شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی شکلدهنده به روحیه کارآفرینی در دانشآموزان نسل زِد
الموضوعات :پیام پاسلاری 1 , عارف هاشم زهی 2
1 - 1. گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, روش های پرورش, الزامات و زیرساخت ها, سازوکارها, نسل زد,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: نسل زِد در دهههای اخیر در محیطی مبتنی بر فناوری و تغییرات سریع در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رشد یافته است. با توجه به اهمیت کارآفرینی در توسعه اقتصادی و اجتماعی، شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت روحیه کارآفرینی در میان دانشآموزان این نسل ضروری است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی این عوامل در دانشآموزان نسل زِد است.
روششناسی پژوهش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. دادهها با استفاده از پرسشنامهای که روایی محتوایی آن توسط اساتید و خبرگان تأیید شده و پایایی آن با نرخ ناسازگاری بررسی شد، جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل 30 نفر از خبرگان و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با حداقل 5 سال سابقه مدیریتی بود. تحلیل دادهها با آزمون تی تکنمونهای و روش تحلیل سلسلهمراتبی، با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Expert Choice انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سه عامل اصلی "زیرساختها و الزامات"، "روشهای پرورش" و "سازوکارها" بیشترین تأثیر را بر تقویت روحیه کارآفرینی در دانشآموزان نسل زِد دارند. از میان این عوامل، زیرساختها و الزامات با ضریب 0.250 بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند. روشهای پرورش و سازوکارها نیز به ترتیب با ضرایب 0.184 و 0.090 در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
بحث و نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که ایجاد زیرساختهای مناسب، بهکارگیری روشهای اثربخش در آموزش و پرورش، و طراحی سازوکارهای حمایتی میتواند نقش مهمی در تقویت روحیه کارآفرینی در دانشآموزان نسل زِد ایفا کند. این نتایج میتواند راهنمایی برای سیاستگذاران و مدیران آموزشی در برنامهریزی و اجرای استراتژیهای توسعه کارآفرینی باشد.
References
Afifi, R. (2018). A study on the relationship between culture and entrepreneurship. Journal of Cultural Management, 39, 1-13. [In Persian]
Ahmadpour Daryani, M. (2007). Entrepreneurship. Tehran: Amir Kabir Publishing. [In Persian]
Asgari Far, K., Ebrahimi, A., & Alavi, S. M. (2018). Providing an educational model for developing entrepreneurial capabilities in students with personality traits as a mediator. Journal of Entrepreneurial Development, 39, 101-120. [In Persian]
Axelsson, K., Hägglund, S., & Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial learning in education preschool as a takeoff for the entrepreneurial self. Journal of Education and Training, 2(2), 40-58.
Bahmani, N., Arasti, Z., & Hosseini, S. R. (2017). Entrepreneurship education in primary school to strengthen entrepreneurial attitudes. Journal of Entrepreneurial Development, 38, 555-574. [In Persian]
Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2020). The development of entrepreneurship at school: The Spanish experience. Education + Training, 58(7/8), 783-796.
Cockrell, K. N. (2022). An IMC approach to entrepreneurship: How Generation Z is changing the landscape of entrepreneurship. Honors Theses, 2582. https://egrove.olemiss.edu/hon_thesis/2582
Delijeh, R., Abdollahi, H., Minaei, A., & Ghiyasi Nadooshan, S. (2017). Strategies for creating and strengthening entrepreneurial attitudes in female first-year secondary school students of Aq Qala city. Master's Thesis, Allameh Tabatabai University. [In Persian]
Gibb, A. A. (2011). Enterprise culture- its meaning and implications for education and training. Journal of European Industrial Training, 11, 2-38.
Gibson, L. (2015). New perspectives on humanities models. San Francisco-London: Jossey-Bass Publishers.
Hossain, M. I., Tabash, M. I., Siow, M. L., et al. (2023). Entrepreneurial intentions of Gen Z university students and entrepreneurial constraints in Bangladesh. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 12, 12. https://doi.org/10.1186/s13731-023-00279-y
Johnson, M., & Lee, H. (2024). The role of education and family support in shaping entrepreneurial mindset in Generation Z students. International Journal of Educational Entrepreneurship, 11(1), 22-37. https://doi.org/10.1080/ijee.2024.01.0123
Kim, Y. H. (2007). A multidimensional model of public entrepreneurship. Retrieved from http://proquest.umi.com/pqdweb?RQT=302&cfc=1
Lekutle, N. T., Ebewo, P. E., & Shambare, R. (2023). The effects of entrepreneurship leadership on youth entrepreneurial intentions post-COVID-19: The case of Gauteng. Businesses, 3(4), 569-584. https://doi.org/10.3390/businesses3040035
Maktabi, H., & Babakhanian, M. (2022). Identification of factors affecting organizational entrepreneurship in selected Sama technical schools. World Conference on Technology, Innovation, and Entrepreneurship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 940-947.
Marian, F., & Dasuni, P. (2022). Factors affecting the e-entrepreneurial intention among Generation Z of Sri Lanka. International Journal of Research Publication and Reviews, 3(9), 767-779.
Moghimi, S. M., Vakili, Y., & Akbari, M. (2013). Theories of entrepreneurship. Tehran: University of Tehran Publishing. [In Persian]
Morris, A., & Lewis, K. (2012). Entrepreneurship as a significant factor in societal quality of life. Journal of Business Research, 23(1), 21-36.
Nguyễn, T. L., Lê, T. G. T., Huỳnh, B. M., Võ, T. K. T., & Hà, P. H. A. (2021). Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 8(12), 443-453.
Rosique-Blasco, M., Madrid-Guijarro, A., & García-Pérez-de-Lema, D. (2016). Entrepreneurial skills and socio-cultural factors. Education + Training, 58(7/8), 815-831.
Ruskovaara, E., Hamalainen, M., & Pihkala, T. (2021). Head teachers managing entrepreneurship education: Empirical evidence from general education. Teaching and Teacher Education, 55, 155-164.
Safri, R., & Heydari, M. (2023). Creativity and innovation in teachers and students: The role of personality traits. Journal of Educational Psychology and Development, 41(3), 112-134. [In Persian]
Shakari, S., Yarmohammadzadeh, P., & Yaraghli, B. (2018). Identifying factors affecting the promotion of entrepreneurial culture in secondary schools of Tabriz city based on Q methodology. Master's Thesis, Tabriz University. [In Persian]
Shams, M., Alavi, R., & Mohammadi, B. (2023). Identifying the factors influencing the promotion of entrepreneurial culture in male secondary school students in Nowshahr. Journal of Educational Research and Development, 39(1), 25-45. [In Persian]
Shane, S., & Venkataraman, R. (2015). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
Smith, A., Johnson, R., & Davis, K. (2025). Entrepreneurial intentions and barriers among Generation Z students: A comparative analysis. Journal of Youth Entrepreneurship, 19(2), 145-160. https://doi.org/10.1016/j.jye.2023.01.004
Solesvik, M., Westhead, P., & Matlay, H. (2014). Cultural factors and entrepreneurial intention. Education + Training, 56(8/9), 680-696.