آموزه های مشترک مولوی و اکهارت دربارة وحدت وجود، عشق و عزلت
الموضوعات :
مریم افشار طهرانی
1
,
علی اصغر حلبی
2
,
احمد خیالی خطیبی
3
1 - دانشجویدکتری،گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاهآزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، تهران، ایران
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار ، گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی تهران مرکزی،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: وحدت وجود, عشق, عزلت, مولوی, اکهارت,
ملخص المقالة :
در این پژوهش برخی از آموزه های مشترک مولانا و اکهارت دربارة سه مفهوم وحدتوجود، عشق و عزلت مورد بررسی قرار گرفته است. می دانیم که بنیادی ترین موضوع عرفان «خدا» است و تلاش عارفان برای ایجاد ارتباط معنوی بین خدا و انسان است، مولانای مسلمان ایرانی در قرن هفتم و مایستر اکهارت مسیحی در قرن سیزدهم میلادی که تقریباً با یکدیگر معاصر بودند کوشیده اند با زبانی شیوا به این مهم پرداخته و با نگاهی فراتاریخی و فراجغرافیایی بشریّت را در همة زمان ها و مکان ها به سوی خدا فراخوانند، هر چند که راز ناشناخته ماندن اکهارت به دلیل محکومیّت وی از سوی کلیسایی است که وی را متّهم به شطحیّاتی که اغلب آنها دربارة وحدت وجوداست، دانسته و آثار وی را توقیف کردند.
از سویی دیگر اساس و بنیان همة مکاتب عرفانی اعم از اسلامی و مسیحی «وحدت وجود» است. مولانا و اکهارت بدان عنایت ویژه ای داشتند و اغلب اندیشمندان از هر دوی ایشان به عنوان عارفان وحدت وجودی یاد می کنند. پر واضح است که عارف با قلب خویش خدا را می شناسد و به مدد عشق به وحدت می رسد و بریدن از خلایق و عزلت گزینی راهی برای عشق ورزیدن به خداست.
در این پژوهش که مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی است، مفاهیم عرفانی وحدت وجود، عشق و عزلت را در اشعار مولانا و افکار اکهارت دریافته و سپس به تبیین مهم ترین آموزه های مشترک ایشان پرداخته شده است.
کتاب ها قران کریم. (1385) ، ترجمه مهدی الهی قمشه ای، تهران: جمهوری
بحرانی، اشکان. (1389) .آینه¬های نیستی (الهیّات سلبی در آثار مولانا و مایستر اکهارت). مقدمه: کاکایی، قاسم. تهران: علم
حلبی، علی اصغر. (1375). تأثیر قرآن و حدیث در ادبیّات فارسی. چاپ چهارم، تهران: اساطیر
حلبی، علی اصغر. (1392). تاریخ تصوّف و عرفان. تهران: زوّار
زرین کوب، عبدالحسین. (1374) .آشنایی با نقد ادبی. چاپ سوم، تهران: سخن
زمانی، کریم. (1383). میناگر عشق ( شرح موضوعی مثنوی معنوی، مولانا جلال الدین محمد بلخی). چاپ دوم، تهران: نشرنی
فانینگ، استیون. (۱۳۸۴). عارفان مسیحی. مترجم: فریدالدین رادمهر، تهران: نیلوفر
کاپلستون، فردریک چارلز. (1388). تاریخ فلسفه. مترجم: سیّدجلال¬الدین مجتبوی، ج 1: یونان و روم، چاپ ششم، تهران: علمی وفرهنگی
کاکایی، قاسم. (1391). وحدت وجود به روایت ابن عربی و مایستر اکهارت.چاپ پنجم، تهران: هرمس
لاهیجی، شمس الدين محمد. (۱۳90). مفاتیح الاعجاز في شرح گلشن راز. مصحّح: محمدرضا برزگر- عفت (خالقی) کرباسی، چاپ نهم، تهران: زوار. مولوی، جلال الدّین محمد. (1376). مثنوی معنوی. تصحیح رینولدالین نیکلسون، تهران: ققنوس
مقالهها احمدتوبي، مظاهر. (1383). معناي ظاهري و باطني قران در نظر مولوی و کتاب مقدّس در آرای اکهارت. مقالات و بررسی ها، دوره سی وهفتم، صص 172 – 161
احمدتوبي، مظاهر. (1396). انقطاع: طریق بازگشت نَفْس به اتحاد دوباره با ذات الهی از نظر مایستر اکهارت. مجلة ادیان و عرفان، سال پنجاهم، شمارة دوم، صص 200-179
بهجت، حمیده. (1379) .عرفان مسیحی در آلمان (قرن 13 و 14 میلادی). نشریه: مدرّس علوم انسانی شمارة شانزدهم، صص16-1
تابانفرد، عباس – رسمی، سکینه. (1399). تحلیل هیجان مثبت «عشق عرفاني» در مثنوی¬معنوی با رويکرد مثبت¬گرا. متن¬پژوهی ادبی، سال بیست¬وچهارم، شمارة هشتادوپنجم، صص 112-69
توران، امداد. (1389). ازانقطاع تا فنا در اندیشة اکهارت. مجلة هفت¬آسمان، شمارة چهل وششم، هفت آسمان، دورة دوازدهم، صص 34-7
خدادادی، محمد- کهدویی، محمدکاظم. (1391). تجلّی نظریۀ وحدت وجود در اشعار عمان سامانی با نگاهی به آرای شمس تبریزی و مولوی. مطالعات عرفانی شمارة شانزدهم،صص 138-107
رویتر. جیمز. ای. (1383). دگرگونی انسان در نظر ابن¬عربی و اکهارت. مترجم: محمد هادی ملّازاده، فصلنامة علمی - ترویجی دانشگاه قم ، سال ششم ، شمارة اوّل، صص180-153
صادقی، معصومه. (1397). وحدت و کثرت ادیان با رویکرد عرفانی در مثنوي مولوي. فصلنامه عرفان اسلامی، سال چهاردهم، شمارة پنجاه¬وششم، صص 341-326
قبادی کیا، علی- بهنام فر، محمد. (1395) . تأمّلی در تمامی یا ناتمامی مثنوی مولوی. نشريّة ادب و زبان، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر كرمان، سال نوزدهم، شماره سی ونهم، صص 188-165
قنبری، بخشعلی. (1386). راههای رابطه انسان با خدا از نظر ترزا و مولوی. نیمسال نامه تخصصی پژوهشنامه ادیان، سال اوّل، شماره اوّل، صص167-139
کاکایی، قاسم - بحرانی، اشکان. (1390). فنای صفاتی از دیدگاه مولانا و مایستر اکهارت. مطالعات اسلامی، فلسفه و کلام، سال چهل¬وسوم، شمارة پیاپی 2/86 ، صص 176-147
کاکایی، قاسم. (1380). وحدت وجود : تجربه، تعبیر، تمثیل. فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، دوره دوم، شماره چهارم، صص 112-79
کاکایی، قاسم. (1386). نیستی و کارکرد آن در مباحث الهیّات در نگاه مولانا و مایستر اکهارت. نامه حکمت، سال پنجم، شماره دوم، صص66-39
نظری، ماه. (1395). بيان وحدت شگردهاي تمثيلي در مثنوي معنوي. فصل نامه تحقيقات تعليمی و غنايی زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، شماره پياپی: سي ام، صص168-151