پیش بینی اضطراب آشکار دوران بارداری بر اساس محتوای خانواده و نگرش به زایمان در زنان دارای دیابت بارداری
الموضوعات :فریبا تابع بردبار 1 , معصومه اسماعیلی 2 , شیما دوست علی زاده 3
1 - دانشیار،گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور.تهران. ایران
2 - استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران M.esmaeili2022@pnu.ac.ir
3 - کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، شیراز، ایران alizadehshima039@gmail
الکلمات المفتاحية: اضطراب آشکار, اضطراب بارداری, دیابت, مراقبت از کودک,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: دیابت یکی از مشکلات جدی، تهدید کننده، در حال گسترش و هزینه بر سلامت است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اضطراب آشکار دوران بارداری بر اساس محتوای خانواده و نگرش به زایمان در زنان دارای دیابت بارداری انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش در زمره طرح های همبستگی قرار داشت. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی زنان دارای دیابت بارداری در سال 1397 تشکیل دادند که در شهر شیراز ساکن بودند و نمونه در پژوهش حاضر تعداد 150 نفر از زنان دارای دیابت بارداری شهر شیراز بود که با روش نمونه گیری در دسترس و پس از مصاحبه و تشخیص صلاحیت شرکت در آزمون از بیمارستانهای مادر و کودک و حافظ جهت انجام پژوهش گزینش شدند و به کمک پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر، مقیاس خود گزارشی محتوای خانواده (SFCS) و پرسشنامه نگرش به حاملگی،زایمان و مراقبت از کودک مورد مطالعه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد و آزمون فرضیه ها در سطح استنباطی با آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون چند گانه صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد از ابعاد محتوای خانواده بعد شغل و تحصیلات، بعد زمان، بعد منابع مالی و بعد ظاهر بدنی و منزلت اجتماعی به صورت منفی و معناداری قادر به پیش بینی اضطراب آشکار دوران بارداری می باشد. از ابعاد نگرش به زایمان، بعد ناخواسته بودن حاملگی و بعد نگرانی تاثیر تولد در زندگی خانوادگی به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی اضطراب آشکار دوران بارداری می باشد. محتوای خانواده به صورت منفی و معنادار و نگرش به زایمان به صورت مثبت و معنادار قادر به پیش بینی اضطراب آشکار دوران بارداری می باشد. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود که زنانی که دارای دیابت دوران بارداری هستند حتما در طول مدت بارداری از مشاوران و روانشناسان بهره گیرند و همچنین مسئولان بهداشت کشور با استخدام مشاورین و روان درمانان برای بیمارستان ها به این زنان خدمات لازم را ارائه دهند.
References
1. Karimi R, Taghavi Larijani T, Mehran A, Ghaljaei F. Association between adolescent girls anxiety and parental style of control. Journal of Hayat 2006; 11 (4 and 3) :83-87. URL: http://hayat.tums.ac.ir/article-1-226-fa.html
2. Vahad A-Ain H. Investigation of the prevalence of overt and covert anxiety and the factors affecting it in girls' high schools in the 2nd district of Tehran in the academic year 2014-2015, Doctor of Medicine thesis, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences.2015.
3. Samani S. Developing a Family Process Scale for the Iranian Families. IJPCP 2008; 14 (2) :162-168. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-466-en.html
4. Samani S., Behbahani M. Communication Pattern in Different types of Family in Family Process and Content Model. Biannual Journal of Applied Counseling, 2012; 1(2): 119-134. https://www.magiran.com/volume/107019
5. Karamoozian M., Askarizadeh G., Darekordi A. The impact of prenatal group stress management therapy on anxiety in mothers and newborns physiological parameters, 2015; 11(43): 259-272. https://sanad.iau.ir/en/Article/1054844
6. Rabiee M, Kazemi Malek Mahmodi S, Kazemi Malek Mahmodi S. The effect of music on the rate of anxiety among hospitalized children. J Gorgan Univ Med Sci 2007; 9(3): 59-64 http://goums.ac.ir/journal/article-1-292-fa.html
7. Roohy GR, Rahmany A, Abdollahy AA, Mahmoody GhR. The effect of music on anxiety level of patients and some of physiological responses before abdominal surgery. J Gorgan Univ Med Sci 2005; 7(1): 75-78 http://goums.ac.ir/journal/article-1-18-fa.html
8. Mehram B. Normization of Spielberger anxiety test in Mashhad city. Master's thesis, Allameh Tabatabai University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, 1993.
9. Jafari MA. Investigation of the effect of two components of family process and content on students' academic performance. Master's thesis, field of educational psychology, Shiraz University, 2009.
10. Chenari S., Yousefi F. The Adolescents’ Self-efficacy Dimensions in Different Family Types Based on the Contextual Family Process and Content Model. Psychological Methods and Models, 2015; 5(18): 1-24. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_776.html?lang=en
11. Karami K., Mardani A. Relationship between Mental Health and Quality of Life in Pregnant Women. Quarterly J Health Breeze, 2014; 2(1): 10-17. https://www.magiran.com/volume/92754
12. Bodaghi E., Alipour F., Bodaghi M., Nori R., Peiman N., Saeidpour S. The Role of Spirituality and Social Support in Pregnant Women's Anxiety, Depression and Stress Symptoms. Community Health Journal, 2017; 10(2): 72-82. https://chj.rums.ac.ir/article_45789_en.html
13. Akbarzadeh M, Sharif F, Zare N, Ghodrati F. Prevalence of Symptoms Post-Partum Anxiety and Baby Blues and Factors Effective Uponit in Women With High Risk Pregnancies, Journal of Family Research; 2009; 5(17): 57.
14. Olson D.H. Circumplex model of marital & family systems. Journal of Family Therapy, 1990; 22: 144-167. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/1467-6427.00144
15. Maenle R., Herringshow D.L. Positive family communication. Ohio State University Extension. Fact Sheet, FLM –FS, 2007: 1-2.
16. Zareh M, Samani S. The Role of Family Flexibility and Cohesion In Child Goal Orientation, Journal of Family Research, 2008; 4(13): 17, file:///C:/Users/Negin/Downloads/78913871302%20(1).pdf