ضرورت تفسیر چندرسانه ای قرآن کریم با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای نسل زد (Z) و آلفا (A) یا متولدین دهه هشتاد و نود شمسی
الموضوعات :
1 - استادیار زبان و ادبیات عربی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: تفسیر چندرسانه ای قرآن, هوش مصنوعی, نسل زد, نسل آلفا,
ملخص المقالة :
قرآن کریم به عنوان معجزه جاوید اسلام، از آغاز نزول با توجه به شرایط زمانی و مکانی و نیازهای جامعه بشری با رویکردهای متنوع علمی، ادبی، اجتماعی و... تفسیر شده است و مفسران با توجه به دانش و تجربه خود از اقیانوس وحی الهی، بهره مند شده اند. در عصر فناوری و اینترنت تفسیر قرآن برای نسلهای جدید زد (Z) و آلفا (A)، با چالشهای بیسابقهای روبهروست زیرا این نسلها که در محیطی دیجیتال و تعاملی رشد کردهاند، نیازمند تفاسیر چندرسانه ای- تعاملی برای درک مفاهیم قرآنی هستند.
مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی ضروت ارائه تفسیر چندرسانهای قرآن با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای نسلهای زد (Z) و آلفا (A) میپردازد. نتایج این پژوهش نشان می دهد استفاده از ابزارهایی مانند: ارائه محتوای تصویری و چندرسانه ای، پردازش زبان طبیعی (NLP)، مدلهای مولد محتوا، و فناوریهای واقعیت افزوده و مجازی میتوانند شیوههای سنتی را ارتقا بخشیده و مفاهیم قرآنی را در قالبی تعاملی و جذاب ارائه کنند و ارتباط نسلهای جدید با قرآن کریم را بهبود بخشیده و پیام الهی را به شیوهای کارآمدتر منتقل سازد.
قرآن کریم (1373)، ترجمه محمد مهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی)
Abdullah, A. (2021). Artificial Intelligence in Islamic Studies: Challenges and Opportunities. Journal of Islamic Research, 15(3), 34-56.
Al-Mahmoud, S. (2021). The Role of Artificial Intelligence in Quranic Education. Journal of Islamic Studies, 12(3), 45-60.
Al-Rawi, A. (2019). Digital Personalization in Islamic Learning. International Journal of Islamic Education, 7(2), 112-125.
Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart & Winston.
Bakar, O. (2020). Islamic Civilisation and the Twenty-First Century: Science, Religion, and Society. Islamic Book Trust.
Burmark, L. (2002). Visual Literacy: Learn to See, See to Learn. Association for Supervision and Curriculum Development.
Hassan, M. (2022). Challenges and Opportunities in Adaptive Learning for Quranic Studies. Islamic Media Journal, 15(1), 78-92.
Holloway, D., Green, L., & Livingstone, S. (2021). The Digital Lives of Children: Implications for Education and Well-being. Routledge.
Hsieh, M. Lee, J. (2017) Preliminary Study of VR and AR Applications in Medical and Healthcare Education, Journal of Nursing and Health, 3 (1). 1-5
Khalil, A. (2020). Adaptive Learning Tools for Quranic Interpretation. Journal of Islamic Media and Communication, 8(4), 33-47.
Lindgren, R. Tscholl, M. Wang, S. & Johnson, E (2016) Enhancing learning and engagement through embodied interaction within a mixed reality simulation. Computers & Education, 95. 174-178
Nasr, S. H. (2007). The Heart of Islam: Enduring Values for Humanity. HarperOne.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
Rahman, F. (2022). Major Themes of the Quran. University of Chicago Press.
Saeed, K. (2018). Personalized Learning in Quranic Education. Global Islamic Media Review, 10(2), 22-35.
Shams, L., & Seitz, A. R. (2008). Benefits of Multisensory Learning. Trends in Cognitive Sciences, 12(11), 411-417.