ارائه مولفه های موثردرراهبرد استقلال مالی باشگاه ورزشی حرفه ای خصوصی
الموضوعات :
رضا نظری
1
,
الهام مرادی
2
,
آتوسا قاسمی نژاددهکردی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی،واحد ایذه،دانشگاه آزاد اسلامی،ایذه،ایران.
3 - گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلمی واحد اهواز، اهواز ایران
الکلمات المفتاحية: استقلال مالی, باشگاهای خصوصی, حامی مالی, درآمدزایی.,
ملخص المقالة :
این پژوهش جهت ارائه مولفه های موثردرراهبرداستقلال مالی باشگاه های ورزشی حرفه ای خصوصی بود.روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد گلیزر و از نوع اکتشافی است. جامعه آماري شامل متخصصین و اساتید حوزه مدیریت وبازاریابی ورزشی، و مدیران و مسئولین باشگاههای خصوصی بود.روش نمونه گیری به صورت نمونهگيري غير احتمالي،با انتخاب هدفمند وباحداکثرتنوع یاناهمگونی صورت گرفت.اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 15 نفر بود. ابزار اندازه گیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. جهت افزایش کیفیت وروائی پژوهش بر اساس چهار معیار پیشنهادی گوبا و لینکلن، اعتبار، قابلیت تأئید ،قابلیت اطمینان ،و قابلیت انتقال را مد نظر قرار داده وبرای سنجش پایایی از روش پایایی بازآزمون استفاده شد.باتحلیل داده ها 67 مفهوم اولیه،12 مولفه اصلی شناسایی شد. مولفه های موثردر تحقیق حاضر شامل عوامل حقوقی و قانونی، تعامل با رسانه ها، بسترسازی جذب حامی مالی، توسعه جذب حامی مالی، بهبود قوانین برای حامیان مالی، اعطای تسهیلات به حامیان مالی،تربیت نیروهای متخصص، درآمدهای تجاری، عوامل مدیریتی، راهبردهای توسعه و رویکرد اقتصادی بود. عوامل شناسایی شده مستقل،ولی درعین حال به هم وابسته اند؛ لذا بهتراست، مدیریت مالی باشگاه ، دربرنامه ای جامع این مولفههارا پیگیری تا از این طریق بتوان سازوکارهای اجرائی موثری جهت مرتفع کردن چالشهای مالی باشگاه ورزشی ارائه داد
• Aghaei Roghieh, Sadeghi Boroujerdi Saeed, Malek Mohammadi Anahita. (2022). Designing a revenue generation model for social media marketing of Iranian football clubsDOI:10.22084/SMMS.2022.25968.3031. (in Persian)
• Amirian; Muslim, Mir Yousefi; Seyyed Jalil, Hakakzadeh, Mina. (1401). Compilation of the model of commercialization and marketing of sports club services in the country dOI:10.22084/SMMS.2023.26416.3089. (in Persian)
• Atghia, N., & Nazarian, A. (2023). Economic sustainability: a solution to the financial problems of football clubs. Sport, Business and Management: An International Journal, 14(1), 56-79.
• Becker, J. M. Ringle, C. M. Sarstedt, M. &Völckner, F. (2015). How collinearity affects mixture regression results. Marketing Letters, 26(4), 643-659.
• Bingham, T., & Walters, G. (2013). Financial Sustainability Within UK Charities: Community Sport Trusts and Corporate Social Responsibility Partnerships. Voluntas, 24(3), 606–629.
• Bishop, R. Smith, A. C. & Read, D. (2022). An introduction to the challenges of distributive equity in the English Premier League. Sport, Business and Management: An International Journal, 12(3), 284-304.
• Buck, C., & Ifland, S. (2023). Toward an enduring football economy: a business model taxonomy for Europe's professional football clubs. European sport management quarterly, 23(5), 1409-1429.
• Chadwick, S. (2022). From utilitarianism and neoclassical sport management to a new geopolitical economy of sport. European Sport Management Quarterly, 22(5), 685-704.
• Cheah, J. H. Thurasamy, R. Memon, M. A. Chuah, F. & Ting, H. (2020). Multigroup analysis using smartpls: step-by-step guidelines for business research. Asian Journal of Business Research, 10(3), 1-19.
• Clarkson, B., & Philippou, C. (2022). Gender diversity and financial sustainability in professional football: a competitive strategy and proposed interdisciplinary research agenda. Managing Sport and Leisure, 1-5.
• Dehghani, M., Atghia, N., Gharehkhani, H., & Nazarian, A. (2023). Evidences of Income Sources of Professional Clubs of Iran's Premier Volleyball League. Research in Sport Management and Marketing, 4(2), 77-94.
• de-San-Eugenio, J. Ginesta, X. &Xifra, J. (2017). Peace, sports diplomacy and corporate social responsibility: a case study of Football Club Barcelona Peace Tour 2013. Soccer & Society, 18(7), 836-848.
• Fernández-Villarino, R. (2021). Sustainability in the football industry: An approach to the gap between theoretical formulation and practical application, through the results of the social fair play project. Heliyon, 7(6). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07318
• Franke, G. & Sarstedt, M. (2019). Heuristics versus statistics in discriminant validity testing: a comparison of four procedures. Internet Research. Internet Research, 29(3), 430–447.
• Krolage, C. Peichl, A. & Waldenström, D. (2022). Long-run trends in top income shares: The role of income and population growth. The Journal of Economic Inequality, 20(1), 97-118.
• Manoli, A. E. (2018). “Sport marketing’s past, present and future; an introduction to the special issue on contemporary issues in sports marketing”. Juornal strategic Marketing, Vol 26, NO 1,
• Mansouri, H., Boroujerdi, S. S., Dickson, G., & Hossini, R. N. S. (2022). The Corruption Formation Process in Iranian Football. Physical Culture and Sport, Studies and Research, 94(1),
• Ma, Y., & Kurscheidt, M. (2020). Doing It the Chinese Way: The Politically-led Commercialization of Professional Football in China. Journal of Global Sport Management. https://doi.org/10.1080/24704067.2020.1753332
• Millington, R., Giles, A. R., van Luijk, N., & Hayhurst, L. M. C. (2022). Sport for Sustainability? The Extractives Industry, Sport, and Sustainable Development. Journal of Sport and Social Issues, 46(3), 293–317.
• Parnell, D., Bond, A. J., Widdop, P., & Cockayne, D. (2021). Football worlds: Business and networks during COVID-19. Soccer& Society, 22(1-2), 19–26.
• Smith, A.C.T. Stewart, B. (2023). Introduction to Sport Marketing: Second edition (Sport Management Series). 2nd Edition, Publisher: Routledge, Perspective, 5th edition”. Publisher: Routledge, Pp: 498-507.# • Zarei, H. R., emadi, S., Mirhosseini, S. M. A., & gohari, Z. (2022). Model of effective factors on the development of talent identification system in Iranian beach soccer with a structural-interpretive approach. Sport Physiology & Management Investigations, 14(2), 37-53 (in Persian)# • Zareian, H., Rasooli, M., & Nazarian, A. (2024). Designing the Economic Model of Iranian Sports Federations. Strategic Studies on Youth and Sports. (in Persian)
• Zulfiqari, Mazaher, Nobakht, Zahra, Naderi Nasab, Mehdi.(1401).Designing the economic development model of Iran's premier football league clubs. Strategic studies of sport and youth, 21(58), 293-312.(in Persian)