تاثیر ارتقاء سواد رسانه ای بر تقویت بنیان خانواده
الموضوعات :
عبدالله پیروزی
1
*
,
مرجان عسگری بابادی
2
1 - استاديار، گروه معارف اسلامي، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي، اهواز، ايران.
2 - استاديار، گروه معارف اسلامي، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامي، اهواز، ايران.
الکلمات المفتاحية: رسانه, سواد رسانه¬ای, بنیان خانواده, آموزش.,
ملخص المقالة :
در قرن بیستم با پیدایش و انبساط انقلاب تکنولوژیک، جهان وارد مرحلهای شد که گستره اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و خانوادگی را در جوامع مختلف با تحولات اساسی و دامنهداری روبرو کرد. هرچند این تحولات از سویی سازنده و مثبت بوده است ولی زیانهایی نیز درپی داشته که یکی از مهمترین این زیانها از بین رفتن بنیاد وتحکیم خانواده میباشد. فناوری هم میتواند مثبت و هم زیان بار عمل کند، بدین شکل که فناوری از جهتی سبب ارتقاء سطح آگاهی خانوادهها شود و در مواردی هم خود عاملی برای شکلگیری ناهنجاریها در درون خانواده شده است به نحوی که بعضی، رسانهها را عامل اساسی از بین رفتن کیان خانواده قلمدادکردهاند، چون خانواده مهمترین نهاد جامعه است و جزء محوریترین موضوعات برنامهسازان در رسانه ملی میباشد و رسانه نقش بسیار مهمی در اثرگذاری بر خانواده دارد لذا داشتن مهارت و اطلاعات لازم در حوزه استفاده از پیامهای رسانهای و فناوریها میتواند استفاده افراد را از رسانهها پویاتر، مؤثرتر و لذتبخشتر نماید. این پژوهش با رویکردی تحلیلی، به بررسی تأثیر سواد رسانهای بر پایداری و تحکیم بنیان خانواده میپردازد. هدف اصلی این است که مشخص شود چگونه افزایش سواد رسانهای در اعضای خانواده میتواند به بهبود روابط خانوادگی، کاهش تعارضات و در نهایت تقویت بنیان خانواده کمک کند. برای افزایش سواد رسانهای ضروری است که از سنین پایین و در مدرسه آموزش شروع شود تا با تقویت تفکر انتقادی کودکان و نوجوانان، خانوادهها از تأثیرات منفی تبلیغات تجاری، خشونت رسانهای، و اطلاعات نادرست و جعلی که در فضای مجازی منتشر میشوند، مصون بمانند.
باستانی، سوسن؛ خانیکی،هادی ؛ ارکانزاده یزدی، سعید(1397). مردم، رســانه¬های جریان اصلی و مصرف رسانه¬های نوین؛ پیمایش مصرف اعتماد، رضایت و مشارکت رسانه¬ای شهروندان تهرانی. مجله مطالعات رسانه-های نوین.4(14)،33-1.
پاتر، جیمز. (1398) نظرة سواد رسانه¬ای؛ رهیافتی شناختی. ترجمة ناصر اسدی. محمد سلطانی فر و شهناز هاشمی، تهران: سیمای شرق.
رئوف، عزت.( 1377). مشارکت سیاسی زن، ترجمه محسن آرمین،تهران: نشر قطره.
ساروخانی، باقر،(1381). جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، تهران: انتشارات اطلاعات.
شکرخواه، یونس،(1380). نیاز مخاطبان به سواد رسانه¬ای، مجله پژوهش و سنجش، (44)،73-82.
طلوعی، علی، (1391). سواد رسانه¬ای: درآمدی بر شیوه یادگیری و سنجش، تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها.
فراهانی، مجید. (1380). توسعه سواد رسانه ای مبنای رشد تکنولوژی نوین، روزنامه آرمان روابط عمومی، سال سوم، (580)، 79-7.
قاسمی، طهمورث. ( 1385 ). سواد رسان های رویکردی جدید به نظارت، فصلنامه رسانه، (4) 68. 105-85.
کونیومی، شیباتا.(1381). تحلیل رویکرد انتقادی در ساد رسانه¬ای مطالعات تطبیقی بین ژاپن و کانادا، فصلنامه رسانه، 2(50).42-30.
مقدس زاده، حسن؛ صفاهیه، هاجر. ( 1396) سواد رسانه ای و آگاهی از آسیب های شبکه های اجتماعی،مطالعات رسانه¬ای،12(39)، 35-25.
نجفی سولاری، حسن؛ حسنی، الهه، (1396). نقش سواد رسانه¬ای در حفظ و ارتقای هویت دینی جوانان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،(20)، 154-135.
وکیلی، الهه. (1400). «نقش سواد رسانهای در فرهنگ خانواده». بیست و ششمین نشست تخصصی اقتصاد و رسانه و همایش ملی آفند رسانهای.
Buckingham, D. (2003). Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Polity.
Hemsley, J., Jacobson, S., Gruzd, A., & Mai, P. (2018). Social media for social good or evil: An introduction. Social Media + Society, 4(3). https://doi.org/10.1177/2056305118786719
Hodkinson, P. (2022). Media, Culture and Society: An Introduction. 4th Edition. Sage Publications
Hobbs, R. (2021). Digital and Media Literacy: Connecting Culture and Classroom. Corwin Press.
Internet World Stats(2024) World Internet Usage and Population Statistics, https://www internetworldstats.com/stats.htm.
Giddens, A. (2013). The Transformation of Intimacy: Sexuality, Love and Eroticism in Modern Societies. Polity Press.
Kellner,Douglas &Shar, Jeef(2019) the critical media literacy guide: engaging media and transforming Education , Leiden : Boston , Brill Sense.
Kent Nicholas, & Schumacher, Shannon (2020) 8 charts on internet use around world the as countries grapple with COVID-19 .
Koltay, T. (2011). The Media and Information Literacy and Competency Framework for Teachers. Journal of Media Literacy Education, 3(1), 12-21.
Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. The Communication Review, 7(1), 3–14.
Livingstone, S., & Helsper, E. (2007). Balancing Opportunities and Risks in Teenagers’ Use of the Internet: The Role of Digital Literacy. New Media & Society, 12(2), 309-329.
UNESCO. (2011). Media and Information Literacy Curriculum for Teachers.
Wartella, E., Rideout, V., Lauricella, A. R., & Connell, S. (2016). Parenting in the Age of Digital Technology. Center on Media and Human Development, Northwestern Universit