مدل پارادایمی رهبری اخلاقی در مدارس: یک بازتعریف محلی از شایستگیهای مدیریتی
الموضوعات :
اعظم عجمی
1
,
مهدی باقری
2
,
کلثوم نامی
3
,
محمود صباحی زاده
4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد بندرعباس
2 - عضو هیات علمی گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
3 - استادیار دانشگاه ازاد
4 - عضو هیات علمی علوم تربیتی
الکلمات المفتاحية: شایستگی, رهبری اخلاقی, مدیر, مدارس, مدل پارادایمی, بندر لنگه, داده بنیاد.,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، طراحی مدل پارادایمی شایستگی رهبری اخلاقی مدیران مدارس بندر لنگه است. این پژوهش با رویکرد دادهبنیاد انجام شد و نمونه پژوهش 21 نفر از خبرگان و صاحبنظران مدیریت آموزشوپرورش بودند که از طریق نمونهگیری هدفمند و تکنیکهای گلولهبرفی و گزینش مبتنی بر معیار انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و شش مقوله، 20 مفهوم و 85 کد اصلی شناسایی و در قالب مدل پارادایمی سازماندهی شد. مدل نوین به نیازهای فرهنگی و اجتماعی نظام آموزشی بندر لنگه توجه دارد و از مدلهای موجود در ادبیات بینالمللی متمایز است. نتایج نشان داد که شایستگی رهبری اخلاقی شامل ویژگیها و کارکردهایی است که تقویت آن نیازمند راهبردهایی مانند تقویت اخلاق حرفهای و تدوین قوانین حمایتی است. همچنین، عوامل مداخلهگر (آموزشهای تخصصی، سیاستهای مدیریتی و سازمانی، برنامهریزی مؤثر و سیستمهای نظارتی مناسب)و زمینهای(زیرساختهای مالی، فیزیکی و انسانی) تأثیر زیادی بر پیامدهای چندبعدی(حرفهای، اجتماعی و مدیریتی) این رهبری دارند.
احمدی، ساجده؛ فضل اللهی قمشی، سیف الله (1400). اسلام و پژوهش های مدیریتی، 11(1)، 61- 72.
ادیبی، ملیحه؛ افضل خانی، مریم؛ شفیع زاده، حمید(1402). علوم تربیتی، 30(2)، 143-160.
حسینی، مهدی. (1402). رهبری اخلاقی و توسعه حرفهای معلمان. مجله آموزش و پرورش. 10(4)، 150-165
فتاحی، نازنین (1403). بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر رضایت شغلی معلمان. فصلنامه مدیریت آموزشی. 11(2)، 80-95.
Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational Leadership. 2nd ed. Lawrence Erlbaum Associates.
Björk, L. G., & Kowalski, T. J. (2023). The impact of ethical leadership on school equity and diversity. Journal of Educational Leadership, 12(1), 45-63.
Brown, M. E. (2006). The role of ethical leadership in the workplace. Journal of Business Ethics, 66(1), 1-14.
Day, C., & Sammons, P. (2022). The impact of ethical leadership on school climate and student outcomes. Journal of Educational Administration, 60(3), 249-267
Gastil, J. (1994). A Definition and Illustration of Democratic Leadership. The Journal of Political Science, 22(1), 1-20.
Gonzalez, M. A., & Hughes, C. (2021). The role of ethical leadership in fostering positive school climates. International Journal of Educational Leadership, 12(3), 299-315.
Greenleaf, R. K. (1977). Servant Leadership: A Journey into the Nature of Legitimate Power and Greatness. Paulist Pres
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2023). Ethical leadership in education: Effects on teacher retention. Journal of School Leadership, 33(3), 352-370.
Mayer, D. M., Kuenzi, M., Greenbaum, R. L., & Bradley, L. A. (2021). A critical review of ethical leadership research: Moving toward a more integrative perspective. The Leadership Quarterly, 32(5), 101443.
Ritchie, J., & McGhee, J. (2022). Challenges in ethical leadership in educational settings: A qualitative study. Journal of Educational Change, 23(1), 45-67.
Rusch, F. R., & M. M. (2019). Leading for equity in schools: A review of ethical leadership practices. Journal of Educational Change, 20(2), 145-169.
Schmidt, J. A., Follmer, E. H., & Thompson, S. L. (2021). Ethical leadership and organizational culture: Implications for employee behavior and performance. Journal of Business Ethics, 164(3), 567-588.
Schwartz, S. H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1).
Sweeney, B. (2019). The role of moral leadership in schools. Educational Leadership, 77(1), 34-39
Tschannen-Moran, M., & Hoy, W. K. (2021). Ethical leadership in schools: A framework for practice. Educational Administration Quarterly, 57(2), 321-346.
Williams, K., & DeAngelis, C. (2024). Ethical leadership and its role in crisis management in schools. International Journal of Educational Management, 38(1), 33-49.