رابطه وضعیت آموزش کارکنان، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی زنان کارمند سازمانهای دولتی استان یزد
الموضوعات :الهه السادات سالاری 1 , ماریه دهقان منشادی 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران elaheh.salari@yahoo.com
2 - (نویسنده مسئول) استادیار، گروه مشاوره، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران Marieh.Dehghan@yahoo.com tell: 09013642238
الکلمات المفتاحية: آموزش کارکنان, اشتیاق شغلی, خودکارآمدی شغلی, زنان کارمند,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: عملکرد سازمانی به عملکرد تکتک کارکنان بستگی دارد و میتواند تحتتأثیر عواملی مانند رضایت شغلی قرار گیرد. در نتیجه، یادگیری سازمانی و بهبود عملکرد باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها میشود، لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه وضعیت آموزش کارکنان، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی زنان کارمند سازمانهای دولتی استان یزد، انجام گرفت. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان زن سازمانهای دولتی استان یزد در سال ۱۴۰۱ بود که از بین آنها 315 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه که نیفه در سال، پرسشنامه اشتیاق شغلی اوترخت - شوفلی و سالانوا، پرسشنامه خودکارآمدی شغلی توسط ریگز و نایت استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاکی از این است که ضرایب استاندارد و غیراستاندارد تحلیل رگرسیون اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی با آموزش کارکنان را نشان داد. خودکارآمدی شغلی با ضریب رگرسیون 13/0- نمیتواند آموزش کارکنان را پیشبینی کند (05/0 <p). و اشتیاق شغلی با ضریب رگرسیون 71/0 میتوانند به طور معنادار آموزش کارکنان را پیشبینی کند (01/0 >p). این یافته نشان میدهد که اشتیاق شغلی پیشبینی کننده مثبت آموزش کارکنان میباشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت، اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی بر وضعیت آموزش کارکنان سازمانهای دولتی استان یزد و اشتیاق شغلی و خودکارآمدی شغلی بر وضعیت آموزش کارکنان سازمانهای دولتی استان یزد تأثیر دارند
1. Khoshhalkalvir A, Haghighi M, Rezghirostami A.. Providing a Model for Factors Affecting Individual Performance in Public and Private Organizations to Improve Organizational Performance (Case Study: Public and Private Banks). Political Sociology of Iran, 2021; 4(1): 363-394. doi: 10.30510/psi.2021.292622.1947
2. Salimi Koch Z, Barghashi H. Investigating the Relationship between Communication Skills and Job Enthusiasm with Job Satisfaction among Fasa Elementary School Teachers. Iranian Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2023; (34): 31-43. https://psyj.ir/afile/phpEtaGX3.pdf
3. Assareh AR, Oza’ee N, Azimpour E.. The Relationship between Work Engagement, Academic Optimism, and Teachers' Job Performance. Quarterly Journal of Family and Research, 2021; 18(1): 27-46. URL: http://qjfr.ir/article-1-1823-fa.html
4. Jedali M, Alavi Matin Y, Fathi R.. The effect of employees' job engagement on social responsibility with the mediating role of their supportive behavior in Tabriz metropolitan municipality. Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 2021; 5(57): 123-138. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/741
5. Shirzad I, Jalali Farahani M.. The Relationship between General Self-Efficacy and Job Satisfaction in Iran Successful Sport Federations. Sport Management Journal, 2021; 13(1): 85-97. doi: 10.22059/jsm.2021.222318.1743
6. Saragih S.. The effects of job autonomy on work outcomes: Self efficacy as an intervening variable. International Research Journal of Business Studies, 2015; 4(3): 203-124. DOI:10.21632/irjbs.4.3.203-215.
7. Thies K.M., Serratt T.. Evaluating association degree nursing faculty job satisfaction. Teaching and Learning in Nursing, 2018; 13(2): 71-74. https://doi.org/10.1016/j.teln.2017.12.008
8. Abbas Ghorbani M, Khalatbari J.. 'The mediating role of job characteristics in the relationship between job satisfaction and self-efficacy in job decision making among employees of Islamic Azad University of West Mazandaran', medical journal of Mashhad university of medical sciences, 2022; 65(1): 29-38. doi: 10.22038/mjms.2022.52502.3057
9. Yusnelly A, Desmawati D, Suryadi N.. Work Motivation in Improving Employee Performance. INVEST: Journal Inovasi Bisnis Dan Akuntansi, 2023; 4(1): 178-185. https://doi.org/10.55583/invest.v4i1.477.
10. Aima H, Adam R, Ali H.. Model of Employee Performance: Competence Analysis and Motivation (Case Study atPT. Bank Bukopin, Tbk Center). Leadership, 2017; 5(5): 15-27.
11. Bakker AB, Leiter MP. (Eds.). Work Engagement: A Handbook of Essential Theory and Research (1st ed.). Psychology Press; 2010 https://doi.org/10.4324/9780203853047
12. Oldham GR, Fried Y.. Job design research and theory: Past, present and future. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 2016; 136: 20–35. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2016.05.002
13. Shabani S, Shahabadi M R, Golbabai M. Investigating the Relationship between Educational Management Optimization and Employee Self-Efficacy. Islamic Life Style 2022: 6http://islamiclifej.com/article-1-1476-fa.html
14. Welbourne TM.. Engaged in What? So What? A Role-Based Perspective for the Future of Employee Engagement. In: Wilkinson, A., Townsend, K. (eds) The Future of Employment Relations. Palgrave Macmillan, London; 2011, https://doi.org/10.1057/9780230349421_6
15. Emmanuel A, Yusuf O, Agu AO, Francis M, Isaac C, Leo M.. Employee voice Management and workplace performance, a banking sector perspective, 2020; 4: 4. DOI:10.37516/global.j.sci.eng.2020.004a
16. Akbari Z, Pourebrahim T.. The Effectiveness of Positive Psychology Group Training on Job Passion and Job Motivation of Employees. Career and Organizational Counseling, 2021; 13(2): 23-34. doi: 10.48308/jcoc.2021.101519
17. Neefe DO.. Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and non-traditional (Academic quality improvement project) accreditation processes. Learning Organizations in Higher Education, 2001
18. Amin Baidokhti A, Jafari S, Mirmoghadam K.. Study the relationship between Organizational Citizenship Behavior with Social Capital from the perspective of teachers in the city of Shiraz. Quarterly Journal of Logistics & Human Resources Management, 2015; (35): 53-76. http://harold.jrl.police.ir/article_12116.html?lang=en
19. Schaufeli W.B., Salanova M., Gonzalez-Romá V. Bakker A.B.. The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 2002; 3: 71-92.
20. Jenaabadi H, Nastiezaie N, Jalalzaei S. The Effect of Time Management Training on Student’s Test Anxiety. 3 JNE, 2016; 5(1): 12-22. URL: http://jne.ir/article-1-576-fa.html
21. Polites G.L. Karahanna E. Shackled to the Status Quo: The Inhibiting Effects of Incum- bent System Habit, Switching Costs, and Inertia on New System Acceptance, MIS Quarterly, 2012; 36(1): 21–42.
22. Mohammadi S., Nadaf M., Roshan S.. The Impact of Emotional Intelligence and Cultural Intelligence on Resistance to Changing Employees with the Mediating Role of Psychological Capital. Social Psychology Research, 2020; 10(39): 140-119. doi: 10.22034/spr.2020.195157.1238
23. Mirheidari A, Siyadat S, Hovida R, Abedi M.. 'The Relationship of Organizational Learning and Self – Efficacy to Work Engagement', Journal of New Approaches in Educational Administration, 2012; 3(10): 139-154.