الگوی پیاده سازی حکمرانی مردمی در خدمات شهری با بکارگیری فناوری حلقه های میانی محلات شهر بیستون
الموضوعات : آمایش محیطاکبر ویس مرادی 1 , میثم چگین 2 , حامد فاضلی کبریا 3 , سمیه شاه حسینی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه خط مشی و اداره امور عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی, حکمرانی مردمی, خدمات شهری, فناوری حلقه های میانی, شهربیستون,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای پیادهسازی حکمرانی مردمی در خدمات شهری، با بهرهگیری از فناوری حلقههای میانی در محلات شهر بیستون انجام شده است. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان شامل ۲۰ نفر از مدیران، کارکنان و اربابرجوعهای شهرداری بیستون در سال ۱۴۰۳ بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختیافته گردآوری و با روش کدگذاری تحلیل شدند.
نتایج نشان داد عوامل علّی مانند حمایت از نهادهای مردمی و تشکیل گروههای داوطلب در زیباسازی شهری، عوامل زمینهای چون حمایت از مشارکت شهروندان، و عوامل مداخلهگر نظیر واگذاری مسؤلیتها به مردم، در تحقق این الگو مؤثرند. راهبردهای کلیدی شامل نظرسنجی عمومی، مشارکت در بهداشت شهری و تأمین مالی مردمی، و پیامدهای آن شامل حل مسائل شهری و نهادینهسازی فرهنگ مشارکت شهروندی بود.
1. آل سیدغفور، م و طالقانی، آ(1397) نقش عدالت اجتماعی و برابری فرصت¬ها در توسعه، کنفرانس ملی توسعه اجتماعی، اهواز.
2. ابوالحسنی، ا (1391). حکمرانی مردم¬سالارانه. سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم¬سیاسی 42(1): 19-1.
3. اسلامی، ر؛ فرومند، ل (1397). تأثیر خصوصی سازی بر حکمرانی مطلوب. نشریه حقوق اساسی، 15، 9-8.
4. امامی، م؛ استوار سنگری، ح (1396). تاملاتی پیرامون نظارت مالی بر دستگاههای دولتی ایران. نشریه حقوق اساسی. 8، 49.
5. امیرپور، ع؛ فلاح زاده، ع؛ برزگر، ع؛ نجفی خواه، م (1399). کارکرد سه جانبه گرایی در شهرداری و نقش آن در توسعه شاخصهای حکمرانی خوب. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی. 14 (48). 179-157.
6. موسوی، م (1399). علل وقوع انقلاب اسلامی ایران، چرایی و چگونگی. فصلنامه جامعه شناسی انقلاب اسلامی. 1 (1)، 15-1.
7. میرسپاسی، ن؛ باقرزاده، م (1398). آسیب شناسی نظام پاسخگویی در سازمانهای دولتی. فصلنامه پژوهشگر. 3 (7)، 14-1.
8. میری، م؛ بلاغی اینالو (1398). نظارت قضایی بر عملکرد سازمان شهرداری. فصلنامه شهرداری. 14 (53)، 18-39.
9. نژندی منش، ه و عبدالهی اصل، ک(1394).نقش سازمان¬های مردم نهاد(NGO) در ترویج حقوق شهروندی، همایش سراسری تببین حقوق شهروندی، ارومیه.
10. نیکزاد، ب؛ حاج علیان، ف؛ جهانگیرفرد، م (1399). طراحي الگوی سيستمي حکمراني خوب در سازمان تامين اجتماعي. فصلنامه علمی جامعه شناسی سیاسی ایران. 3 (4)، 3414-3390.
11. وظیفه دوست، ح و عماری، ح (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان پردرآمد (مورد مطالعه: خریداران آپارتمان در شهر تبریز)، مدیریت بازاریابی، دوره 9، شماره 22، 47-27
12. هاشمی، ر (1403). بررسی رابطه بین مردمی سازی خدمات و کیفیت نهادی در اداره شهرداری شهر سمنان، اولین همایش ملی یافته¬های نوین در علوم¬انسانی و امنیت اجتماعی، تهران.
13. هدایتی، ع (1400). نقش مشارکت شهروندان در توسعه¬ی شهری (مطالعه موردی : شهر تهران)، هفتمین کنفرانس بین¬المللی پژوهش¬های نوین در عمران، معماری، مدیریت شهری و محیط¬زیست، تهران.
14. Aker, b. (2020). Investigating the Role of Decentralization on Customer Satisfaction, Journal of Administrative Science Quarterly. 11(2):36-40.
15. Akhmouch, Aziza & Correia, Francisco. (2016). The 12 OECD principles on water governance –When science meets policy. Utilities Policy. 43(10): 121-134.
16. Aldoein, K. (2016). Investigating the relationship between supply chain management and decentralization with customer loyalty of Borjun factory, Journal of Administrative Science Quarterly, 5(1): 20-25.
17. Alexander ,M ,L (2011). relationship between supply chain management and decentralization, Journal of Administrative Science Quarterly, 5(7): 71-80.
18. Amason,F.J. (2020) Investigating the relationship between supply chain management and decentralization with customer loyalty, Journal of Administrative Science Quarterly, 1 (12): 30-40.
19. Francisco, J, Silva, A, L, Angeles, R, Camacho, A, Manuela,A, Florencio,B. (2015). Value co-creation and customer loyalty, Journal of Business Research, 3(6): 1-5.
20. Freedman, K. (2020). Investigating the relationship between organizational structure and employee performance with loyalty of telecommunication customers, International Journal of Operations & Production Management,6(11): 66-70.
21. Furrer, C., Skinner, E. (2018). Sense of Relatedness as a Factor in Children's Academic Engagement and Performance. Journal of Educational Psychology. Vol. 95, No. , 1, 148-162.
22. Gali, Y. and Schechter, C. (2020), "NGO involvement in education policy: principals' voices", International Journal of Educational Management, Vol. 34No. 10, pp. -1509.1525
23. Geukes, van Aalst & Nauta, H.(2016). Investigating the relationship between academic self-concept and academic achievement of mathematical performance in students, Review of Educational Research, 46(20): 407-441.
24. Geus, P. (2019). Are brands forever? How brand knowledge and Relationships affect current and future purchases, Journal of Product & Beand Management, 15 (2): 98-105.
25. Guay, F., Ratelle, C. F., Roy, A., &Litalien, D. (2019). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academicachievement: Mediating and additive effects. Learning and Individual Differences, 20, 644–653.
26. Gyan, A, K., Brahmana, R., & Bakri, A., K (2017). Diversification strategy, efficiency, and firm performance: Insight from emerging market. Research in International Business and Finance, 42(2): 1103-1114.
27. Hagenbacha ,K, & Koessler, M.(2016). Full disclosure in decentralized organizations, journal homepage Economics Letters, 139(1): 5–7.
28. Hanaysha, J. (2016). Testing the effects of employee engagement, work environment, and organizational learning on organizational commitment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229, 289-297.
29. Harpest.L. (2019). The relationship between business strategy consistent with the strategy and performance of the car companies, Journal of Management, 39 (1): 123-148.
30. Hart ,L. (2020). Market Driven Strategy: Process for Creating Value”, Free Press, New York, Journal of Operations & Production Management, 2(3): 40-44.
31. Hayson, A. (2023). Designing a popularization model for organizational supply service Journal of Management, 39 (1): 123-148.
32. Hera, M. (2022). Investigating the relationship between popularization of services, institutional quality. Journal of Operations & Production Management, 2(3): 40-44.
33. Holbrook, M. (2016). The Role of administrative decentralization and marketing strategies on customer loyalty, Journal of Marketing, 65(2): 81-93.
34. Ivancevich, M. (2016). Investigating Factors Affecting Customer Loyalty in Bank, Journal of Administrative Science Quarterly, 2(5): 12-20.
35. Jain, J. (2019). Investigating the Relationship between Organizational Structure and Employees, Performance with Loyalty of London City Banks, Tec novation, 28(2): 855–863.
36. Janssen, K. A. (2019). A multi method examination of the benefits and detriments of intra group conflict, Journal of Administrative Science Quarterly, 40(2): 26-35.
37. Jers,L & Sigmal ,F. (2018). Investigating the relationship between organizational performance and administrative decentralization with bank loyalty, Journal of Administrative Science Quarterly, 12(2): 32-42.
38. Kafi ,S. (2020). THE Balanced scorecard - measures That Drive performance, Journal of Harvard business review, 40(12): 2-25.
39. Kaya, O. (2019). The Role of administrative decentralization on customer loyalty, Journal of Product & Beand Management ,20 (1): 37-47.
40. Khan, Saadmaan Jubayer & Prodhan, Shamima. (2020). Government and NGO Provided Water Interventions and Its Effectiveness on Urban Poor: A Study in Gazipur Sadar Area. 10)6:(123-138