پایداری شغلی و خلاقیت سازمانی: تاثیر رهبری فراگیر بر بازخورد رشدی و شکوفایی در کار
الموضوعات : Creativity and innovation from managerial, organizational, industrial, creativity and innovation
عزیزه پاشایی
1
,
مهدیه خلیلی خضرآبادی
2
,
حسن قلاوندی
3
1 - دانشگاه ارومیه
2 -
3 - استاد. گروه علوم تربیتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران
الکلمات المفتاحية: بازخورد رشدی, پایداری شغلی, خلاقیت سازمانی, رهبری فراگیر, شکوفایی در کار,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری فراگیر بر پایداری شغلی و خلاقیت سازمانی از طریق بررسی نقش میانجی بازخورد رشدی سرپرست و شکوفایی در کار است.
روشها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی به تعداد 163 نفر است. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای رهبری فراگیر فانگ و همکاران (2019)، بازخورد رشدی سرپرست ژو (2003)، شکوفایی در کار پورات و همکاران (2012)، پایداری شغلی چین و همکاران (2022) و خلاقیت سازمانی درابجی و همکاران (1998) استفاده شد. با توجه به محدودیت تعداد جامعه، پرسشنامهها به صورت سرشماری در بین کلیه اعضای جامعه توزیع و نهایتا تعداد 142 پرسشنامه با استفاده از نرمافزار Amos 24 مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: رهبری فراگیر از طریق نقش میانجی زنجیرهای بازخورد رشدی و شکوفایی در کار بر پایداری شغلی تأثیر غیرمستقیم دارد؛ رابطه مستقیم رهبری فراگیر با پایداری شغلی تایید نشد (β=0/07). رهبری فراگیر بر بازخوردی رشدی سرپرست(β=0/84) و خلاقیت سازمانی (β=0/77) تأثیری مثبت و معنادار دارد و اثر بازخورد رشدی سرپرست بر شکوفایی در کار نیز معنادار است (β=0/62). نقش زنجیرهای متغیرهای میانجی بر خلاقیت سازمانی نیز مورد تایید قرار گرفت.
نتیجهگیری: مدیران و سیاستگذاران حوزه مدیریت آموزشی قادرند باتوجه به نقش رهبری فراگیر و بازخورد رشدی سرپرست، از طریق شکوفایی در کار بر توسعه پایداری شغلی و خلاقیت سازمانی کارکنان موثر باشند
