پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس فرزندپروری منتقدانه، شفقت خود، بهوشیاری و پذیرش خود
الموضوعات :معصومه حسنی نیک 1 , اعظم نوفرستی 2
1 - 1 (نویسنده مسئول)، کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران mhasaninik@gmail.com tell: 09127257567
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران. ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب اجتماعی, بهوشیاری, پذیرش خود, شفقت به خود, فرزند پروری منتقدانه,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: نظری های روانشناختی بین اضطراب اجتماعی و فرزندپروری منتقدانه ارتباطی قائل شدند. هدف مطالعه ی حاضر بررسی پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس فرزندپروری منتقدانه، شفقت خود، بهوشیاری و پذیرش خود بود. روش پژوهش: شرکت کنندگان از بین دانشجویان در مقاطع تحصیلی متفاوت به تعداد 262 نفر هستند و پرسشنامه ی مربوط به این پژوهش به صورت انلاین به شرکت کنندگان ارائه شد که این پرسشنامه فرزندپروری منتقدانه، اضطراب اجتماعی، شفقت خود، بهوشیاری و پذیرش خود را مورد ارزیابی قرار داد. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که این فرضیه رد می شود و برازش مدل قابل قبول نبود. بر این اساس رابطه ی فرزندپروری منتقدانه و اضطراب اجتماعی را حذف کردیم و مابقی رابطه ها مورد ارزیابی قرار گرفت ولی تاثیری در بهبودی برازش نداشت. بنابراین از روش رگرسیون سلسله مراتبی استفاده کردیم. متغییر های پیش بین و ملاک را وارد کردیم و میزان تغییرات معنی دار بود و % 35 از متغیر ملاک(اضطراب اجتماعی) توسط متغیرهای پیش بین (فرزندپروری منتقدانه، شفقت خود، بهوشیاری، پذیرش خود) تبیین شد و بتا در متغیر پذیرش خود و بهوشیاری نقش معناداری در این خصوص ایفا می کند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت ابعاد اجتماعی در زندگی دانشجویان و در جهت کاهش اضطراب اجتماعی آنان پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت تقویت شفقت خود، بهوشیاری و پذیرش خود برای دانشجویان برگزار شود.
Chu X.W., Fan C.Y., Liu Q.Q., Zhou Z.K. Cyberbullying victimization and symptoms of depression and anxiety among Chinese adolescents: Examining hopelessness as a mediator and self-compassion as a moderator. Computers in Human Behavior; 2018; 86: 377-386. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.039
Dreisoerner A., Junker N.M., Van Dick R. The relationship among the components of self-compassion: A pilot study using a compassionate writing intervention to enhance self-kindness, common humanity, and mindfulness. Journal of Happiness Studies; 2021; 22(1): 21-47. https://doi.org/10.1007/s10902-020-00306-9
K.D. Self-compassion is associated with reduced self-presentation concerns and increased student communication behavior. Learning and Individual Differences, 2018; 67: 223-231.
Makadi E., Koszycki D. Exploring connections between self-compassion, mindfulness, and social anxiety. Mindfulness, 2020; 11(2): 480-492. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s12671-019-01270-z
Raines EM, Rogers AH, Bakhshaie J, et al. Mindful attention moderating the effect of experiential avoidance in terms of mental health among Latinos in a federally qualified health center. Psychiatry Res, 2018; 270:574-580. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.10.036
Kollontai, P. Emotional intelligence in higher education: Using Art in a Philosophical Discussion on God, Evil and Suffering. Research in Education, 2015; 93(1): 66-76. https://doi.org/10.7227/RIE.0012
Bernard M.E. (Ed.). The strength of self-acceptance: Theory, practice and research. Springer Science & Business Media; 2014.
Ramazani S., Aramjoo H., Ramazani A., Hajipoor R., Naseri M. Survey of Stress, Anxiety and Depression in Paramedical students of Birjand University of Medical Sciences, 2016. Horizon of Medical Education Development, 2020; 11(1): 5-14. doi.org/10.22038/hmed.2020.47030.1018
Kefayat M. Investigating the relationship between parenting practices and attitudes with creativity and the recent variable relationship between intelligent and academic achievement of first-year students in Ahvaz boys' high schools. Master's thesis, Shahid Chamran University, Ahvaz; 2004.
Gilbert P. Treatment project on compassion, translated by Mehrnoush Taftani and Ali Faizi, Tehran, Ibn Sina Publications; 2016.
Neff K., Germer C. Self-compassion and psychological. The Oxford Handbook of Compassion Science, 2017; 21: 371-390.
Aslani S, Eskandari H. Compassion and Social Security. Rooyesh, 2019; 7 (11): 341-354. http://frooyesh.ir/article-1-1400-fa.html
Kabat-Zinn, J. Coming to our senses: Healing ourselves and the world through mindfulness. Hachette UK; 2005.
Selim A., Omar A., Awad S. et al. Validation of student academic advising and counseling evaluation tool among undergraduate nursing students. BMC Med Educ, 2023; 23: 139 https://doi.org/10.1186/s12909-023-04115-5
Beck A.R., Verticchio H., Seeman S., Milliken E., Schaab H. A mindfulness practice for communication sciences and disorders undergraduate and speech-language pathology graduate students: Effects on stress, self-compassion, and perfectionism. American Journal of Speech-Language Pathology, 2017; 26(3): 893-907.
Ham E-M, You M-J. Role of Irrational Beliefs and Anger Rumination on Nurses’ Anger Expression Styles. Workplace Health & Safety. 2018; 66(5): 223-232. doi:10.1177/2165079917737090
Attari B., Monirpoor N., Zargham Hajebi M. Role of Appreciation on Happiness by Mediating Self-Acceptance and Forgiveness in the Elderly. Positive Psychology Research, 2020; 6(1): 67-82. https://doi.org/10.22108/ppls.2020.120228.1844
Neff K. Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2003; 2(2): 85-101.
Wilson JM, Colebaugh CA, Flowers KM, Meints SM, Edwards RR, Schreiber KL. Social Support and Psychological Distress among Chronic Pain Patients: The Mediating Role of Mindfulness. Pers Individ Dif. 2022 May; 190: 111551. https://doi.org/10.1016%2Fj.paid.2022.111551
Eslamian A, Moradi A, Salehi A. Effectiveness of Compassion Focused Group Therapy on Sleep Quality, Rumination and Resilience of Women in Isfahan City Suffering From Depression in summer 2018. Int J Med Invest 2019; 8 (4): 41-50. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222913.2019.8.4.6.2
Hodgetts J, McLaren S, Bice B, Trezise A. The relationships between self-compassion, rumination, and depressive symptoms among older adults: the moderating role of gender. Aging Ment Health. 2021 Dec; 25(12): 2337-2346. https://doi.org/10.1080/13607863.2020.1824207
Fauvel B., Strika-Bruneau L., Piolino P. Changes in self-rumination and self-compassion mediate the effect of psychedelic experiences on decreases in depression, anxiety, and stress. Psychology of Consciousness: Theory, Research, and Practice, 2023; 10(1): 88–102. https://doi.org/10.1037/cns0000283
Sadeghi Z.H., Yazdi-Ravandi S., Pirnia B. Compassion-focused therapy on levels of anxiety and depression among women with breast cancer: A randomized pilot trial. International Journal of Cancer Management, 2018; 11(11): 670.http://dx.doi.org/10.5812/ijcm.67019
Robatmili S., karimi M. The prediction of social anxiety in adolescents based on Meta cognitive beliefs, mindfulness and fear of negative evaluation. Social Psychology Research, 2018; 8(31): 51-68. https://www.socialpsychology.ir/article_87485.html?lang=en
Tiwari V., Antony B., Acharya M.K. Effect of Compassion Focused Therapy (CFT) on level of Depression and Self-compassion. Indian Journal of Mental Health, 2018; 5(4): 443-452.https://dx.doi.org/10.22098/jrp.2022.10363.1067
Mousavi S, Mousavi S, Shahsavari M R. Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on Social Anxiety and Rumination Among Female Heads of Households. J Clin Res Paramed Sci. 2023; 12(2): e139058. https://doi.org/10.5812/jcrps-139058
Monirpour N., Attari B., Zargham M. Explaining forgiveness in the elderly through gratitude, happiness and acceptance with the mediating role of self-empowerment. Counseling Culture and Psychotherapy, 2019; 10(39): 123-156. https://doi.org/10.22054/qccpc.2019.42869.2151