تأثیر شکرگزاری و خاکساری بر رفتارهای اجتماعی و عاطفی در دانشآموزان: یک مطالعه تجربی
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: اخلاق خاکسارانه, یادگیری اجتماعی-عاطفی, همدلی, خودآگاهی, مهارتهای اجتماعی, آموزش و پرورش.,
ملخص المقالة :
چکیده
مقدمه و هدف: این مطالعه به بررسی ارتباط بین شکرگزاری، اخلاق خاکسارانه و یادگیری اجتماعی و عاطفی در دانشآموزان میپردازد. یادگیری اجتماعی و عاطفی به توسعه مهارتهای کلیدی نظیر همدلی، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی اشاره دارد که برای موفقیت تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان بسیار حیاتی هستند. فرض اصلی این تحقیق این است که ترویج شکرگزاری و اخلاق خاکسارانه بهعنوان یک بستر فرهنگی و آموزشی میتواند به بهبود تواناییهای اجتماعی و عاطفی دانشآموزان کمک کند.
روش شناسی پژوهش: برای جمعآوری دادهها، از روشهای ترکیبی شامل مطالعات موردی، پرسشنامهها و مصاحبههای عمیق با معلمان و دانشآموزان استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان میدهند که دانشآموزانی که با اصول شکرگزاری و اخلاق خاکسارانه آشنا هستند، بهطور معناداری در مهارتهای اجتماعی و عاطفی خود پیشرفت میکنند.
بحث و نتیجه گیری: این مطالعه اهمیت آموزش شکرگزاری و اخلاق خاکسارانه در مدارس و تأثیرات آن بر یادگیری اجتماعی و عاطفی را تبیین کرده و به توسعه شیوههای آموزشی مؤثر در این حوزه کمک میکند.
References
Batson, C. D. (1991). The altruism question: Toward a social-psychological answer. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Bhatnagar, R., & Many, J. E. (2022). Teachers Using Social Emotional Learning: Meeting Student Needs during COVID-19. *Journal of Education and Learning*, 11(3), 45-57.
Cho, Y., & Han, G. (2023). The Effects of Gratitude Program on the Grateful Disposition, Resilience, School and Social Adaptability of Children Utilizing Community Child Centers.
Cipriano, C., Naples, L. H., Eveleigh, A., Cook, A., & Funaro, M. C. (2023). A Systematic Review of Student Disability and Race Representation in Universal School-Based Social and Emotional Learning Interventions for Elementary School Students. *Educational Psychology Review*, 35(2), 345-367.
Dharmavarapu, P., Sravanthi, C., Keethi, D. S., & Srivasthav, V. (2023). Investigation on Impact of Pandemic on Social-Emotional Learning of Student Community. *International Journal of Education and Development*, 48(1), 22-34.
Foubert, J., Mwavita, M., Hunger, K., Kao, W.-K., & Pittman-Adkins, P. (2022). Prediction of Bystander Intervention Behavior in a Sexual Assault Situation: The Role of Religiosity, Empathy, and Gratitude.
Kalamatianos, A., Kounenou, K., Pezirkianidis, C., & Kourmousi, N. (2023). The Role of Gratitude in a Positive Psychology Group Intervention Program Implemented for Undergraduate Engineering Students.
Newman, D., Nezlek, J., & Tay, L. (2023). General gratitude and gratitude to God: associations with personality and well-being.
Radošić, N., & Lyubomirsky, S. (2022). The Effects of Social Behavior on Well-Being.
Seligman, M. E. P. (2002). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York: Free Press.
Tomaszek, K. (2022). Do positive emotions prompt people to be more authentic? The mediation effect of gratitude and empathy dimensions on the relationship between humility state and perceived false self.
Zuniga, S., Hodge, A. S., Ellis, H. M., Hook, J., & Davis, D. E. (2023). Gratitude to God and relational virtues.