طراحی و تعیین مدل زمانی بازاریابی عصبی کالاهای ورزشی
الموضوعات : علوم ورزش
پویا افخمی
1
,
حسین میکائیلی
2
1 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد ملکان، دانشگاه آزاد اسلامی، ملکان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد میاندوآب، دانشگاه آزاد اسلامی، میاندوآب، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی عصبی, کالاهای ورزشی, هوش بهر فروش, اخلاقیات, حواس پنجگانه,
ملخص المقالة :
متخصصان بازاریابی، دانشگاهیان و متخصصان مغز و اعصاب در تلاشند رفتار مشتری را درک کنند تا بتوانند تجربه خاصی از فرایند خرید را در اختیار مشتریان قرار دهند. هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی مدلی جدید از بازاریابی عصبی است، که بر روی بعد زمانی خرید کالاهای ورزشی تاکید دارد. تحقیق حاضر بر این موضوع نکات اشاره دارد که خریداران کالاهای ورزشی قبل، حین، و بعد از خرید کالا به چه عوامل و الگوهایی دقت می نمایند. تحقیق حاضر از نظر روش شناسی، ترکیبی است که مبتنی بر مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و داده های آماری می باشد که از خریداران کالاهای ورزشی در سه مرکز استان ارومیه، تبریز و سنندج گرفته شده است. مبنای طراحی مدل زمانی بازاریابی عصبی اصول تبلیغاتی فروش و از طرف دیگر خرید می باشد که به سه مرحله زمانی : قبل از خرید، حین خرید و در نهایت بعد از خرید تقسیم می شود. در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات از دو روش مطالعات اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. برای شناسایی عوامل مدل زمانی بازاریابی عصبی ابتدا از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. سپس از روش نمونه گیری هدفمند (20 مصاحبه شامل متخصصان و مسئولان ارشد ورزشی) تا اشباع نظری استفاده شد. به منظور اعتباردهی نتایج به دست آمده و افزایش روایی آنها از روش کمی (تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. نتایج بدست آمده از تحلیل مصاحبه ها و پرسشنامه ها برای مدل زمانی بازاریابی عصبی کالاهای ورزشی در 5 بعد اصلی و 38 بعد مقوله ای شناسایی شد
Reference
Achrol RS, Kotler P. Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science. 2012; 40(1): 52-35. Afshar P, Ahmadi M, Jalili M, Norouzi Nejad H. The Necessity of International Marketing, Export and Financing of Agricultural Projects in Iran Case Study: Types of Edible and Medicinal Mushrooms, Third National Conference on Entrepreneurship and Management of Knowledge-Based Businesses, Babolsar. 2015. 7
.
Andrija, J., & Monika Koller, Nick Lee, Laura Chamberlain, and Gerhard Ransmayr. (2013). Neuromarketing and consumer neuroscience:contributions to neurology. BMC Neurology 13(13):1-12
Ariely D, Berns GS. Neuromarketing: the hope and hype of neuroimaging in business. Nat Rev Neurosci. 2010; 11(4): 284-92.
Bakardjieva, E., & Kimmel, A. J. (2017). Neuromarketing research practices: attitudes, ethics, and behavioral intentions. Ethics & Behavior, 27(3), 179-200.
Bayan L, Alipour F, Kolivand P, Dastgheib S S. Neuromarketing: The Cognitive Approaches to Consumer Behavior. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam. 2014; 2(4): 46-59. 48. Borawska A, Oleksy T. Maison D. Do negative emotions in social advertising really work? Confrontation of classic vs. EEG reaction toward advertising that promotes safe driving. PLoS ONE. 2020; 15(5): e0233036.
42.
Cardenas G. Neuromarketing as an effective tool for education in sales and advertising. Revista Latina de Comunicacion Social. 2019; 74: 1173-1189. 10. Chandrasekar K. Customer Satisfaction towards Online Car Insurance at South Tamilnadu a Special
Chideh O.A, Sorayaei A. Effective Factors on Life Insurance Profitability (Case Study: Iranian Insurance Companies). Open Journal of Business and Management. 2019; 7, 546-555. 29.
Connell, G.(2011). Tracking the impact of neuroethics. Cortex.; 4: 1259-60 Constantinescu M, Orindaru A, Pachitanu A, Rosca L, Caescu SC, Orzan MC. Attitude Evaluation on Using the Neuromarketing Approach in Media: Matching Company’s Purposes and Consumer’s Benefits for Sustainable Business Growth. Sustainability; Sustainability. 2019; 11(24): 704. 13
.
Danesh Sani K, Safania A M, Poursoltani H. Identification and Prioritization of Factors Affecting Neuromarketing in Sport Based on Analytical Hierarchy Process (AHP). Shefaye Khatam. 2017; 5(3): 35-43. 47.
Hammou KA, Galib MH, Melloul J2013. The contributions of neuromarketing in marketing research. Journal of Management Research.; 5(4): 20-33.
Hsu, I. C., Yeh-Yun Lin, C., Lawler, J. J., & Wu, S. H. (2007). Toward a model of organizational human capital development: Preliminary evidence from Taiwan. Asia Pacific Business Review, 13(2) , 251-275.
Jarraya B, Bouri A. Optimal Production Plan and Profit Efficiency in European Non-Life Insurance Companies. Procedia Economics and Finance. 2014; 13: 69-81. 36. Kaborati J. Identifying and evaluating the factors affecting the use of electronic insurance policies in the insurance industry (study of several insurance companies). Journal of Insurance Research. 2019; 34(2): 52-71. 33
.
Klincekova S. Neuromarketing – research and prediction of the future. International Journal of Management Science and Business Administration. 2016; 2: 53-7. Koc, E., & Boz, H. (2018). How Can Consumer Science Be Used for Gaining Information About Consumers and the Market? The role of psychophysiological and neuromarketing research. In Case Studies in the Traditional Food Sector; 129-152
. Krajnovic, A., Sikiric, D., Jasic, D. (2012). Neuromarketing and customers’ free. 13th International Conference. Budapest. Kuan, G., Morris, T., Kueh, Y. C., & Terry, P. C. (2018). Effects of relaxing and arousing music during imagery training on dart throwing performance, physiological arousal indices, and competitive state anxiety. Frontiers in Psychology, 9, 14
. Lai, C. F., Lai, Y. H., Hwang, R. H., & Huang, T. C. (2018). Physiological signals anticipatory computing for individual emotional state and creativity thinking. Computers in Human Behavior Lima Cruz CM, Medeiros JF, Hermes LC, Marcon A, Marcon E. (2016). Neuromarketing and the advances in the consumer behavior studies: a systematic review of the literature”. Int. J. Business and Globalisation. 17 (3): 145-53
Linda, M. R., Thabrani, G., & Firman, F. (2020). The role of human capital and knowledge management in innovation. In 8th International Conference of Entrepreneurship and Business Management Untar (ICEBM 2019) (pp. 261-267). Atlantis Press
. Meyerding SG, Mehlhose CM. Can Neuromarketing Add Value to the Traditional Marketing Research? An Exemplary Experiment with Functional Near-Infrared Spectroscopy (fNIRS). Journal of Business Research. 2019; 107: 172-185. 15
. Mikaeili, Hossein,. Nourbakhsh, Mahvash,. Kohandel, Mehdi(1398). Construction and Validation of the Neuromarketing Questionnaire in Sport Clubs in the Northwest of the Country.Sport Management Studies 11(56) , 99-120. Digital ID 10.22089/smrj.2019.6715.2392
Milosavljevic M, Navalpakkam V, Koch C, Rangel A. Relative visual saliency differences induce sizable bias in consumer choice. Working paper. California Institute of Technology. Journal of Consumer Psychology. 2011; 22(1). 22
.
Morin Christophe (2011). Neuromarketing: The New Science of Consumer Behavior. Springer Science and Business Media 48:131- 135.
Pradeep, A. K. The Buying Brain: Secrets for Selling to the Subconscious Mind. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc
Plant, Julie. (2013). Step-by-step guide for data analysis using the SPSS Rescue Guide. (Translation by Akbar Rezaei). Tabriz: Forouzat Publications. First ed.
Qadadeh W, Abdallah sh. Customers Segmentation in the Insurance Company (TIC) Dataset. Procedia Computer Science. 2018; 144: 277–290. 20.
Scordis N. "Underwriting, Investing and Value: Evidence from Simulation and from Market Data," Journal of Insurance Issues, Western Risk and Insurance Association. 2019; 42(1), 1-36. 5.
Stasi K. The Dynamics of General Insurance Sector in India - Growth and Performance Perspective. International Journal of Engineering and Advanced Technology (IJEAT). 2017; 9(2). 536-540. 6.
Stanton SJ, Sinnott-Armstrong W, Huettel SA. Neuromarketing: Ethical implications of its use and potential misuse. Journal of Business Ethics. 2017; 144(4): 799- 811. 16. Sturiale L, Scuderi A. “Interaction between the emotional and rational aspects in consumer buying process for typical food products of Italy,” in Applying Neuroscience to Business Practice, eds D. Santos, and M. Alonso (Pennsylvania: IGI Global). 2017. 46
.
Yoon C, Gonzalez R, Bechara A, Berns G, Dagher A, Dube L, et al. Decision neuroscience and consumer decision making. Market Lett. 2012; 23(2): 473–85.
Vlasceanu S2014. Neuromarketing and evaluation of cognitive and emotional responses of consumers to marketing stimuli. Procedia - Social and Behavioral Sciences.; 127: 753-7.
Venkatraman V, Dimoka A, Paviou PA, Hampton W, Bollinger B, Hershfield HE, et al. (2016). Predicting advertising success beyond traditional measures: new insights
Zurawicki Leon. (2013). Neuromarketing- Exploring the Brain of the Consumer. Heidelberg, Germany: Springer- Verlag Berlin