بررسی تاثیر باورها، ارزش های اخلاقی و شخصی بر تحمل تقلب در حسابرسان
الموضوعات :
حسن رحیمی فرد
1
,
لیلا صفدریان
2
,
میثم فروغی
3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، اصفهان، ایران
2 - استادیار حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه ،اصفهان ،ایران.
3 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد مبارکه
الکلمات المفتاحية: باورها, ارزش های اخلاقی و شخصی, تحمل تقلب,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه: نگرشهای مرتبط با تقلب توسط اجتماع ساخته میشوند و منعکسکننده مفروضات ضمنی هستند که از طریق پذیرش جامعه به دست میآیند. تا حدی که افراد نگرشهای خود را از دیگران میآموزند، اگر تقلب توسط همتایان یک شخص پذیرفته شود، احتمال بیشتری وجود دارد که آن شخص نیز تقلب را قابل قبول بداند. از این رو، تحمل رفتار متقلبانه در خلاء فرهنگی ایجاد نمیشود اما این احتمال وجود دارد که سه عامل فرهنگی اصلی ارزش، باور و جمعیتشناسی بر تحمل تقلب تاثیر گذار باشند. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر باورها، ارزشهای اخلاقی و شخصی بر تحمل تقلب در حسابرسان است.
روشها: این پژوهش از نوع بنیادی تجربی و روش انجام آن توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل حسابرسان (شرکای حسابرسی و حسابرسان ارشد در موسسات حسابرسی) کل کشور بوده و نمونه آماری مشتمل بر 388 پرسشنامه میباشد که در 1403 توزیع و جمعآوری گردیده است. برای آزمون فرضیههای این پژوهش از آزمونهای معادلات ساختاری در نرم افزار پیالاس استفاده شده است.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان داد که ایده آل گرایی اخلاقی و اعتقاد به سخت کوشی بر تحمل تقلب تأثیر منفی دارند. همچنین پایبندی به ارزشهای خودافزاینده بر تحمل تقلب تأثیر مثبت داشته اما پایبندی به ارزشهای خود متعالی، تعصبات جنسیتی و تردید حرفهای بر تحمل تقلب تأثیر معناداری ندارند.
نتیجه گیری: شواهد تجربی از این مطالعه سازوکارهای روانشناختی خاصی را نشان میدهند که میتوانند وقوع تقلب را تضعیف یا تقویت کنند. همچنین این مطالعه به پژوهش در مورد حاکمیت شرکتی، اخلاقیات، و پیشایندهای عدم صداقت در محل کار کمک می کند.
خواجوی، شکراله. منصوری، شعله. (1394). تقلب حلقه¬ی پنهان در زنجیره¬ی امنیتی گزارشگری، فصلنامه حسابدار رسمی 28: 64-54
خوشبخت، اسماعیل. تائبی نقندری، امیرحسین. زینلی، حدیث. (1401). دینداری، اخلاق حرفهای حسابداران و تقلبهای گزارشگری مالی. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده انتشار آنلاین از تاریخ 10 خرداد 1401
رجب دری، حسین. وکیلی فرد، حمیدرضا. سالاری، حجت الله. امیری، علی. (1401). رابطه نظریه¬های اخلاقی و رفتار اخلاقی در قضاوت حسابرسان. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری 1(1): 113- 141
زلفی، سوسن. یزدانیان، نرگس. (1402). ویژگیهای تاریک شخصیت حسابرسان و تاثیر آنها بر ارزیابی ریسک تقلب. نشریه تحقیقات حسابداری و حسابرسی 15(57): 179-206
عباسی استمال، محمدرضا. راستکار رضائی، حسین. (1402). تأثیر عملکرد شرکت بر ارتباط بین قضاوت حرفهای و کشف تقلب حسابرس. مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی 2(3): 41-66
علی زاده گان، لیلا. صمدی لرگانی، محمود. ایمنی، محسن. (1402). تحلیل توانایی حسابرسان در کشف تقلب با استفاده از تئوری رفتار برنامهریزی شده: تأثیر تجربه حسابرس و تیپ شخصیتی با نقش تردید حرفهای. پژوهش¬های حسابداری مالی و حسابرسی 15(57): 149-184
فلاح حمیدی، حامی. فغانی ماکرانی، خسرو. ذبیحی، علی. (1400). قدرت و بیش اطمینانی مدیران و گزارشگری متقلبانه. فصلنامه اقتصاد مالی 11(54): 379-400
کهرودی، حسن. برزگر، قدرت اله. کامیابی، یحیی. (1403). رویکرد مقایسه ای بین دیدگاه حسابرسان مستقل و حسابرسان دستگاه های نظارتی در پیشگیری از تقلب براساس الزامات دانش، مهارت و اخلاق در حسابرسان. پژوهش¬های کاربردی در گزارشگری مالی 13(1): 77- 102
مسعودی مقدم، محمد. طالب نیا، قدرت اله. (1403). بررسی نقش اخلاق حرفه¬ای حسابرسان در تاثیر سرمایه اجتماعی حسابرسان بر استراتژی تعامل با صاحبکار. قضاوت و تصمیم گیری در حسابرسی 3(3): 45- 68
ممنون، احمد. صفرپور، مریم. گرجی زاده، داوود. (1400). تأثیر پیچیدگی اطلاعات برکشف تقلب در گزارشگری مالی شرکت. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری 5(69): 57-74
همتی، حسن. بیات مزلقانی، الهام. مرادی، مجید. (1402). تاثیر اخلاق و دوره تصدی بر توانایی حسابرس در تشخیص شیوه¬های حساب آرایی. قضاوت و تصمیم گیری در حسابداری 8(2): 141- 169
Agustina, F., Nurkholis, KhoiruRusydi, M., (2021). Auditors’ Professional Skepticism and Fraud
Tolerance, international Journal of Reserch in Business and Social Science 10(4): 275-287 Akbaş, M., Ariely, D., & Yuksel, S. (2019). When is inequality fair? An experiment on the effect of
procedural justice and agency. Journal of Economic Behavior and Organization, 161, 114–127 Akers, R. L. (1996). Is differential association/social learning cultural deviance theory? Criminology, 34(2), 229–247
Ariely, D., Garcia-Rada, X., Gِdker, K., Hornuf, L., & Mann, H. (2019). The impact of two different
economic systems on dishonesty. European Journal of Political Economy, 59, 179–195 Barling, J., Dupre, K., & Hepburn, G. (1998). Effects of parents’ job insecurity on children’s work
beliefs and attitudes. Journal of Applied Psychology, 83(1), 112–118 Beasley, M. S. (2013). Residential Satisfaction of Middle Income Population: Medan City, Procedia-
Social and Behavioral, 105: 674-465
Childs, J. (2012). Gender differences in lying. Economics Letters. 114, 147-149 Collins, J. D., Ulluenbruck, K., & Rodriguez, P. (2009). Why firms engage in corruption: A top
management perspective. Journal of Business Ethics, 87(1), 89–108 Cumming, D., Leung, T.Y. and O.M. Rui. (2012). Gender Diversity and Securities Fraud, Working. Paper
Daunt, K.L. and Harris, L.C. (2012), Exploring the forms of dysfunctional customer behaviour: a study of differences in servicescape and customer disaffection with service, Journal of Marketing Management. 28(1), 129-53
Dean, D.H. (2004). Perceptions of the ethicality of consumer insurance claim fraud. Journal of Business Ethics. 54(1), 67-79
Devos, K. (2008). Tax evasion behaviour and demographic factors: An exploratory study in Australia. Revenue Law Journal. 18(1), 1-43
Dionne, G. and K.C. Wang. (2013). Does insurance fraud in automobile theft insurance fluctuate with the business cycle?. Journal of Risk and Uncertainty. 47(1), 1-26
Dorminey, J., Fleming, A. S., Kranacher, M.-J., & Riley, R. A. (2012). The evolution of fraud theory. Issues in Accounting Education, 27(2), 555–579
Dweck, C. S. (2012). Mindset: How you can fulfill your potential. New York, NY: Constable and
Robinson Limited Dwirandra, A.N., & Suryanawa. I.K, (2018). Idealism and Professional Commitment Mediation the Effect of Work Experience and Training on Ethical Decision Making of Tax Consultan. Research, Journal of Finance and Accounting, 9(21): 85-94
Forsyth, D. R. (1980). A taxonomy of ethical ideologies. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 175–184
Forsyth, D. R., & O’Boyle, E. H., Jr. (2013). Ethics position theory and unethical work behavior. In R. A. Giacalone & M. D. Promislo (Eds.), Handbook of unethical work behavior: Implications for individual well-being (pp. 221–236). Armonk, NY: M.E. Sharpe
Friesen, L. and Gangadharan, L. (2012). Gangadharan. Individual level evidence of dishonesty and the gender effect. Economics Letters. 117(3), 624–626
Furnham, A. (1990). A content, correlational, and factor analytic study of seven questionnaire measures of the Protestant work ethic. Human Relations, 43(4), 383–399
Gunayasa, I. M., & Erlinawati, N. W. (2020). Pengaruh etika individu, agama dan pengawasan berpengaruh terhadap kecenderungan kecurangan akuntansi (fraud). Hita Akuntansi Dan Keuangan, 1(1), 650-680
Haithem, Z., & Jeongsoo, P. (2019). The effects of cultural tightness and perceived unfairness on Japanese consumers’ attitude towards insurance fraud: The mediating effect of rationalization. Journal of Financial Services Marketing, 24(1–2), 21–30
Henle, C. A., Giacalone, R., & Jurkiwicz, C. L. (2005). The role of ethical ideology in the workplace deviance. Journal of Business Ethics, 56(1), 219–230
Hung P. H. Que, N. T. (2024). “Factors Affecting the Ability to Detect Accounting Fraud of Internal Auditors at Vietnamese Commercial Banks”, IJRESM. 7(3), 72–82
, Hurtt, R. K. (2010). Development of a scale to measure professional skepticism. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 29(1), 149-171
Johnson, E., Fleischman, G., Valentine, S., & Walker, K. (2012). Managers’ ethical evaluations of earnings management and its consequences. Contemporary Accounting Research, 29(3), 910–927
Kidron, A. (1978). Work values and organizational commitment. Academy of Management Journal, 21(2), 239–247
Knechel, W. R. Mintchik, N. (2022). Do Personal Beliefs and Values Affect an Individual’s “Fraud Tolerance”? Evidence from the World Values Survey, Journal of Business Ethics, 177: 463–489
Konrad, K. A., & Qari, S. (2012). The last refuge of a scoundrel? Patriotism and tax compliance. Economica, 79(315), 516–533
Lambert, R. (2010). Discussion of Implications for GAAP from an Analysis of Positive Research in Accounting. Journal of Accounting and Economics. 50(2), 287- 295. Lee, G., and X. Xiao. (2018). Whistleblowing on accounting-related misconduct: a synthesis of t. e literature, Journal of Accounting Literature. (41), 22-46. Lesch, W. and B.R. Baker. (2013). Balancing the Insurance Equation: Understanding the Climate for Managing Consumer Insurance Fraud and Abuse. Journal of Insurance Issues. 36(1), 82-120. Luthar, H. K., DiBattista, R. A., & Gautschi, T. (1997). Perception of what the ethical climate is and what it should be: The role of gender, academic status, and ethical education. Journal of Business Ethics, 16(2), 205–217. MacDonald, A. P. (1971). Correlates of the ethics of personal conscience and the ethics of social responsibility. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 37(3), 443. Mazar, N., Amir, O., & Ariely, D. (2008). The dishonesty of honest people: A theory of self-concept maintenance. Journal of Marketing Research, 45(6), 633–644. Mintchik, N., & Riley, J. (2019). Rationalizing fraud: How thinking like a crook can help prevent fraud. CPA Journal, 89(3), 44–50. Mickiewicz, T., Rebmann, A., & Sauka, A. (2019). To pay or not to pay? Business owners’ tax morale: Testing a neo-institutional framework in a transition environment. Journal of Business Ethics, 157(1), 75–93. Miyazaki, A.D. (2009). Perceived Ethicality of Insurance Claim Fraud: Do Higher Deductibles Lead to Lower Ethical Standards?. Journal of business ethics. 87(4), 589-598. Mui, Grace Y. (2010). Factors That Impact On Internal Auditors’ Fraud Detection Capabilities – A Report For The Institute of Internal Auditors Australia. Presentation, Center for Business Forensics HELP University Malaysia. Norman, S. C., Wier, B., & Achilles, W. W. (2008). Can ethical position contribute to our understanding of fraud detection? Journal of Theoretical Accounting Research, 4(1), 135–164. Nugroho, D A. Sari, R. Kuntadi, C. (2023). Factors Affecting Fraud Prevention Organizational Culture, Human Resource Competence and the Role of The Internal Auditor, Dinasti International Journal of Education Management and Social Science, 4(4): 627-636. Pamungkas, Imang Dapit. (2014). Pengaruhi Religiusitasi dani Rasionalisasii Dalami Mencegah dani Mendeteksi Kecenderungani Kecurangani Akuntansii. Jurnal Ekonomii dani Bisnis, 15(02), 1693-0908. Plufrey, C., & Butera, F. (2013). Why neoliberal values of selfenhancement lead to cheating in higher education. A motivational account. Psychological Science, 24(11), 2153–2162. Rodriguez-Justicia, D., & Theilen, B. (2018). Education and tax morale. Journal of Economic Psychology, 64, 18–48
Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture 2(1)
Seifert, D.L., W.W. Stammerjohan, and R.B. Martin. (2014). Trust, Organizational Justice, and Whistleblowing: A Research Note. Behavioral Research in Accounting, 26(1), 157-168
Soltes, E. (2016). Why they do it: Inside the mind of the white-collar criminal. New York, NY: Public Affairs
Strand, C., & Lancaster, K. (2001). An experimental assessment of business students’ abilities to recognize fraud risk factors associated with misappropriation of assets. Advances in Accounting Behavioral Research, 4, 333–360
Tennyson, S. (2002). Moral, social, and economic dimensions of insurance claims fraud. Social Research, 75(4), 1181–1204
Tseng, L. M., & Kuo, C.-L. (2014). Customers’ attitudes toward insurance frauds: An application of Adams’ equity theory. International Journal of Social Economics, 41(11), 1038–1054
Verwey, Inez G. F. Asare, Stephen K. (2021). The Joint Effect of Ethical Idealism and Trait Skepticism on Auditors’ Fraud Detection, Journal of Business Ethics, https://doi.org/10.1007/s10551-020-04718-8
Wolfe, D. T., & Hermanson, D. R. (2004). The fraud diamond: Considering the four elements of fraud. The CPA Journal, 74(12), 38–42
Yi, Y. and Gong, T. (2008), The effects of customer justice perception and effect on customer citizenship behavior and customer dysfunctional behavior, Industrial Marketing Management. 37(1), 767-83