مقايسه اثربخشي درمان شناختي -رفتاري و فراشناخت درماني بر آشفتگی روانشناختی زنان باردار ؛ سعید ملیحی الذاکرینی / پرستو نصری
الموضوعات :
1 - عضو تمام وقت هیئت علمی و مدیر داخلی نشریه
الکلمات المفتاحية: واژههای کلیدی: درمان شناختي -رفتاري, فراشناخت درماني, آشفتگی روانشناختی , زنان باردار. ,
ملخص المقالة :
چکیده هدف پژوهش حاضرمقایسه اثربخشي درمان شناختي -رفتاري و فراشناخت درماني بر آشفتگی روانشناختی در زنان باردار بود. روش پژوهش حاضر، کمی از نوع طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون ، پس آزمون و پیگری و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از زنان باردار در 3 ماهه دوم بارداری مراجعهکننده به بیمارستانها و کلینیکهای بارداری برای چکاپ ماهانه ی بیمارستان آراد در شهر تهران در سال 1400-1399 بود. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج،45 نفر از زنانی که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند، مورد شناسایی قرار گرفتند و در سه گروه 15 نفره، یعنی دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بهصورت گمارش تصادفی، قرار گرفتند. روش نمونه گیری غیرتصادفی و در دسترس بود. پس از دستیابی به گروه نمونه ابتدا تمامی شاخصها یعنی پرسشنامه آشفتگی روانشناختی لابیوند و لابیوند(1995) بهعنوان پیشآزمون بر روی آزمودنی اجرا شد. سپس دوره های درمان شناختی رفتاری که به مدت 10 جلسه یک ساعت و نیم بود و همچنین دوره درمان فراشناخت که به مدت 8 جلسهی یک ساعت و نیم بود، بر روی گروه آزمایش اجرا شد. پس از پایان دوره از هر دو گروه آزمایشی و گروه گواه، پسآزمون و 2 بعد آزمون پیگیری گرفته شد. یافته ها حاکی از آن بود که درمان فراشناختی و درمان شناختی رفتاری باعث کاهش شاخص های اساسی آشفتگی روانشناختی شامل اضطراب، استرس و افسردگی در پایان مداخلات و دوره پیگیری شده بودند (05/0>p). روش فراشناخت درمانی باعث کاهش بیشتر مؤلفههای اضطراب، استرس و افسردگی شده است (05/0>p). می توان اینگونه نتیجه گرفت که در درمان فراشناختی فرض می شود فراشناخت ها عواملی هستند که فرایند آگاهی شخص را ارزیابی، نظارت و کنترل می کنند و به دلیل تأثیری که درمان فراشناخت بر اصلاح باورهای فراشناختی دارد میتواند به تنهایی و یا با درمان مکمل در کاهش اضطراب، استرس و افسردگی در زنان باردار مؤثر باشد.
منابع
انوری، حسن. (1399). ¬رابطه معنای زندگی با بهزیستی روانشناختی در رضایت از زندگی دانشجویان شهر
اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
دانش، عصمت؛ امین الرعایایی، پریسا و نوری پورلیاولی، رقیه. (۱۳۹۶). رابطه سطوح تاب آوری، بهزیستی روانشناختی و
رضایت زناشویی در زوجین نابارور تحت درمان لقاح خارج رحمی . مجله سلامت اجتماعی، دوره ۴، شماره۳، صص
۱۷۰-۱۷۸.
قائدی، غلامحسین؛ یعقوبی، حمید .(1396). بررسی رابطه بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و ابعاد بهزیستی در
دانشجویان دختر و پسر. مجله ارمغان دانش، دوره 13، شماره 2 (پیاپی 5). 81-69.
کاپلان ـ سادوك سادوك، ب.؛ سادوك، و. (2007). خلاصه روانپزشکی. ترجمه فرزین رضاعی (1402). تهران:
انتشارات ارجمند.
نوروزی، حمید؛ عطادخت، اکبر؛ غفاری، عذرا .(1397). تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان
شناختی و تاب¬آوری کودکان دارای اختلال یادگیری. دوره سوم. مجله علمی – پژوهشی. شماره 2. 108-92.
Ahmadi, S., Tabibi, Z., Mashhadi, A., Eshraghi, P., Faroughi, F., Ahmadi, P. (2017).
Effectiveness of group cognitive-behavioral therapy on anxiety, depression and
glycemic control in children with type 1 diabetes. Int J Pediatr. 2(3.1):165-71.
Akiki S, Avison WR, Speechley KN, Campbell MK. Determinants of maternal antenatal
state-anxiety in mid-pregnancy: Role of maternal feelings about the pregnancy. J Affect
Dis. 2016;196:260-7.
Arch, J. J. (2013). Pregnancy-specific anxiety: which women are highest and what are the
alcohol-related risks? Compr Psychiatry, 543) 21728.
Banerjee,S. (2012). Causes and management of stress at work. Occupational and
Environmental Medicine, 59: 67–72
Beattie J, Hall H, Biro MA,East C, Lau R. Effects of mindfulness on maternal stress,
depressive symptoms and awareness of present moment experience: A pilot randomised
trial. Midwifery 2017;50:174-83.
Ben-Zur H. (2013). Happy adolescents: the link between subjective well-being, internal
resources, and parental factors. Journal of Youth and Adolescence; 32(2): 67–79.
Blackburn, D.F., Swidrovich, J., Lemstra, M. (2018). Nonadherence in type 2 diabetes:
practical considerations for interpreting the literature. Patient Prefer Adherence.
7:183-9. DOI: 10.2147/PPA.S30613 PMID: 23487395
Campbell, R.L, & Svenson, L.W. (2012). Perceived level of stress among University
undergraduate students in Edmonston, Canada. Perceptual and Motor Skills, 75: 552-
554.
Cartwright - Hatton. S and Wells. A, (2017), Beliefs about worry and intrusions: the meta-
cognitions questionnaire and its correlates, Journal of Anxiety Disorders 11, pp. 279–
296.
Colbear, J., & Wells, A. (2008). Randomized controlled trial of metacognitive therapy for
posttraumatic stress disorder. Manuscript in preparation.
Diener,E.,Oishi,S.,&Lucas,R.E.(2010).S ubjective well-being:The science of happiness
and life satisfaction.In C.R. Snyder & S.J. Lopez (Ed.), Handbook of Positive
Psychology. Oxford and New York :Oxford University Press.
Duncan, L. G., & Baradacke, N. (2010). Mindfulness-Based Childbirth and Parenting
Education: Promoting Family Mindfulness during the Perinatal Period. Child FAM
Stud, 19.190-202.
Gourounti, K., Anagnostopoulos, F., Sandall, J. (2014). Poor marital support associate
with anxiety and worries during pregnancy in Greek pregnant women. Midwifery;
30(6): 628-35.
Hall HG, Beattie J, Lau R, East C, Biro MA. Mindfulness and perinatal mental health: A
systematic review. Women and Birth. 2016; 29(1):62-71.