تدوین و اعتباریابی بسته آموزش مربی گری سازمانی و بررسی اثر بخشی آن بر عملکرد سازمانی مدیران مدارس ناحیه 2 استان البرز
الموضوعات :
عاطفه شاه محمدی
1
,
اباصلت خراسانی
2
,
معصومه السادات ابطحی
3
,
مهدی عاشوری
4
1 - کاندیدای دکتری
2 - دانشیار گروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: بسته آموزش, مربی گری سازمانی, عملکرد سازمانی, مدیران مدارس ,
ملخص المقالة :
هدف اصلی از پژوهش حاضر، تدوین و اعتباریابی بسته آموزش مربی گری سازمانی و بررسی اثر بخشی آن بر عملکرد سازمانی مدیران مدارس ناحیه 2 استان البرز بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها آزمایشی و روش تحقیق از نوع آمیخته با استراتژی متوالی اکتشافی بود.تحلیل مضمون روشی برای شناخت تحلیل و گرارش الگوهای موجود در داده های کبفی است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران مدارس ناحیه 2 استان البرز در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که از این جامعه آماری 40 نفر از مدیران به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار می گیرند (هر گروه 20 نفر). در بخش کمی بعد از ارائه بسته آموزش مربی گری سازمانی، پرسشنامه عملکرد سازمانی در اختیار 2 گروه قرار گرفت و تحلیل داده های کمی با روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته های پژوهش حاضر بسته آموزش مربی گری سازمانی مدیران مدارس شامل مهارت ها، استفاده از تکنیک های روان شناختی، عوامل مربوط به مدیریت، انعطاف پذیری، عوامل مربوط به منابع انسانی، انگیزش، کارگروهی و شایستگی های فردی، اخلاق کاری است. بسته مذکور بر عملکرد سازمانی مدیران مدارس ناحیه 2 استان البرز اثربخش است. بر اساس یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر، بسته آموزشی مربیگری سازمانی باعث افزایش مولفه توانایی، مشوق، وضوح، کمک، ارزیابی و عملکرد سازمانی (نمره کل) گردیده است. اما بسته آموزشی مربیگری سازمانی بر عملکرد سازمانی در مولفه اعتبار و محیط تاثیری نداشته است.
احمدزاده، سلیمان؛ صیادی، سعید و سلاجقه، سنجر. (1398). بررسی رابطه بین رفتار مدیر به عنوان مربی با تمایل بر ترک خدمت کارکنان: با تبیین نقش میانجی نگرشهای شغلی. مطالعات رفتار سازمانی. 6(1)، 79-57.
امجدی حور, جواد, مصلح گرمی, مهدی, سلطانی, الهه, زاهد بابلان, عادل. (1401). شناسایی شاخصهای منش مربیگری مدیران مدارس مقاطع ابتدایی. نوآوری های آموزشی, 21(3), 47-68.
حاجی زاده، آذر؛ خاکسار، میثم و مشاری نصیرکندی، وحید. (1402). نقش مدیران مدارس در عملکرد شغلی معلمان. اولین همایش بین المللی افق های نوین در آموزش و پرورش در هزاره سوم.
رأفتی, محمد, موسی خانی, مرتضی, ذبیحی, محمدرضا, قربانی, محمود, رحمانی, حامد. (1400). واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمان با رویکرد کیفی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 13(ویژه نامه), 105-116.
عربشاهی کریزی احمد، حسینی مرضیه. نقش مربیگری سازمانی در انگیزه خدمت عمومی با نقش میانجی رفتارسازمانی مثبت گرا (مورد مطالعه: کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد). نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. ۱۴۰۱; ۱۱ (۲) :۱۳-۳۹.
غریبی، حسن؛ حاجی فتحعلی، ثمین؛ دلایی میلان، رحیم و اکبری، علی. (1402). اهمیت و نقش کوچینگ (مربی گری ) در سازمان و شرکت های امروزی. ششمین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
گل پرور، سعیده؛ محمدی مقدم، یوسف و عبدالهی، بیژن. (1402). واکاوي ابعاد و مؤلفه هاي سازمان مربيگرا در دانشگاهها با روش تحليل مضمون. انديشه مديريت راهبردي )انديشه مديريت(، 17(1)، 106-79.
مسعودی, مارال, حمیدی فر, فاطمه, خورشیدی, عباس, دلگشایی, یلدا. (1402). الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد, 18(76)، 10-1.
نصرتی، طاهره؛ غلامزاده، داریوش و مومنی، ماندان. (1400). ارائه الگوی شایستگی مربیگری مدیران. پژوهش های مدیریت منابع انسانی. 12(2)، 140-107.
نودهی حسن، محمدی حسینی سید احمد، بدری مرتضی. (1402). طراحی و تدوین الگوی صلاحیتهای مربیگری مدیران مدارس. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. ۱۲ (۱) :۱۴۵-۱۷۰
Ahmad, N. N., Noranee, S., Haron, H., Amir Hamzah, A. S. M., Tuan Kub, T. M. N., & Tuan Kub, T. N. The Importance Of Managerial Coaching In Public Organisation: A Conceptual Paper. Information Management And Business Review, 2023, 15(1(I)Si), 184-189.
Bachkirova, Tatiana. (2023). International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 22(1), 214-233.
Karim Saad, h. (2022). Coaching Impact on Employees and Organizational Performance in the Middle East Healthcare Industry. Journal of Advanced Research in Leadership 1(1):1-12.
Glabiszewski, W. & Grego-Planer, D. (2016). Abilities to exploit newly-acquired technologies as a source of competitive advantage of finance companies in Poland, Management, 20(2), 35-48.
Maryati, E., Fitria, H., & Rohana, R. (2020). The Influence of Principal’s Leadership Style and Organizational Culture on Teacher’s Performance. Journal of Social Work and Science Education, 1(2), 127-139.
Masoudi, Maral., Hamidifar, Fatemeh., Khorshidi, Abbas. & Delgoshaei, Yalda. (2024). Analysis of the Coaching Leadership Model for Elementary School Principals . Iranian Journal of Educational Sociology. 7(4), 140-149.
Offstein, E., Kentrus, R., Dufresne, R. And Wassell, S. Managing Metaphors – Executive Coaching And The Role And Power Of Analogy", Journal Of Workplace Learning, 2023, 35, 4, 325-340.
Ras, J., Smith, D. L., Kengne, A. P., Soteriades, E. E., & Leach, L. (2022). Cardiovascular Disease Risk Factors, Musculoskeletal Health, Physical Fitness, and Occupational Performance in Firefighters: A Narrative Review. J Environ Public Health, 7346408. https://doi.org/10.1155/2022/7346408.
Rosha, J. Assessment Of The Impact Of Coaching On A Company’s Performance: A Review Of Methods.2021, 7(4)23-44.
Saad, H. K. (2022). Coaching Impact on Employees and Organizational Performance in the Middle East Healthcare Industry. Journal of Advanced Research in Leadership, 1(1): 1-12
Satchawateea, Natarpha., Sutana Boonluaa & Palan Jantarajaturapath. (2021). Effects of technology transfer on sustainable competitiveness in Thailand. Int. J. Nonlinear Anal. 12, 1300-1309.
Sayman, A. M., & Atienzar, E. A. (2023). Influence of School Climate and Leadership Style of Principals on the Performance of Public Elementary Teachers During the Covid-19 Pandemic. American Journal of Multidisciplinary Research and Innovation, 2(2), 58-63.
Unesco. (2020). Education. www.unesco.com.
Syailendra, S. Effectiveness Of Coaching And Mentoring For Employee Career Development Within The Organization. Ecoment Global Journal. 2023, 8(3).1-22.
The University of British Columbia. (2023). ORGANIZATIONAL COACHING PROGRAM HANDBOOK.
Woulfin SL. (2020). Crystallizing coaching: An examination of the institutionalization of instructional coaching in three educational systems. Teachers College Record: The Voice of Scholarship in Education; 122(10): 1-32.