پیش¬بینی تقلب تحصیلی آنلاین در دوران آموزش مجازی بر اساس هوش موفق و باورهای ضمنی هوش در دانش¬آموزان
الموضوعات :راحله شکوهی 1 , فهیمه مشایخ 2 , معصومه حسن زاده خمسی 3
1 - هیئت علمی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
3 - کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران،
الکلمات المفتاحية: تقلب تحصیلی, هوش موفق , باورهای ضمنی هوش,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی پیشبینی تقلب تحصیلی آنلاین در دوران آموزش مجازی براساس هوش موفق و باورهای ضمنی هوش در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه 200 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ و همکاران (2007) و به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به مقیاس کوتاه تقلب تحصیلی آنلاین (OACS-BF) ویسی و همکاران (1399)، پرسشنامه هوش موفق (SIQ) گریگورنکو و استرنبرگ (2002) و مقیاس نظریه تلویحی هوش (ITIS) عبدالفتاح و یاتس (2006) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین هوش موفق و باورهای ضمنی هوش با تقلب تحصیلی آنلاین رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 1/71 درصد واریانس تقلب تحصیلی آنلاین به وسیله هوش موفق و باورهای ضمنی هوش تبیین میشود. يافتههاي اين پژوهش نشان ميدهد كه هوش موفق و باورهای ضمنی هوش سهم معنادار در پیشبینی تقلب تحصیلی آنلاین دانشآموزان دارند.
احمدی، زیبا؛ و شهبازی، مسعود. (1400). بررسی رابطهی باورهای هوشی و ارتباط پدر- فرزند با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 11 (1)، 38-21.
افراشته، سیما؛ علیمحمدی، یوسف؛ و سپندی، مجتبی. (1399). نقش جداسازی، قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی در مهار اپیدمی کووید-۱۹. مجله طب نظامی، 22 (2)، 211-210.
بابایی، علی؛ مکتبی، غلامحسین؛ بهروزی، ناصر؛ و آتش افروز، عسکر. (1396). تأثیر آموزش هوش موفق بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی معلم در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. مجله روش¬ها و مدل¬های روانشناختی، 8 (30)، 176-159.
بنی مهد، بهمن؛ و پشمی تبار، نگار. (1393). رابطة تقلب تحصيلي و فرصت طلبي در ميان دانشجويان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 9 (2)، 8-1.
بهرامی، مهناز؛ حسن زاده، مجید؛ زندی، زهره؛ ارمی، الهه؛ و میری، خیزران. (1394). نگرش دانشجویان درباره تقلب امتحانی و راهکارهای مقابله با آن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8 (2)، 104-99.
حبی نورالدین وند، محمدحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ و پاشا شریفی، حسن. (1392). بررسی شاخص¬های روانسنجی مقیاس نظریه ضمنی هوش در جامعه دانشجویی. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 14 (4)، 64-43.
خاکی فیروز، طیبه؛ و گنجی، لیلا. (1400). بررسی قدرت تمیزی کمک طلبی تحصیلی، مشارکت فعّال در مدرسه و هوش موفق در تفکیک دانش آموزان با و بدون رفتارهای خودناتوان ساز تحصیلی. پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 6 (54)، 42-29.
خامسان، احمد؛ و امیری، محمداصغر. (1390). بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر. مجله اخلاق در علوم و فناوری، 6 (1)، 61-53.
دولتی، حسین؛ نریمانی، محمد؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ و صادقی هشتجین، گودرز. (1398). بررسی اثربخشی هوش شخصی و هوش موفق بر اعتماد به نفس دانش¬آموزان تیز هوش. فصلنامه روانشناسی مدرسه، 8 (1)، 88-73.
ذبیحی حصاری، نرگس خاتون؛ و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1393). رابطه باورهای هوشی و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه پیامنور. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1 (4)، 17-9.
رستگار، احمد؛ حجازي، الهه؛ غلامعلي لواساني، مسعود؛ و قربان جهرمي، رضا. (1388). بررسي رابطه باورهاي هوشي و پيشرفت تحصيلي با توجه به نقش واسطه¬اي اهداف پيشرفت و ابعاد درگيري تحصيلي. پژوهش¬هاي روانشناختي، 12 (1)، 25-11.
شهیاد، شیما؛ و محمدی، محمدتقی. (1399). آثار روانشناختی گسترش بیماری کووید-۱۹ بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه: مطالعه مروری. مجله طب نظامی، 22 (2)، 192-184.
عابدی، صمد؛ سعیدی¬پور، بهمن؛ فرج اللهی، مهران؛ و صیف، محمدحسین. (1394). مدلیابی روابط بین باورهای هوشی، معرفتشناختی و انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیامنور. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، 2 (8)، 68-43.
قربانی، رقیه؛ و خرمائی، فرهاد. (1395). تبیین خردمندی بر اساس هوش موفق و خودکارآمدی مقابله. فصلنامه روانشناسی تحولی، 13 (49)، 55-43.
قنبری طلب، محمد؛ و طهماسبی کهیانی، فاطمه. (1399). پیشبینی بیصداقتی تحصیلی براساس هویت تحصیلی و باورهای هوشی. فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9 (1)، 78-59.
محبی نورالدین وند، محمدحسین؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ و پاشا شریفی، حسن. (1392). بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس نظریه ضمنی هوش در جامعه دانشجویی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 4 (14)، 64-43.
نگهبان سلامی، محمود؛ فرزاد، ولی اله؛ و صرامی، غلامرضا. (1392). بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق، فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 15 (5)، 15-1.
ویسی، سعید؛ ایمانی، صدف؛ بهروز، بهزاد؛ و ایمانی، سارینا. (1399). ارزیابی ویژگیهای روانسنجی مقیاس کوتاه ترس از ابتلا به بیماری کرونا ویروس (کووید-۱۹). مجله پیشرفت¬های نوین در علوم رفتاری، 5 (42)، 10-1.
ویسی، سعید؛ ایمانی، صدف؛ سلوک، سمانه؛ معارف¬وند، اکرم؛ دهقان نیری، مرضیه؛ و ترابیان، سارا. (1399). ساخت و بررسی ویژگی¬های روانسنجی مقیاس کوتاه تقلب تحصیلی آنلاین: تحلیل عاملی اکتشافی. مجله پیشرفت¬های نوین در علوم رفتاری، 5 (52)، 13-1.
یاوری، هانیه؛ و لطفی عظیمی، افسانه. (1400). پیشبینی بیصداقتی تحصیلی بر اساس مجذوبیت تحصیلی، اهداف پیشرفت و باورهای ضمنی هوش در دوران شیوع کرونا ویروس. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 15 (52)، 10-1.
یزدانی، نورگلدی؛ گنجی، حمزه؛ پاشاشریفی، حسن؛ و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1397). مدل ساختاری روابط بین ویژگیهای شخصیتی، باورهای هوشی و آگاهی فراشناختی با اضطراب امتحان با میانجیگری خودکارامدی تحصیلی در دانش آموزان پسر. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 12 (1)، 214-195.
Abd-El-Fattah, S. M., & Yates, G. C. R. (2006). Implicit Theory of Intelligence Scale: Testing for factorial invariance and mean structure. In Australian Association for Research in Education Conference, Adelaide, South Australia (pp. 1-14).
Braasch, J. L., Bråten, I., Strømsø, H. I., & Anmarkrud, Ø. (2014). Incremental theories of intelligence predict multiple document comprehension. Learning and Individual Differences, 31, 11-20.
Clark, K. N., & Malecki, C. K. (2019). Academic Grit Scale: Psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of school psychology, 72, 49-66.
Driggin, E., Madhavan, M. V., Bikdeli, B., Chuich, T., Laracy, J., Biondi-Zoccai, G., & Brodie, D. (2020). Cardiovascular considerations for patients, health care workers, and health systems during the COVID-19 pandemic. Journal of the American College of Cardiology, 75 (18), 2352-2371.
Dupeyrat, C., & Mariné, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary educational psychology, 30 (1), 43-59.
Eaton, S. E. (2020). Academic Integrity During COVID-19: Reflections From the University of Calgary. Journal of the Commonwealth Council for Educational Administration & Management, 48 (1), 2-11.
Fang, L., Karakiulakis, G., & Roth, M. (2020). Are patients with hypertension and diabetes mellitus at increased risk for COVID-19 infection?. The Lancet. Respiratory Medicine, 8 (4), e21.
Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (2002). Analytical, creative, and practical intelligence as predictors of self-reported adaptive functioning: A case study in Russia. Intelligence, 29 (1), 57-73.
Jiang, K., Liu, J., Liu, C., Guo, X., Zhou, H., Lv, B., ... & Luo, L. (2019). The Discrepancy of Parents’ Theories of Intelligence and Parental Involvement. Frontiers in psychology, 10, (2), 123-135.
Liu, S., Yang, L., Zhang, C., Xiang, Y. T., Liu, Z., Hu, S., & Zhang, B. (2020). Online mental health services in China during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7 (4), e17-e18.
Ornell, F., Schuch, J. B., Sordi, A. O., & Kessler, F. H. P. (2020). “Pandemic fear” and COVID-19: mental health burden and strategies. Brazilian Journal of Psychiatry, 42 (3), 232-235.
Ranney, M. L., Griffeth, V., & Jha, A. K. (2020). Critical supply shortages—the need for ventilators and personal protective equipment during the Covid-19 pandemic. New England Journal of Medicine, 382 (18), e41.
Rosenberg, M. (1989). Determinants of self-esteem-a citation classic commentary on society and the adolescent self-image by Rosenberg, M. Current Contents/Social & Behavioral Sciences, (11), 16-16.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5). Boston, MA: Pearson.
Witherspoon, M., Maldonado, N., & Lacey, C. H. (2010). Academic Dishonesty of Undergraduates: Methods of Cheating. Online Submission. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association May 2010, Denver, Colorado.
World Health Organization. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19): situation report, 72.