تحقیق در سایه استعمار: رویکرد زیگموند کوئل در معرفی پیامبر اسلام (ص)
الموضوعات : تاریخ و تمدن اسلامی
1 - استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: زیگموند کوئل, اسلام¬شناسی در غرب, اسلام¬شناسی تبشیری-استعماری, محمد(ص) در اروپا.,
ملخص المقالة :
زیگموند کوئل، یکی از نمایندگان برجسته رویکرد تبشیری و استعماری در مطالعات اسلامی در غرب است که با همین رویکرد، حضرت محمد(ص) را با حضرت عیسی(ع) مقایسه کرد تا اسلام را دینی دروغین، خشن و برگرفته از مسیحیت نشان دهد. این مقاله به دنبال پاسخگویی بدین پرسش است که کوئل با تکیه بر چه مبنا و منابعی حضرت محمد(ص) را ضد مسیح خوانده است؟ کوئل با نگارش کتاب محمد و محمدیانیزم ضمن اثبات برتری مسیحیت بر اسلام بر آن بود که به نظریه ضد مسیح خواندن پیامبر اسلام(ص) جامه عمل بپوشاند. او به¬رغم بهره¬گیری از شماری منابع اسلامی، با گزینش¬های سلیقه¬ای و جهت¬دار از روایات تاریخی و ارائۀ تفسیری دگرگونه از آنها نخست با تکیه بر نظریه تکامل اجتماعی مدعی می¬شود که ظهور دین اسلام، محصول شرایط زیستمحیطی و سیاسی عربستان بوده؛ و سپس در بازنمایی چهرۀ حضرت محمد(ص) به عنوان پیامآور اسلام، همان ادعاها و انگاره¬های شرق¬شناسان پیشین، مانند تأثیرپذیری اسلام از آیین یهود و مسیح، جنگطلبی، افسانهسازی و انتساب اختلالات روانی به پیامبر را تکرار میکند.
ابناثیر، علیبن محمد(1965). الکامل فی التاریخ. بیروت: دار صادر.
ابنسعد(1410). الطبقات الكبرى. به¬کوشش محمد عبد القادر عطا. بيروت: دارالكتب العلمية.
ابنهشام(1985). السیرة النبویة. به¬کوشش مصطفی السقا. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
اسدی، علی(1396). «بررسي و نقد نظريه اقتباس قرآن از عهدين». معرفت ادیان، 31(3) ، 4-29.
انجمن روان پزشکی آمریکا، راهنمای تشخیصی و آماری اختلال¬های روانی(1393). ترجمه فرزین رضایی. تهران: کتاب ارجمند.
بیهقی، ابوبکر احمدبن حسین(1405). دلائل النبوة و معرفة احوال صاحب الشریعة. تحقیق عبدالمعطی قلعجی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
الدمشقی، ابن کثیر(1407). البدایة و النهایه. بیروت: دارالفکر.
زرگرینژاد، غلامحسین(1384). تاریخ صدر اسلام(صدر نبوت). تهران: سمت.
زمخشری، محمود بن عمر(1407). الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل. بیروت: دارالکتب العربی.
الزیادی، فتح الله، و حسینزاده شانهچی، حسن(1383). نگاهی به مکاتب شرقشناسی در اروپا. تاریخ اسلام، 20(4)، 152-159.
طبرسی، ابوعلی فضل بن حسن(بیتا). مجمعالبیان فی تفسیرالقران. به¬کوشش ابوالحسن شعرانی، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
طبری، محمد بن جریر(1387). تاريخ الامم و الملوک. به¬کوشش محمد ابوالفضل ابراهيم. بيروت: دارالتراث.
عرب احمدی، امیر بهرام (1396). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: الهدی.
ابن¬حجر عسقلانی، احمد بن علی (1415). الاصابه. به¬کوشش عادل احمد عبدالموجود و علی محمد معوض، بیروت: دارالکتب العلمیه.
القرطبی، محمد بن احمد ( 1405). التفسیر. بیروت: دار احياء التراث العربی.
كرمانی، محمدفهيم (1386). ترجمه انجيل برنابا. تهران: صحيفه خرد
واقدی، محمد بن عمر(1409). المغازی. بیروت: موسسه الاعلمی للمطبوعات.
هیکل، محمدحسین (1354ق). حیاة محمد. قاهره: مطبعه مصر.
یاری، یاسمن، و ولوی، علیمحمد (1398). تأثیر تبشیر بر انگاره سازی اسلام شناسان انگلیسی زبان از پیامبر اسلام(ص). تاریخنگری و تاریخنگاری. 109(24)، 281-306.
Bennett, Clinton (1992). Victorian Images of Islam. London: Gorgias Press.
Carlyle, Thomas (1840). On Heroes, Hero-worship and the Heroic in History, London: Chapman and Hall.
Davenport, John (1869). An apology for Mohammed and the Koran, London: J. Davy and Sons.
De Boulainvilliers, Henri (1752). The life of Mahomet, London: T. Longman.
Di Cesare, Michelina (2012). The Pseudo-Historical Image of the Prophet Muhammad. Berlin: Walter de Gruyter.
Forster, Charles (1829). Mahometanism Unveiled. Duncan: Cochran.
Gibbon, Edward (1881). Life of Mahomet. Houghton: Mifflin.
Gilmour, Rachael (2007). Missionaries, Colonialism and Language in Nineteenth-Century South Africa.History compass. University of Toronto, London: wiley-blackwell
Gunny, Ahmad (2015). Prophet Muhammad in French and English Literature: 1650 to the Present. New York: Islamic Foundation.
Higgins, Godfrey (1829). An apology for the life and character of the prophet Mohamed. London: Oxford University.
Hourani, Albert (1992). Islam in European Thought. Cambridge: Cambridge University Press,
Irving, Washington (1989). Life of Mohammed. Ipswich Press, Ipswich Press.
Johnston, harry, 1923, The Story of my life, Indiana: Bobbs-Merrill.
Kecia, Ali (2014). The Lives of Muhammad, Harvard University Press.
Koelle, Sigismund Wilhelm (1889). Mohammed and Mohammedanism. London: Rivingtons.
Koelle, Sigismund Wilhelm (1854). African native literature, or Proverbs, tales, fables, and historical fragments in the Kanuri or Bornu language. London: Alpha.
McGrath, Alister (2016). “Protestantism”, the Wiley Blackwell Companion to World Christianity, John Wiley & Sons Ltd.
Muir, William (1878). The life of Mahomet: from originalsources. Smith: Elder.
Phipps, William (1999). Muhammad and Jesus, a Comparison of the Prophets and Their Teachings, London: Bloomsbury Academic.
Reeland, Adrianus (1712). Four Treatises Concerning the Doctrine, Discipline and Worship of the Mahometanism. London: J. Darby.
Smith, Andrew; Walls, F (2004). “Sigismund Wilhelm Kölle", Encyclopedia of Protestantism. v4. Hans J. Hillerbrand. 1016-1017.
Stock, Eugene (1899). The history of the Church Missionary Society: its environment, its men and its work. London: Church Missionary Society
Stubbe, Henry (1911). An Account of the Rise and Progress of Mahometanism: With the Life of Mahomet, and a Vindication of Him and His Religion from the Calumnies of the Christians. London: Luzac and Company.
Theophanes, Anastasius (1885). Theophanis Chronographia. Lipsiae: B.G. Teubnneri.
Thomas, David (2020). Christian-Muslim Relations. A Bibliographical History. Leiden: Brill.
Tupper, Henry Allen, Dwight, Henry Otis & Bliss, Edwin Munsell (1904). The Encyclopedia of missions: Descriptive, historical, biographical, statistical, Michigan: Gale Research.
Watt, William Montgomery (1956). Muhammad at Medina, London: Clarendon Press.
Zwemer, Samuel Marinus (2010). The Moslem World. Whitefish: Kessinger Publishing.