بررسی رابطه سبکهای یادگیری با سبک شناختی نابسته به زمینه در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
الموضوعات :میترا کامیابی 1 , طاهره حسنی صالح 2
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،کرمان،ایران
الکلمات المفتاحية: سبک شناختی نابسته به زمینه, سبک یادگیری دیداری, سبک یادگیری شنیداری, سبک یادگیری خواندنی/نوشتنی, سبک یادگیری جنبشی/حرکتی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: در دنیای امروز، افزایش میزان یادگیری و متغییرهای مرتبط با آن یکی از مسائل مهم نهادهای آموزشی است. در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سبک های یادگیری دانشجویان با سبک شناختی نابسته به زمینه پرداخته است.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر، توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به تعداد 300 نفر بوده است. نمونه مورد مطالعه این پژوهش طبق جدول مورگان 169 نفر و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه سبکهای یادگیری وارک (2002)، پرسشنامه سبک های شناختی ویتکـین (1997) بودند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون- اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید.
یافته¬ها: نتايج تحقيق نشان داد که بين سبک یادگیری خواندنی نوشتنی با سبک شناختی نابسته به زمینه در دانشجویان رابطه معنيداري وجود دارد. اما بين سبکهای یادگیری شنیداری، دیداری و جنبشی/حرکتی با سبک شناختی نابسته به زمینه در دانشجویان رابطه معنيداري وجود ندارد.
بحث و نتیجه¬گیری: سبک های یادگیری و سبک های شناختی جزء مؤلفه های بسیار مهم در فرایند یادگیری و یاددهی فراگیران محسوب می شوند و نقش موثری در پیشرفت و عملکرد آموزشی و اجتماعی افراد جامعه بخصوص دانشجویان ایفا می نمایند. با درک این مفاهیم دانشجویان یادگیری بهتر و اساتید با ارتقای راهبردهای آموزشی و بکارگیری روش های تدریس مناسبتر، زمینه را برای یادگیری بهتر فراهم می اورند با عنایت به این مسئله میتوان به دانشجویان و مدرسان محترم درباره تفاوتهای فردی و سبک های مختلف یادگیری آگاهی لازم را ارائه نمود و این مفاهیم را توسعه داد.
Jahakshahi.N.(2017). Thinking styles in education. Kerman: Vediat
. Gngi.R.Learning conditions and theory of education, translated by Jafar Najafizand, Rushd publications
Farajallahi,M.(2014) Learning styles and academic progress.Education Strategies in Medical Sciences,6,84-88
Homayooni,A.(2018). The relationship between learning styles, cognitive styles and the choice of academic fields in high school male students. Evolutionary psychology.3(10),137-144
. Hohn,R(2014). Classroom Learning and teaching. Boston: Longman
. Kadivar,P.(2016).Educational Psychology.samt
Keefe, J. W. (2013). Learning style: Cognitive and thinking skills. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals
. Rapeepisarn, K., Wong, K. W., Fung, C. C., & Khine, M. S. (2008). The relationship between game genres, learning techniques, and learning styles in educational computer games. In International conference on technologies for E-learning and digital entertainment (pp. 497-508). Springer, Berlin, Heidelberg
Safaripour,F. Investigating the interaction of gender and cognitive styles (subject-dependent - subject-independent) in academic progress in mathematics and social sciences among a number of secondary school students in Shiraz city", Shiraz: Shiraz University, Master's thesis
. Taghipour,H.Rezapour,R.Investigating the relationship between Kolb's learning styles and Witkin's cognitive styles and its effect on the academic progress of language, math, physics and chemistry (basic science) students in the first grade of high school, the first regional conference on the evaluation of basic science courses, challenges and approaches, Ahvaz, Ezkadeh Technical and professional Sama branch of Ahvaz
, Zoghi M, Brown T, Williams B, Roller L, Jaberzadeh S, Palermo C, et al. Learning style preferences of Australian health science students. J Allied Health. 2010 Summer;39(2):95-103
.