طراحی و تعیین مدل زمانی بازاریابی عصبی کالاهای ورزشی
الموضوعات : Sport Sciences Quarterly
پویا افخمی
1
,
حسین میکائیلی
2
1 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد ملکان، دانشگاه آزاد اسلامی، ملکان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد میاندوآب، دانشگاه آزاد اسلامی، میاندوآب، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی عصبی, کالاهای ورزشی, هوش بهر فروش, اخلاقیات, حواس پنجگانه,
ملخص المقالة :
متخصصان بازاریابی، دانشگاهیان و متخصصان مغز و اعصاب در تلاشند رفتار مشتری را درک کنند تا بتوانند تجربه خاصی از فرایند خرید را در اختیار مشتریان قرار دهند. هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی مدلی جدید از بازاریابی عصبی است، که بر روی بعد زمانی خرید کالاهای ورزشی تاکید دارد. تحقیق حاضر بر این موضوع نکات اشاره دارد که خریداران کالاهای ورزشی قبل، حین، و بعد از خرید کالا به چه عوامل و الگوهایی دقت می نمایند. تحقیق حاضر از نظر روش شناسی، ترکیبی است که مبتنی بر مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و داده های آماری می باشد که از خریداران کالاهای ورزشی در سه مرکز استان ارومیه، تبریز و سنندج گرفته شده است. مبنای طراحی مدل زمانی بازاریابی عصبی اصول تبلیغاتی فروش و از طرف دیگر خرید می باشد که به سه مرحله زمانی : قبل از خرید، حین خرید و در نهایت بعد از خرید تقسیم می شود. در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات از دو روش مطالعات اسنادی و پیمایشی استفاده شده است. برای شناسایی عوامل مدل زمانی بازاریابی عصبی ابتدا از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. سپس از روش نمونه گیری هدفمند (20 مصاحبه شامل متخصصان و مسئولان ارشد ورزشی) تا اشباع نظری استفاده شد. به منظور اعتباردهی نتایج به دست آمده و افزایش روایی آنها از روش کمی (تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. نتایج بدست آمده از تحلیل مصاحبه ها و پرسشنامه ها برای مدل زمانی بازاریابی عصبی کالاهای ورزشی در 5 بعد اصلی و 38 بعد مقوله ای شناسایی شد
