اثربخشی طرحواره درمانی بر هوش هیجانی و تاب آوری ورزشکاران حرفه ای (مورد مطالعه ورزشکاران رشته تکواندو شهر اصفهان) انیس خوش لهجه صدق / علی رحیمیان
الموضوعات : سلامت و روانشناسی
1 -
الکلمات المفتاحية: واژه های کلیدی: طرحواره درمانی, هوش هیجانی و تاب آوری,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف از این پژوهش اثربخشی طرحواره درمانی بر هوش هیجانی و تاب آوری در موفقیت ورزشکاران حرفه ای (مورد مطالعه ورزشکاران رشته تکواندو شهر اصفهان) بود. پژوهش حاضر از نوع هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر نوع روش، یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ورزشکاران رشته تکواندو شهر اصفهان بودند که تعداد 30 نفر به عنوان حجم نمونه در پژوهش حاضر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و در دو گروه (گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر)) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده است. داده¬ها با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS26 مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که طرحواره درمانی بر هوش هیجانی و تاب آوری در موفقیت ورزشکاران حرفه ای (مورد مطالعه: ورزشکاران رشته تکواندو شهر اصفهان) تاثیر دارد (05/0p>). طرحواره درمانی بر هوش هیجانی در موفقیت ورزشکاران حرفه ای (مورد مطالعه: ورزشکاران رشته تکواندو شهر اصفهان) تاثیر دارد (01/0P<). طرحواره درمانی بر تاب آوری در موفقیت ورزشکاران حرفه ای (مورد مطالعه: ورزشکاران رشته تکواندو شهر اصفهان) تاثیر دارد (01/0P<). نتیجه گیری می شود با استفاده از طرحواره درمانی می توان هوش هیجانی و تاب آوری ورزشکاران حرفه ای رشته تکواندو را بهبود بخشید. واژه¬های کلیدی: طرحواره درمانی، هوش هیجانی و تاب آوری
منابع:
انصاری، فریبا. (1402). اثربخشی طرحواره درمانی بر تاب آوری، نشخوار فکری و تحریف شناختی در زنان سرپرست خانوار. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی بیهق.
پناهی، مریم (1394). اثربخشی طرحواره درمانی بر میزان تابآوری زنان در آستانه طلاق شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد واحد شاهرود
خساره، حمیده. (1401). اثربخشی طرحواره درمانی بر تاب آوری و سازگاری اجتماعی نوجوانان دختر شهر کرمان. پایان نامه کارشناسی ارش، دانشگاه پیام نور بوشهر
دیبائیان، عصمت. (1397). اثربخشی طرحواره درمانی بر سبک حل تعارض و تاب آوری دانشجویان دانشگاه آزاد گچساران در سال 1396. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد واحد گچساران
زهره وند، مهدی. (1400). اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره درمانی کودک و نوجوان بر خودکارآمدی تعاملی، خودپنداره و تمایل به کنترل در کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
شعبانی، زهرا. (1401). ارتباط خودشفقت ورزی و تمایزیافتگی با دلزدگی زناشویی به میانجی گری تاب آوری در دانشجویان زن متاهل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد واحد رشت، دانشکده علوم انسانی
قربانی پیله ور، علی رضا. (1398). پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس خودپنداره تحصیلی، هوش هیجانی و شادکامی دانشآموزان پسر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان فامنین. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان همدان، مرکز پیام نور کبودرآهنگ.
نوید، فاطمه. (1397). اثربخشی طرحواره درمانی بر سبک حل تعارض و تاب آوری دانشجویان دانشگاه آزاد گچساران در سال 1396. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد واحد گچساران
افشاری، ثنا. (1399). اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود طرحوارههای ناسازگار اولیه و خودپنداره دانشآموزان قربانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
Catherine Prentice. (2023). Managing service encounters with emotional intelligence. Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 51, November 2019, Pages 344-351
Dessyrianti, R. F., & Setiawan, J. L. (2023). Trust and communication as predictors of marital intimacy among individuals in dual-earner marriages. Humanitas: Indonesian Psychological Journal, 1-10.
Inman, J. S. (2023). Evaluating the Influence of Reciprocity of Meeting Partner's Temperament Needs in Terms of Marital Intimacy.
Ji Wen, Songshan (Sam) Huang, Pingping Hou. (2019). Emotional intelligence, emotional labor, perceived organizational support, and job satisfaction: A moderated mediation model. International Journal of Hospitality Management, Volume 81, August 2019, Pages 120-130
Michaël Parmentier, Thomas Pirsoul, Frédéric Nils. (2019). Examining the impact of emotional intelligence on career adaptability: A two-wave cross-lagged study. Personality and Individual Differences, Volume 151, 1 December 2019, Article 109446
Sergio Mérida-López, Arnold B. Bakker, Natalio Extremera. (2019). How does emotional intelligence help teachers to stay engaged? Cross-validation of a moderated mediation model. Personality and Individual Differences, Volume 151, 1 December 2019, Article 109393
Zahid Ahmed, Muhammad Asim, John Pellitteri. (2019). Emotional intelligence predicts academic achievement in Pakistani management students. The International Journal of Management Education, Volume 17, Issue 2, July 2019, Pages 286-293
Abraham, A;windmam ,S; Daum, I;Gunturkun,O (2005). Coceptual expansion and creative imagery as a function of psychoticism.Conciousness and cognition
Anderson, R. E., & Hope, D. A. (2009). The relationship among social phobia, physiological reactivity, and anxiety sensitivity in an adolescent population. Journal of anxiety disorders. 23, 18-26.
Bandura A. (2000). Cultivate self-efficacy for personal and organizational effectiveness. In: Locke EA. Handbook of principles of organization behavior. Oxford UK: Blackwell; 120-36.
Bandura A. (2004) “Health Promotion By Socio Cognitive Means Health Education Behavior”. Journal of Health Education & Behavior. 31(2): 143-164
Batey, M. & Furnham, A. (2008). The relationship between measures of creativity and schizotypy. Personality and Individual Differences, 45, p.816-821.
Batey, M. Furnham, A. (2009). The relationship between creativity, schizotypy and intelligence. Individual Differences Research, 7, p.272-284.
Batey, M., Furnham, A. F. & Safiullina, X. (2010). Intelligence, General Knowledge and Personality as Predictors of Creativity. Learning and Individual Differences, 20, p. 532-535.
Cash, T. F., Theriault, J. and Milkewicz Annis, N. (2004). Body Image in an Interpersonal Context: Adult Attachment, Fear of Intimacy and Social Anxiety. Journal of Social and Clinical Psychology. 23 (1), 89- 103.
Clark, D. M., Ehlers, A., Hackmann, A., McManus, F., Fennell, M., Grey, N., et al. (2007). Cognitive therapy versus exposure and applied relaxation in social phobia: a randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74, 568–578
Connor, K. M. (2006). Assessment of resilience in the aftermath of trauma. Journal of clinical psychiatry, 67(2), 46-49.
Cullum, K. A., Goodman, S. H., Garber, J., Korelitz, K., Sutherland, S., & Stewart, J. (2022). A positive parenting program to enhance positive affect in children of previously depressed mothers. Journal of Family Psychology, 36(5), 692.
Cumming, M. M., Poling, D. V., Patwardhan, I., & Ozenbaugh, I. C. (2022). Executive function in kindergarten and the development of behavior competence: Moderating role of positive parenting practices. Early Childhood Research Quarterly, 60,