsy.2021.216011.0
21. Sharifi Kabir Saidi H. Prediction of psychological well-being based on the orientation of life and optimism. Rooyesh 2015; 4 (1) :42-59. http://dorl.net/dor/20.1001.1.2383353.1394.4.1.4.2
22. Hussain A., Mkpojiogu E.O., Ezekwudo C.C. Improving the Academic Self-Efficacy of Students Using Mobile Educational Apps in Virtual Learning: A Review. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 2021; 15(6): 192. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e19284
23. Odaci H. Academic self-efficacy and academic procrastination as predictors of problematic internet use in university students. Computers & Education, 2011; 57(1): 1109-1113. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.01.005
24. Suárez-Perdomo A., Ruiz-Alfonso Z., Garcés-Delgado Y. Profiles of undergraduates’ networks addiction: Difference in academic procrastination and performance. Computers & Education, 2022; 181: 104459. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104459
25. Berte D.Z., Mahamid F.A. Affouneh S. Correction to: Internet Addiction and Perceived Self-Efficacy Among University Students. Int J Ment Health Addiction, 2021; 19: 2484. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00160-8
26. Arab Zozni M, Shirafken Kopken A. Examining the relationship between academic procrastination and cell phone addiction and the mediating role of academic self-efficacy in male students, New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education, 2023; 50: 274-288. https://www.jonapte.ir/fa/showart-8994b99df9614ee023eef22ecaf7726a
27. Modara F, Rezaee-Nour J, Sayehmiri N, Maleki F, Aghakhani N, Sayehmiri K, Rezaei-Tavirani M. Prevalence of Internet Addiction in Iran: A Systematic Review and Meta-analysis. Addict Health. 2017 Fall; 9(4):243-252. https://ahj.kmu.ac.ir/article_84735.html
28. Roshanzadeh M, Tajabadi A, Mazhari Dehkordi B, Mohammadi S. Investigating the Role of Internet Addiction in Predicting Academic Procrastination in Nursing Students. JMIS 2022; 8 (1): 26-35. http://dx.doi.org/10.32598/JMIS.8.1.4