شناسایی و ارزیابی مولفههای مدل کسب و کار بر اساس مدیریت استراتژیک چندوجهی در سازمان های فرهنگی
الموضوعات : Journal of Cultural Managementآذر ابوالقاسمی 1 , محسن قدمی 2 , محمد تقی ضیایی بیگدلی 3 , عباسعلی قیومی 4 , سید رضا صالحی امیری 5
1 -
2 - مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران ، ایران
3 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی
4 - معاونت دانشجوی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
5 - گروه مدیریت فرهنگی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران .
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی مولفههای مدل کسب و کار بر اساس مدیریت استراتژیک چندوجهی در سازمانهای فرهنگی صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی و کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل 311 نفر از مدیران سازمانهای فرهنگی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار، از روایی ظاهری، محتوایی و سازه استفاده شد و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. همچینین در بخش استنباطی برای پاسخ به سؤالهای پژوهش از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS-v21، PLS نیز بهره گرفته شد. نتایج نشان داد مدل پژوهش حاضر شامل 6 سطح پدیده محوری (ایجاد ارزش، بازسازی نظام زنجیره ارزش، مراکز رشد فناوری کسب وکار، مدیریت دانایی، ایجاد گروههای تخصصی غیر رسمی و نوآوری)، عوامل اثرگذار (زیرساختهای سازمانی، زیرسختهای مدیریتی، زیرساختهای تکنولوژیکی و عوامل محیطی)، راهبردها (سازمانی، فرهنگی و مدیریتی)، بسترها (فرهنگی و سازمانی)، موانع (موانع اقتصادی، موانع مدیریتی، موانع محیطی و موانع زیرساختی) و پیامدها (پیامدهای سازمانی و پیامدهای اجتماعی) است. همچنین نتایج نشان داد میان تمامی ابعاد مدل روابط معناداری وجود دارد
