پروپاگاندای BBC و CNN در بحران هستهای ایران پس از نقض برجام توسط ایالات متحده (می 2018 تا دسامبر 2024)
الموضوعات : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)محمد مقدم فر 1 , حسن عیوض زاده 2 , مالک ذوالقدر 3
1 - دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزد زنجان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
الکلمات المفتاحية: ایران, آمریکا, نقض برجام, بحران هستهای, منطقه, BBC و CNN,
ملخص المقالة :
دهههاست که تبلیغات رسانهای بهعنوان ابزاری قدرتمند برای شکل دادن به افکار عمومی و تأثیرگذاری بر سیاستهای جهانی بهکار گرفته میشود و بهطور قابل توجهی بر تصمیمگیریها تأثیرگذار بوده است. روایتها و گزارشهای خبری عموم مردم را هدف قرار میدهند و گاهی نیز نادرست هستند. این مقاله با استفاده از تحلیل محتوا و استناد اخبار سی.ان.ان و بی.بی.سی که از وبسایت آنها استخراج شده، به بررسی پروپاگاندای این دو رسانه در بحران هستهای ایران پس از نقض برجام توسط ایالات متحده (می 2018 تا دسامبر 2024) میپردازد. از مجموع 1276 خبر، گزارش، مصاحبه و تحلیل خبری منتخب مرتبط با برنامه هستهای ایران در بازه مذکور، از وبسایت این رسانهها، استناد از سی.ان.ان 529 مورد (5/41%) و بی.بی.سی 747 مورد (5/58%) بود. 100% شواهد، مستقیم از سایت این دو رسانه استخراج شدند که نشاندهنده اصالت و دست اول بودن منابع میباشد و اطلاعات جدیدی از موضوعات و رویدادهای مختلف مرتبط با برنامه هستهای ایران به دست میدهد.
مقاله با تمرکز بر این دو سئوال: 1) BBC و CNN در انعکاس تصویری حقیقی از مسئله هستهای ایران پس از نقض برجام چه نقشی داشته و در چه چارچوبی نقش خود را ایفا کردهاند؟ و 2) شباهتها و تفاوتهای نقش آنها در انعکاس موضوع چگونه بوده است؟؛ در صدد تحلیل این فرضیهها است که 1) رسانههای مذکور نقشی تعیینکننده در جهتدهی به تصمیمات سیاستگذاران در رابطه با موضوع هستهای ایران داشته و 2) براساس ایدئولوژیهای حاکم بر خود رویکردی متفاوت به موضوع داشتهاند. به این معنی که BBC که با نگاهی جانبدارانه، هدفمند و غیر مستقیم سعی در اقناع مخاطب و انتقال اهداف پنهان خود در جهت خاصی دارد؛ در مقابل، CNN نگاهی صریح، شفاف و بیطرفانه به مسئله داشته و هدفش را مستقیم، تا حدودی منطبق با واقع و با استدلالهای کمابیش قانعکننده مطرح میکند. نتایج مؤید فرضیههای فوق میباشد. بهعبارتی شاهد پروپاگاندای متفاوتی در جریان هستهای ایران در پسابرجام از دو رسانه مورد بحث بودهایم.
Ahmadi, Khodabakhsh (2006). Crisis psychology, Tehran: Center for planning and authoring textbooks, deputy of human resources of the joint headquarters. [In Persian].
Bournet, J. (1998), “A strategic approach to managing crisis”, public Relation Review, 24, 4.
Dehghan, Alireza; Ahmad, Soheil, “A Study of Media Coverage and Democracy in Bangladesh,” Politics Quarterly, Journal of the Faculty of Law and Political Science, Volume 49, Issue 1, Spring 2019, pp. 75-92. [In Persian].
Goss, B. M. (2013). Rebooting the Herman & Chomsky Propaganda Model in the Twenty-First Century. New York, NY: Peter Lang Publishing.
Halil Rahim. Muhammad (2019). “Post-JCPOA: Diplomacy Koersif Amerika Serikat Vis-à-vis Iran”. Journal ICMES. Vol-III/No-01/June/2019. Universities Indonesia. p. 29.
Herman, Edward; Chomsky, Noam (1998). News Filters, Translator: Teja Mirfakhraei, Tehran: Iran Institute Publications. [In Persian].
Homayoon, Mohammad Hadi (2005). Advertising one word, in two fields of culture, Tehran, Islamic Advertising Organization [In Persian].
Hosseini, Hossein (2011). Persuasive communication: from practical teachings to scientific findings, Tehran: Imam Hossein University (AS), School and Research School of Social and Cultural Sciences. [In Persian].
http://beautifultrouble.org
https://edition.cnn.com/politics/us-iran-talks/index.html
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-55530366
https://www-iaea-org.translate.goog.
Idris. Ika, I, (2019). Propaganda in Contemporary Public Relations, DOI: 10.5220/ 0009400200820089. The 1st International Conference on Anti-Corruption and Integrity (ICOACI 2019): 82-89. ISBN: 978-989-758-461- 9. Copyright 2020 by SCITEPRESS – Science and Technology Publications.
Jowett, Garth S. and Victoria O`Donnell (2006), “Propaganda and Persuasion” Sage Publications. Fourth Edition. London. UK. PP: 1-198.
MirShekari, Javad (2008), Political advertising. Political science and international relations are equivalent to propaganda, word selection group, the fifth book, the dictionary of words approved by the Persian Language and Literature Academy, Shabak 978-964-7531-4-76 [In Persian].
Mohseniyan Rad, Mehdi (2005). Iran in four communication galaxies, Tehran: Soroush Publications. [In Persian].
Nasrollahi, Akbar (2010). Management of crisis news research in professional media, Tehran: Ministry of Culture and Guidance Eslami, press and information deputy, media studies and development office. [In Persian].
Pedro, Jone. (2011). the Propaganda Model in the Early 21st Century International Journal Communication 5.