ابعاد و مؤلفههای آموزش مربیگری مدیران مدارس: یک مرور نظاممند
الموضوعات :
عاطفه شاه محمدی
1
,
اباصلت خراسانی
2
,
معصومه السادات ابطحی
3
,
مهدی عاشوری
4
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه مطالعات تربیتیوبرنامهریزی درسی، واحد علوموتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, مربیگری, مدیر, مدارس, کوچینگ, نیرویانسانی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ابعاد و مؤلفههای آموزش مربیگری مدیران مدارس بود. این پژوهش از روش مرور نظاممند استفاده کرده است.61 مقاله بازیابی شد که پس از ارزیابی، 40 مقاله نهایی انتخاب شدند. بدین ترتیب، مرور پیشینه در پایگاه دادههای داخلی در بازه زمانی 1403-1390 و با کلیدواژههای «آموزش نیروی انسانی، مربیگری سازمانی، کوچینگ، آموزش مدیران» انجامشده و تعداد 21 سند، بازیابی شد. همچنین با جستجو در پایگاه دادههای بینالمللی در بازه زمانی 2024-2010 و با کلیدواژههای «مربیگری، آموزش، مدرسه، مدیران» تعداد 40 سند بازیابی شد. در نهایت از اسناد داخلی، تعداد 11 مقاله و از اسناد بینالمللی تعداد 29مقاله، با ملاک اعتبار و ارتباط مستقیم با موضوع، برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. برای تحلیل اسناد، از راهبرد تحلیل محتوای کیفی آلتاید (1996)، استفاده شد. در این پژوهش، برای تحلیل محتوای کیفی و شناسایی مؤلفههای آموزش مربیگری مدیران مدارس، از نرمافزار مکس کیودا استفاده شد. پس از واردکردن دادههای مربوط به مقالات منتخب در نرمافزار، فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. ابتدا کدهای اولیه بر اساس تحلیل محتوای متون استخراج شد و سپس در قالب مقولههای اصلی و فرعی طبقهبندی گردید. بهمنظور بررسی میزان همپوشانی کدها و تحلیل همزمان آنها، از قابلیت مرورگر ماتریس کد در مکس کیودا بهره گرفته شد. همچنین، برای نمایش ارتباط بین مؤلفههای شناساییشده، از نقشه مفهومی (نقشه مفهومی) استفاده گردید که امکان درک بهتر پیوندهای بین کدهای اصلی و فرعی را فراهم کرد. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که "مهارتهای مبتنی بر کار گروهی" بیشترین میزان فراوانی را در بین مؤلفههای شناساییشده دارا بود. همچنین، تحلیل محتوای انجامشده در مکس کیودا نشان داد که فنهای روانشناختی و عوامل مدیریتی، نقش مهمی در بهبود اثربخشی مربیگری مدیران مدارس دارند.. بر اساس نتایج، مهمترین بعد، مهارتهای مبتنی بر کار گروهی با 107/30% و کماهمیتترین بعد اخلاق کاری با 39/4% بود.
امجدی حور، جواد؛ مصلح گرمی، مهدی؛ سلطانی، الهه و زاهد بابلان، عادل. (1401). شناسایی شاخصهای منش مربیگری مدیران مدارس مقاطع ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 21 (3)، 47-68.
بودلایی، حسن؛ و کشاورزنیک، بهروز. (2016). کتاب بهبود عملکرد کارکنان از طریق ارزشیابی و مربی گری. انتشارات اندیشه احسان.
حسینی امیری، سید محمود؛ و رضازاده، آمنه. (1397). بررسی تاثیر مربیگری مدیران ارشد بر عملکرد رفتاری و نتایج عملکرد بانک با تاکید بر نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان بانک آینده استان مازندران)، پنجمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران.
دستگردی، محسن؛ محمدی، محمد؛ یعقوبی، نورمحمد؛ و محمودزاده، مهدی. (1400). طراحی مدل کوچینگ سازمانی در سازمانهای دولتی ایران با رویکرد دادهبنیاد. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی، 19 (3)، 529-550.
رأفتی، محمد، موسی خانی، مرتضی، ذبیحی، محمدرضا، قربانی، محمود، رحمانی، حامد. (1400). واکاوی عوامل موثر بر استقرار مربیگری در سازمان با رویکرد کیفی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 13 (ویژه نامه)، 105-116.
رأفتی، محمد؛ موسی خانی، مرتضی؛ ذبیحی، محمد رضا؛ و قربانی، محمود. (1400). طراحی مدل مربیگری سازمانی در سازمانهای دولتی با رویکرد بهرهوری نرم سازمانی. مدیریت بهرهوری، 15 (1 (56) بهار)، 77-106.
طباطبایی فر، سید محمد. (1400). بررسی تاثیر چابکی سازمانی و خلاقیت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان بانک توسعه صادرات ایران. پژوهشهای معاصر در علوم مدیریت و حسابداری. دوره سوم بهار 1400 شماره 8.
عامری پور، عباس، (1401)، تاثیر مربیگری بر توسعه مدیریت دانش معلمان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش، پنجمین کنفرانس بین المللی حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری، تهران، https://civilica. com/doc/1621824.
عربشاهی کریزی، احمد؛ و حسینی، مرضیه. (1401). نقش مربیگری سازمانی در انگیزه خدمت عمومی با نقش میانجی رفتارسازمانی مثبت گرا (مورد مطالعه: کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد). نشریه مدیریت بر آموزش سازمانها. ۱۱ (۲) :۱۳-۳۹.
گل پرور، سعیده؛ محمدی مقدم، یوسف؛ و عبدالهی، بیژن. (1402). واکاوی ابعاد و مولفههای سازمان مربیگرا در دانشگاهها با روش تحلیل مضمون. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 17 (1)، 34-55.
مسعودی، مارال؛ حمیدی فر، فاطمه؛ خورشیدی، عباس؛ و دلگشایی، یلدا. (1402). الگوی رهبری مربیگری برای مدیران مدارس ابتدایی: بر پایه نظریه داده بنیاد. فصلنامه علمی پژوهشهای یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 18 (76).
نودهی، حسن؛ محمدی حسینی، سید احمد؛ و بدری، مرتضی. (1402). طراحی و تدوین الگوی صلاحیتهای مربیگری مدیران مدارس. نشریه مدیریت بر آموزش سازمانها. ۱۲ (۱) :۱۴۵-۱۷۰.
یارمحمدیان، محمدحسین؛ محمدی، عفت؛ و موحدی، فریده. (1390). استاندارد هایی برای تدوین مقالات مروری در نظام سلامت. مجله مدیریت اطلاعات سلامت، دوره 8، شماره 8.
Abdullah, Z. (2011, June). Strategic Leadership in Corporate Communication: The Importance of Executive Coaching. In Society of Interdisciplinary Business Research (SIBR) 2011 Conference on Interdisciplinary Business Research.
Ahmad, N. N., Noranee, S., Haron, H., Hamzah, A. S. M. A., Kub, T. M. N. T., & Kub, T. N. T. (2023). The importance of managerial coaching in public organisation: A conceptual paper. Information Management and Business Review, 15(1), 184-189.
Albizu, E., Rekalde, I., Landeta, J., & Fernández Ferrín, P. (2019). Analysis of executive coaching effectiveness: A study from the coachee perspective. Cuadernos de Gestión, 19(2), 33-52.
Ameripour, A. (2022). The Impact of Coaching on the Development of Knowledge Management of Primary School Teachers, 5th International Conference on Law, Psychology, Educational and Behavioral Sciences, Tehran, 2022.
Amjadihour, J., Moslehgermi, M., Soltani, E., & Zahed Babelan, A. (2022). Identifying the Indicators of Coaching Character of Elementary School Principals. Educational Innovations, 21(3), 47-68.
Arabshahi, A., & Hoseini, M. (2022). The Role of Organizational Coaching in Public Service Motivation with the Mediating Role of Positive Organizational Behavior (Case Study: Staff of Mashhad University of Medical Sciences). Journal of Management on Organizational Education, 11(2):13-39.
Bodelaye, H., & Keshavarznik, B. (2018). Improving employee performance through evaluation and coaching. tehran: andisheh ehsan.
Dastjerdi, M., Mohammadi, M., Yaqoubi, N., & Mahmoudzadeh, M. (2021). Designing an Organizational Coaching Model in Iran's Government Organizations with a Data-Based Approach. Scientific Journal of Organizational Culture Management, 19(3), 529-550.
Golparvar, S., Mohammadi Moghadam, Y., & Abdollahi, B. (2023). Investigating the Dimensions and Components of Coaching Organization in Universities with Thematic Analysis Method. Strategic Management Thought, 17(1), 34-55.
Grant, A. M. (2014). The efficacy of executive coaching in times of organisational change. Journal of change management, 14(2), 258-280.
Hermel-Stanescu, M. (2015). Effective coaching: key-factors that determine the effectiveness of a coaching program. Managing Intellectual Capital and Innovation for Sustainable and Inclusive Society: Managing Intellectual Capital and Innovation, 375-382.
Hosseini Amiri, Seyyed Mahmoud & Rezazadeh, Ameneh. (2017). Investigating the Impact of Coaching of Senior Managers on the Behavioral Performance and Performance Results of the Bank with Emphasis on the Mediating Role of Employee Self-Efficacy (Case Study: Employees of Aindeh Bank of Mazandaran Province), the 5th National Conference on Management and Humanities Research in Iran, Tehran,.
Hugill, K., Sullivan, J., & Ezpeleta, M. L. (2018). Team coaching and rounding as a framework to enhance organizational wellbeing, & team performance. Journal of Neonatal Nursing, 24(3), 148-153.
Jones, R. J., Woods, S. A., & Guillaume, Y. R. (2016). The effectiveness of workplace coaching: A meta‐analysis of learning and performance outcomes from coaching. Journal of occupational and organizational psychology, 89(2), 249-277.
Lee, M. C. C., Idris, M. A., & Tuckey, M. (2019). Supervisory coaching and performance feedback as mediators of the relationships between leadership styles, work engagement, and turnover intention. Human Resource Development International, 22(3), 257-282.
Maltbia, T. E., Marsick, V. J., & Ghosh, R. (2014). Executive and organizational coaching: A review of insights drawn from literature to inform HRD practice. Advances in Developing Human Resources, 16(2), 161-183.
Masoudi, Maral., Hamidifar, Fatemeh., Khorshidi, Abbas & Delgoshai, Yalda. (2023). A Coaching Leadership Model for Elementary School Principals: Based on Grounded Theory. Scientific Quarterly of Teaching and Learning Researches of Azad University, Bojnord Branch, 18 (76).
Milner, J., McCarthy, G., & Milner, T. (2018). Training for the coaching leader: how organizations can support managers. Journal of Management Development, 37(2), 188-200.
Nodehi, Hassan., Mohammadi Hosseini & Seyed Ahmad Badri, Morteza. (2023). Designing and Compiling a Model of School Principals' Coaching Qualifications. Organizational Training Management Journal, 12 (1):145-170
Offstein, E., Kentrus, R., Dufresne, R., & Wassell, S. (2023). Managing metaphors–executive coaching and the role and power of analogy. Journal of Workplace Learning, 35(4), 325-340.
Passmore, J., & Evans-Krimme, R. (2021). The future of coaching: A conceptual framework for the coaching sector from personal craft to scientific process and the implications for practice and research. Frontiers in psychology, 12, 715228.
Rafati, Mohammad., Musakhani, Morteza., Zabihi, Mohammadreza & Ghorbani, Mahmoud. (2021). Designing an Organizational Coaching Model in Government Organizations with a Soft Organizational Productivity Approach. Productivity Management, 15 (1 (56) Spring), 77-106.
Rafati, Mohammad., Musakhani, Morteza., Zabihi, Mohammadreza., Ghorbani, Mahmoud & Rahmani, Hamed. (2021). Analyzing the Factors Affecting the Establishment of Coaching in the Organization with a Qualitative Approach. Development and Transformation Management Quarterly. 13, 105-116.
Read, M. J. B. (2011). Investigating organizational coaching through an athletic coaching comparison: determining high performance coaching practices in organizations (Doctoral dissertation, University of British Columbia).
Roša, A., & Lace, N. (2021). Assessment of the Impact of Coaching on a Company’s Performance: A Review of Methods. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(4), 233.
Satchawatee, N., Boonlua, S., & Jantarajaturapath, P. (2021). Effects of technology transfer on sustainable competitiveness in Thailand. International Journal of Nonlinear Analysis and Applications, 12(Special Issue), 1299-1309.
Shvardak, M. (2021). Coaching technology to prepare candidates for leadership roles in a variety of educational settings. Postmodern Openings, 12(1), 201-222.
Sonesh, S. C., Coultas, C. W., Marlow, S. L., Lacerenza, C. N., Reyes, D., & Salas, E. (2015). Coaching in the wild: Identifying factors that lead to success. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 67(3), 189.
Stabler, A. (2019). A study of the ways that coaching supports navigating organisational complexity through narrative and interpretation. In 20th International Conference on Human Resource Development Research and Practice across Europe. Newcastle University.
Steiner, S., Cropley, M., Simonds, L., & Heron, R. (2020). Reasons for staying with your employer: Identifying the key organizational predictors of employee retention within a global energy business. Journal of occupational and environmental medicine, 62(4), 289-295.
Syailendra, S., Setiawan, M., Atmaja, E. K. A. K., & Sari, R. (2023). Effectiveness Of Coaching And Mentoring For Employee Career Development Within The Organization. Jurnal Ecoment Global, 8(3), 100-120.
Tabatabai Far, Seyyed Mohammad. (1400). Investigating the effect of organizational agility and organizational creativity on the job performance of Iran Export Development Bank employees. Contemporary researches in management and accounting sciences. 3(8), 116-141. [In Persian].
Tanskanen, J., Mäkelä, L., & Viitala, R. (2019). Linking managerial coaching and leader–member exchange on work engagement and performance. Journal of happiness studies, 20, 1217-1240.
Theeboom, T., Beersma, B., & Van Vianen, A. E. (2013). Coaching in organizations–A meta-analytic review of individual level effects. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2013, No. 1, p. 11881). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Trevillion, F. M. H. (2018). Executive coaching outcomes: An investigation into leadership development using five dyadic case studies illustrating the impact of executive coaching. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 16.
Ulanovsky, A. (2015). Workplace Coaching as an Organizational Intervention: Metaphors, Dynamics and Employee Experiences. Higher School of Economics Research Paper No. WP BRP, 51.
Unesco. (2020). Education.www.unesco.com.
van Nieuwerburgh, C., Lomas, T., & Burke, J. (2018). Integrating coaching and positive psychology: Concepts and practice. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 11(2), 99-101.
Yarmohamedian, Mohammad Hossein., Mohammadi, Efat and Movahdi, Farida. (2011). Standards for writing review articles in the health system. Health Information Management. 8 (8), 1226-1234.
Zhao, H., & Liu, W. (2020). Managerial coaching and subordinates' workplace well‐being: A moderated mediation study. Human Resource Management Journal, 30(2), 293-311.