شناسایی و اعتباریابی شایستگیهای منابع انسانی در نسل Z در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
الموضوعات :
مریم محمدی زائر
1
,
فروغ رودگرنژاد
2
,
کریم کیاکجوری
3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایران
الکلمات المفتاحية: نیازهای نوآوری, مهارتهای ارتباطی, استفاده از فناوری, آگاهی فرهنگی, هوش هیجانی ,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف شناسایی و اعتباریابی شایستگیهای منابع انسانی مرتبط با نسل Z در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و اجرا شد. روش تحقیق بهصورت ترکیبی (کیفی-کمی) است که در دو مرحله انجام گردید. در مرحله کیفی، جامعه آماری شامل مدیران و مشاوران ارشد ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که بهصورت هدفمند و قضاوتی انتخاب شدند. نمونهگیری در این بخش با روش گلولهبرفی انجام شد تا افراد با بیشترین آگاهی و تجربه در این زمینه شناسایی شوند. حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شد. در مرحله کمی، جامعه آماری شامل مدیران، اعضای هیأت علمی و کارکنان ستاد وزارت علوم بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر تعیین گردید. در این بخش، دادهها از طریق پرسشنامه پنجدرجهای لیکرت جمعآوری شد. دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی و کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. در بخش کمی، دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی، شامل تحلیل عاملی تاییدی و آزمونهای معتبر، تحلیل گردیدند. نتایج این پژوهش شایستگیهای کلیدی منابع انسانی مورد نیاز برای نسل Z را شناسایی کرده و بهطور خاص به نیازهای نوآوری، مهارتهای ارتباطی، استفاده از فناوری، آگاهی فرهنگی، هوش هیجانی و یادگیری مستمر پرداخته است. نتایج این تحقیق میتواند به سیاستگذاریها و برنامهریزیهای منابع انسانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمک شایانی نماید.
