پیشبینی آشفتگی هیجانی براساس خودپنداره و شایستگی اجتماعی در دانشجویان سعید ملیحیالذاکرینی/ علیرضا شکرگزار / سعیده قاضی زاده
الموضوعات :سعید ملیحی الذاکرینی 1 , علیرضا شکرگزار 2
1 - عضو تمام وقت هیئت علمی و مدیر داخلی نشریه
2 - استادیار-عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
الکلمات المفتاحية: کلید واژه: آشفتگی هیجانی, خودپنداره, شایستگی اجتماعی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف پژوهش حاضر پیش بینی آشفتگی هیجانی بر اساس خودپنداره و شایستگی اجتماعی در دانشجویان بود. روش تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در مقطع کاردانی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی رشته تحصیلی مدیریت و حسابداری در سال تحصیلی ۱۴۰۳ بود که از این جامعه آماری نمونه ای به حجم ۲۰۰ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیر های مورد مطالعه از پرسشنامه های آشفتگی هیجانی سیمونز و گاهر، خودپنداره بک و شایستگی اجتماعی فلنر و همکاران استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش حاکی از آن است که ضریب آشفتگی هیجانی بر اساس خودپنداره محاسبه شده بین آشفتگی هیجانی بر اساس خودپنداره در سطح آلفای ۰/۰۵ معنی دار میباشند و همبستگی بین آن ها مثبت است. و همچنین تمامی ضرایب همبستگی محاسبه شده بین آشفتگی هیجانی براساس شایستگی اجتماعی در سطح آلفای ۰/۰۵ معنی دار میباشند؛ و همبستگی بین آنها منفی است. نتایج نشان میدهد که به شکل مثبت و معنی داری خودپنداره منفی، اشفتگی بالا و خودپنداره مثبت آشفتگی پایین را پیش بینی میکند. بنابراین فرضیه اول پژوهش تایید میشود. همچنین نتیجه گرفته میشود که شایستگی اجتماعی، آشفتگی هیجانی را پیش بینی میکند. بنابراین فرضیه دوم پژوهش تایید میشود. کلید واژه: آشفتگی هیجانی، خودپنداره، شایستگی اجتماعی
منابع
احمدپور ترکی، زهرا؛ حکیم جوادی، منصور؛ سلطانی شال، رضا. (۱۳۹۷). تأثیر آموزش شایستگی هیجانی- اجتماعی بر پرخاشگری، حل مسئله، و خوشبینی دانش آموزان با پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین. فصلنامه سلامت روان کودک، ۲ (۵)، ۱۰۷-۱۱۸.
رضاپورمیرصالح، یاسر؛ ریحانی، شهناز؛ خباز، محمود ؛ ابوترابی کاشانی، پریسا. (1389). مقایسه رابطه بین مولفه های ابراز گری هیجانی و خود پنداره در دانشجویان دختر و پسر. روان شناسی کاربردی، 4(1 (پیاپی 13))، 40-51.
عظیمی، عاطفه؛ امیدی، عبداله؛ شفیعی، الهام؛ و نادمی، آرش. (۱۳۹۶). اثربخشی درمان فراتشخیصی مبتنی بر تنظیم هیجانی بر ابعاد تنظیم هیجانی و سازگاری فردی و اجتماعی در دانشجویان دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره آورد دانش)، ۲۰(۱۰(۱۲۷) )، ۶۲-۷۳.شهید چمران اهواز.
غلامی، یوسف. (۱۳۸۴). بررسی مقایسه ای انگيزه پيشرفت و خودپنداره دانش آموزان پایه هشتم کشورهای مختلف با پيشرفت تحصيلی علوم آنان. مطالعه بين المللی ریاضيات و علوم، سومی.
فلاحت، عنایت الله؛ امینی، ناصر؛ آزادی، شهدخت. (1401). اثربخشی آموزش خودنظمدهی هیجانی بر شایستگی اجتماعی و ابرازگری هیجانی دانشآموزان پسر با نشانههای قلدری. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 13(3)، 243-260.
محبوبی، طاهر. (۱۳۹۸). اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید بر آشفتگی روان شناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور. شناخت اجتماعی، ۸(۱ (۱۵) )، ۵۱-۶۴.
همایی، فاطمه؛ خالقی پور، شهناز؛ خوش اخلاق، حسن. (۱۴۰۱). اثربخشی فنون سایکودراما برابرازگری هیجانی و شایستگی اجتماعی در نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی. فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۶ (۳)، ۲۱۶۶-۲۳۲۲.
Refrence
Badan Firoz A, Makvand Hosseini S, Mohammadifar MA(2017). The relationship of emotion regulation with depression and anxiety symptoms of university students: The mediating Role of Mindfulness. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry; 4(2): 24-38.
Berking M, Wirtz CM, Svaidi J, Hofmann SG.(2014). Emotion regulation predicts symptoms of depression over five years. Behaviour Res Ther; 57: 13-20.
Butzer, B., and Kuiper, N. A. (2006). Relationships between the frequency of social comparisons and self-concept clarity, intolerance of uncertainty, anxiety, and depression. Personal. Individ. Differ. 41, 167–176.
Hwang S, White SF, Nolan ZT, Williams WC, Sinclair S, Blair RJ. Executive attention control and emotional responding in attentiondeficit/hyperactivity disorder—A functional MRI study. NeuroImage Clin. 2015; 9: 545-54.
Inzlicht M, Bartholow BD, Hirsh JB. Emotional foundations of cognitive control. Trends Cogn Sci. 2015; 19(3): 126-132.
Johnson, K., & Green, R. (2023). The role of self-concept and social functioning in emotional resilience among college students. College Student Journal, 57(1), 92-104.
Kim, H., & Lee, S. (2021). The impact of self-esteem and social skills on emotional disturbance in college students. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(3), 633-646.
Lazarus, R. (1991). Cognition and motivation in emotion. Am Psychol 1991; 46:352–67.
Mantz LS, Bear GG, Yang C, Harris A. the Delaware social-emotional competency scale (DSECS-S): evidence of validity and Reliability. Child Indicators Research. 2018 ; 11(1): 137-157.
Miller, J. B., & Loughlin, S. (2022). Self-concept, social competence, and emotional well-being among university students: Exploring interrelationships and predictors. Journal of College Student Development, 63(2), 146-160 .
Simons, J. S., Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and Validation of a Self-Report Measure. Motiv Emot.
Smith, A., & Thompson, R. (2020). Social competence and self-concept as predictors of emotional disturbances in higher education students. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 28(4), 215-229.
Taşören, A. B. and Burhan, S. (2022). The Role of Emotional Distress in the Relationship between COVID-19 Burnout and Academic Burnout in University Students. Journal of Society Research, 19(46), 340-353.
Wong, A. E., Dirghangi, S. R., and Hart, S. R. (2019). Self-concept clarity mediates the effects of adverse childhood experiences on adult suicide behavior, depression, loneliness, perceived stress, and life distress. Self Identity 18, 247–266.