ساختار صنعت ایران و عوامل موثر بر آن
الموضوعات : فصلنامه اقتصاد محاسباتیآیدانا رستمی 1 , فرهاد غفاری 2 , محمدرضا ناهیدی 3
1 - دانشجو
2 - گروه اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: هرفیندال-هیرشمن, گشتاورهای تعمیم یافته, درجه رقابت صنعت,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین پیشرانهای رشد اقتصادی بالاتر در کشورها، ساختاری از صنعت است که دارای بیشترین نوآوری و پویایی و همچنین ارتباط درونزای بین زیربخشهای صنعتی در راستای بالاترین بازدهی میباشد. در همین راستا پژوهش حاضر با استفاده از شواهد آماری صنایع ایران طی دوره زمانی 1398-1390 و با بکارگیری شاخص هرفیندال-هیرشمن (سنجش درجه رقابت صنعت) و رهیافت گشتاورهای تعمیم یافته به بررسی عوامل موثر بر ساختار صنعت میپردازد. نتایج اندازهگیری رقابت نشان میدهد که میزان شاخص رقابت در سال 1390 برابر با 18/0 و در سال 1398 به رقم 17/0 کاهش یافته است و این بر ساختاری رقابتی در صنعت ایران دلالت دارد .
همچنین نتایج برآوردها نشان میدهد که نسبت صادرات، صنعتی شدن و تولید ناخالص داخلی اثر مثبت و معنیداری را بر درجه رقابتی دارد، که این مسئله تاییدی بر اهمیت تقاضا برای محصولات داخلی در راستای افزایش درجه رقابتی بودن صنعت است، اما نسبت سرمایه اثر منفی و معنیداری را بر درجه رقابت بازار دارد که این مسئله بر رانتی بودن توزیع سرمایه ناشی از منابع مالی دلالت دارد. بنابراین استفاده از دیپلماسی موثر در راستای توسعه صادرات و تامین تقاضای داخلی با استفاده از توسعه صنعت مهمترین سیاست برای بهبود درجه رقابتپذیری صنعت است.
-Bakhtiari, S. (2019). Market Power and Entrepreneurship Decline: The Case for Australia. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3494866. Retrieved from https:// dx.doi.org/10.2139/ssrn.3494866/
- Ipek, E., and Ipek, O. (2018). Market structure of the Turkish pharmaceutical industry. Business and Economics Research Journal, 9(3), 449-462. Retrieved from https://doi.org/ 10.20409/berj.2018.116/
- Jaghdani, T. J., Cechura, L., Ólafsdóttir, G., and Thakur, M. (2020, September). Market power in Norwegian Salmon Industry. Paper prepared for presentation at the 60th annual conference of the GEWISOLA (German Association of Agricultural Economics). 23-25.
Retrieved from https://doi.org/10.22004/ag.econ.305590/
- Khodadad Kashi F. (2009). Competing Views of Competition and the Condition of Rivalry in Iranian Economy. Quarterly Journal of Economic Research and Policies, 17 (51) ,25-40 (In Persian)
- khodadad kashi, F., shahyakitash, M. N., hojabrkiani, K. and noraniazad, S. (2015). Evaluation of Mark-up, Market power and Cost efficiency in Iran’s Manufacturing Industries. Journal of Applied Economics Studies in Iran, 3(12), 59-90.
Retrieved from http://dor.isc.ac/ 20.1001.1.23222530.1393.3.12.4.2/ (In Persian)
- Khodadad Kashi, Farhad, Ebadi, Jafar, Kiaalhoseini, Seyed Ziaoddin, & Heidary, Khalil. (2018). Estimation of Market Power and Its Distribution in the Food Industry in Iran. Eqtesad-E Keshavarzi Va Towse'e, 26(102), 195-215. Retrieved from https://doi.org/ 10.30490/AEAD.2018.73559/ (In Persian)
- Kjersti, N. E. S., Liesbeth, C. O. L. E. N., and Pavel, C. I. A. I. A. N. (2021). Market power in food industry in selected EU Member States (No. JRC125087). Joint Research Centre (Seville site). Retrieved from https://doi.org/ 10.2760/63613/
- Kulmetov, M. R. (2021). The Importance of Using the Herfindal-Hirschman (HHI) Index in Determining the Level of Competition Between Banks in Uzbekistan. International Journal of Business Education and Management Studies, 1(1), 23-31.
- Mehregan N, Fotros M H, Gholizadeh A A, Teymourei Y. (2016). Estimating Spatial Concentration of Industry and Effective Factors on It Between Provinces of Iran. Journal of Economic Modeling Research, 7 (24) ,7-40. (In Persian)
- Mehregan, N. and Teimori, Y. (2012). Calculation Of the Geographical Concentration of Industries in Iran. Journal Of Economic Research and Policies, 20(61), 175-192. (In Persian)
- meshki, M. and daliriyan, A. (2015). Product Market Power, Industry Structure and Corporate Earnings Management. Iranian Journal of Trade Studies, 19(76), 1-28, Retrieved from http://dor.isc.ac/ 20.1001.1.17350794.1394.19.76.1.9 / (In Persian)
- mikaeeli, S. V., noraniazad, S. and Karim, M. H. (2020). Measuring Markup and Market Power in Iran's Industrial Sector: Stochastic Frontier Approach. Journal of Industrial Economics researches, 4(13), 27-46. Retrieved from https://doi.org/10.30473/indeco.2021.7418/ (In Persian)
- Mitic, V., Kilibarda, N., Brdar, I., Kostic, M., Sarcevic, D., Karabasil, N., and Mizdrakovic, V. (2018). Measuring competitiveness in the meat industry market: Are there any oligopolies in Serbia?. Scientific journal" Meat Technology", 59(2), 127-136.
Retrieved from https://doi.org/10.18485/meattech.2018.59.2.8/
- Mohammadi, V., Valipour, P. and Mohammadi, H. (2016). Identifying the influential factors on the competitiveness ability of textile industry clusters. Journal of Apparel and Textile Science and Technology, 5(4), 31-41. Retrieved from http://dor.isc.ac/20.1001.1.21517162.1394.5.4.4.6/ (In Persian)
- Montazeri, J. and Zahed gharavi, M. (2020). Regulatory and Concentration in the Iranian Automotive Industry. Journal of Industrial Economics researches, 3(10), 87-103.
Retrieved from https:// doi.org/10.30473/indeco.2020.7023/ (In Persian)
- Moradzadeh Fard, M. (2020). Industry Competition Structure, Market Power and Stock Price Crash Risk. The Financial Accounting and Auditing Researches, 12(47), 215-238 (In Persian)
- noraniazad, S. and eshaghi gorji, M. (2018). Measuring dynamic conjectural variation and market power in Iran’s printing industry. Journal of Industrial Economics researches, 2(4), 89-102.
Retrieved from https:// doi.org/10.30473/indeco.2020.37098.1092/ (In Persian)
- Peymaneh, F., Zayanderoody, M. and Jalaee, S. A. (2024). Recognition and Explaining the Effect of Competitiveness and Knowledge-based Economics Indicators on the Resilience of Iran's Economy. Quarterly Journal of Applied Theories of Economics, 11(1), 207-240.
Retrieved from https:// doi.org/10.22034/ecoj.2023.54788.3151/ (In Persian).
- Pourebadollahan Covich, M. and Kiani, P. (2015). Application of Fuzzy Inference in Evaluation of Market Structure of Iranian Manufacturing Industries. Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi), 50(3), 563-592. Retrieved from https:// doi.org/10.22059/jte.2015.55801/(In Persian)
- Raj, S., Naik, A. D., Naik, B. K., and Kerur, N. M. (2021). Study the Market Competitiveness and Its Performance in Green Chilli Seeds Market. Asian Journal of Agricultural Extension, Economics & Sociology, 39(9), 161-166. Retrieved from https:// doi.org/10.9734/AJAEES/2021/v39i930653/
- Rezvani, M., abounoori, E. and Dehghani, A. (2020). Strategies to create an appropriate structure in Iran manufacturing industries (Based on Linda index and market intervention theory). Economic Strategy, 9(32), 169-206 (In Persian)
- Schumpeter, J. (1944), Capitalism, Socialism and Democracy, George Allen and Unwin, London.
- Yousefi, J., Moradi, M., Hajiasghari, S. Y. and Gharehdaghi, R. (2022). Investigating the Monopoly Power in Iran's Banking Industry Using the Hypothesis Variable Approach (During the Period 1380 -1399). Quarterly Journal of Applied Theories of Economics, 9(3), 257-282. Retrieved from https:// doi.org/10.22034/ecoj.2022.47007.3070/ (In Persian)