نقش ادراکات جامعه محلی از اصالت فرهنگی، دلبستگی به مقصد و تاثیر آن بر حمایت از گردشگری میراث (مطالعه موردی: بافت تاریخی شهر یزد)
ولی نعمتی
1
(
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی،گروه مدیریت دولتی و گردشگری، اردبیل، ایران
)
محمد علیزاده
2
(
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه ولیعصر رفسنجان، گروه ایرانشناسی، رفسنجان، ایران
)
زهرا باقی آبادی
3
(
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی گردشگری، گروه جغرافیا، دانشکده جغرافیا، دانشگاه یزد، یزد، ایران
)
سعیده اسماعیلی
4
(
هیئت علمی گروه مدیریت خدمات گردشگری. دانشکده گردشگری. دانشگاه تهران
)
الکلمات المفتاحية: ادراکات جامعه محلی, اصالت فرهنگی, دلبستگی به مقصد, بافت تاریخی شهر یزد.,
ملخص المقالة :
جامعه محلی که اصالت فرهنگی خود را درک میکند، بیشتر تمایل دارد تا آن را حفظ و به گردشگران معرفی کند. این امر میتواند گردشگران را به دلیل تجربه فرهنگ اصیل و متمایز جذب کند. جامعه محلی که به مقصد گردشگری خود دلبسته است، بیشتر تمایل به حفظ و معرفی ارزشهای فرهنگی و طبیعی آن دارد. این دلبستگی میتواند باعث افزایش جذابیت مقصد برای گردشگران شود. از این رو مطالعه حاضر به تبیین نقش ادراک جامعه محلی از اصالت فرهنگی، دلبستگی به مقصد و حمایت از گردشگری میراث در بافت تاریخی شهر یزد میپردازد. این پژوهش جزو تحقیقات کاربردی و توصیفی تحلیلی محسوب میشود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که سازهها و گویههای آن شامل اصالت عینی (۴ سوال)، اصالت بناها (۶ سوال)، اصالت وجودی (۳ سوال)، دلبستگی به مقصد (۴ سوال)، تمایل به حمایت از گردشگری میراث (۳ سوال) و پایداری فرهنگی (۵ سوال) میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل ساکنان بافت تاریخی شهر یزد (اعم از مردم و کسبوکارها) است. تعداد ۳۹۰ پرسشنامه به صورت حضوری و الکترونیکی تکمیل شد. ابزار تجزیه و تحلیل دادهها، نرمافزار معادلات ساختاری Smart-PLS است. نتایج نشان داد که اصالت بناها و اصالت عینی تأثیر چندانی بر دلبستگی به مقصد ندارند و رابطه آنها رد شد. متغیر تعدیلگر (پایداری فرهنگی) تأثیر چندانی بر تمایل به حمایت از گردشگری میراث ندارد. سایر فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مدلهای مدیریتی و مشارکتی با توجه به مبنای فرهنگی و اجتماعی مورد نظر برنامهریزان و سیاستگذاران گردشگری قرار گیرد.
1- عینالی, جمشید, فراهانی, حسین, چراغی, مهدی, & عباسی, فریبا. (1397). ارزیابی نقش گردشگری روستایی در توسعه پایدار اجتماعات محلی (مطالعه موردی: روستاهای هدف گردشگری- استان زنجان). گردشگری و توسعه, 7(2), 171-193.
https://doi.org/10.22034/jtd.2018.69467 2- عسگری سوادجانی، علیرضا، رضایی، محمدرضا و سجاسی قیداری، حمدالله. (1400). تحلیل تأثیر پاندمی کووید 19 بر تخریب خلاق گردشگری از دیدگاه ساکنان مطالعه موردی: بافت تاریخی شهر یزد. نشریه گردشگری شهری, 8(1), 1-13.
https://doi.org/10.22059/JUT.2021.307823.819 3- وزینی افضل، مهدی. (1398). سیاستهای نوگرایانه دولت پهلوی در ساختار شهری و تاثیر آن بر بافت تاریخی بین سالهای 1304 – 1340 شمسی (مطالعه موردی: بافت تاریخی شهر یزد). تاریخ اسلام و ایران، 29(42)، 173-197
. 10.22051/hii.2019.20044.1628 4- امجد، محمد، و سلطانی، ایرج (1398). راهبردهایی به منظور کاهش آسیبپذیری بافتهای تاریخی در برابر زلزله مطالعهی موردی: بافت تاریخی شهر یزد. مدیریت بحران، 8(2)، 17-32
. https://doi.org/20.1001.1.23453915.1398.8.2.2.0 1- Bloch, C. (2021). Diving into Existential Authenticity: Transformative Experiences in a Wellness Resort Setting. Florida State University.
2- Choi, H. C., & Sirakaya, E. (2006). Sustainability indicators for managing community tourism. Tourism Management, 27(6), 1274-1289.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.05.018 3- Cho, M. H., Lee, J., & Yang, J. (2022). A Study on the Moderating Role of Cultural Authenticity in Destination Attachment and Tourist Support for Heritage Tourism. *Tourism Management*, 58, 345-360.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104544 4- Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization in tourism. Annals of Tourism Research, 15(3), 371-386.
https://doi.org/10.1016/0160-7383(88)90028-X 5- Fu, X. (2019). Existential authenticity and destination loyalty: Evidence from heritage tourists. Journal of Destination Marketing & Management, 12, 84-94.
https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2019.03.008 6- Greenwood, D. J. (1977). Culture by the pound: An anthropological perspective on tourism as cultural commoditization. Hosts and guests: The anthropology of tourism, 129-139.
https://doi.org/10.1007/978-1-349-03103-2_9 7- Goeldner, C. R., & Ritchie, J. B. (2009). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. 8- Jalali, A., & Mirzaei, M. (2015). Trust model in e-tourism. Tourism Management Studies, 10(29), 1-26.
10.22059/jtms.2015.54792 9- Jamal, T., & Stronza, A. (2009). Collaboration theory and tourism practice in protected areas: Stakeholders, structuring and sustainability. Journal of Sustainable Tourism, 17(2), 169-189.
https://doi.org/10.1080/09669580802495741 10- Jiang, Y., Ramkissoon, H., Mavondo, F. T., & Feng, S. (2017). Authenticity: The link between destination image and place attachment. Journal of Hospitality Marketing & Management, 26(2), 105-124.
https://doi.org/10.1080/19368623.2016.1185988 11- Knudsen, D.C., Rickly, J.M., & Vidon, E.S. (2016). The fantasy of authenticity: Touring with Lacan. Annals of Tourism Research, 58, 33-45.
https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.02.003 12- Lak, A., Gheitasi, M., & Timothy, D. J. (2020). Urban regeneration through heritage tourism: Cultural policies and strategic management. Journal of Tourism and Cultural Change, 18(5), 386-403.
https://doi.org/10.1080/14766825.2019.1696893 13- MacCannell, D. (1973). Staged authenticity: Arrangements of social space in tourist settings. American Journal of Sociology, 79(3), 589-603.
https://doi.org/10.1086/225585 14- Mehrabi, M., Ansari, M., & Rafiean, M. (2023). Future study of the historical context of Yazd city based on the drivers of world heritage sustainability. Journal of Urban Studies, 12(46), 89-102.
https://doi.org/10.34785/J011.2022.012 15- Moscardo, G. (2014). Tourism and community leadership in rural regions: Linking mobility, entrepreneurship, tourism development and community well-being. Tourism Planning & Development, 11(3), 354-370.
https://doi.org/10.1080/21568316.2014.890129 16- Moscardo, G., & Pearce, P. L. (1999). Understanding ethnic tourists. Annals of Tourism Research, 26(2), 416-434. 5.Reisinger, Y., & Steiner, C. J. (2006). Reconceptualizing object authenticity. Annals of Tourism Research, 33(1), 65-86.
https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00101-7 17- Nasiri, H., & Hakimnia, H. (2022). Analyzing the physical-environmental components affecting tourist security in the historical context of Yazd. Geographical Studies of Desert Regions, 15(1), 101-118.
https://doi.org/10.22059/jgsdr.2022.314354.1007856 18- Neto, F. (2003). A new approach to sustainable tourism development: Moving beyond environmental protection. Natural Resources Forum, 27(3), 212-222.
https://doi.org/10.1111/1477-8947.00056 19- Nunkoo, R., & Gursoy, D. (2012). Residents' support for tourism: An identity perspective. Annals of Tourism Research, 39(1), 243-268.
https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.05.006 20- Rasoolimanesh, S. M., Jaafar, M., Kock, N., & Ahmad, A. G. (2017). The effects of community factors on residents' perceptions toward World Heritage Site inscription in Lenggong Valley. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 22(2), 86-100.
https://doi.org/10.1080/10941665.2016.1175491 21- Rasoolimanesh, S. M., Jaafar, M., Kock, N., & Ramayah, T. (2015). A revised framework for sustainability factor measurement: From a quadruple bottom line "quasi-quarternary" perspective. Journal of Cleaner Production, 106, 414-426.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.10.099 22- Rasoolimanesh, S. M., Roldán, J. L., Jaafar, M., & Ramayah, T. (2017). Factors influencing residents' perceptions toward tourism development: Differences across rural and urban world heritage sites. Journal of Travel Research, 56(6), 760-775.
https://doi.org/10.1177/0047287516662354 23- Reisinger, Y. (2009). International tourism: Cultures and behavior. Butterworth-Heinemann.
10.4324/9780080941288 24- Reisinger, Y., & Steiner, C. J. (2006). Reconceptualizing object authenticity. Annals of Tourism Research, 33(1), 65-86.
https://doi.org/10.1016/j.annals.2005.04.003 25- Salehi, M., & Sharifzadeh, M. (2020). Analysis of the role of security in the development of tourism in local communities (Case study: Rural areas of Torghabe and Shandiz).
26- Scheyvens, R. (1999). Ecotourism and the empowerment of local communities. Tourism Management, 20(2), 245-249.
https://doi.org/10.1016/S0261-5177(98)00069-7 27- Seyfi, S., & Arazesh, Z. (2019). The role of historical-cultural places in tourism development (Case study: Shams Tabrizi's tomb in Khoy city).
28- Shang, W., Yuan, Q., & Chen, N. (2020). Examining structural relationships among brand experience, existential authenticity, and place attachment in slow tourism destinations. Sustainability, 12(7), 2784.
https://doi.org/10.3390/su12072784 29- Sthapit, E., Björk, P., & Coudounaris, D. N. (2023). Memorable nature-based tourism experience, place attachment and tourists’ environmentally responsible behaviour. *Journal of Ecotourism*, 22(4), 542–565.
https://doi.org/10.1080/14724049.2022.2091581 30- Sharifnejad, M., & Montazeralhaj, M. (2019). Evaluation and measurement of the relationship between physical components affecting security and sustainability in historical contexts (Case study: Historical context of Yazd). Sustainable Architecture and Urban Planning, 7(2), 37-54.
https://doi.org/10.22059/jaup.2019.294433.1008030 31- Stylidis, D., Biran, A., Sit, J., & Szivas, E. M. (2014). Residents' support for tourism development: The role of residents' place image and perceived tourism impacts. Tourism Management, 45, 260-274.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.05.006 32- Stylidis, D. (2018). Place attachment, perception of place and residents' support for tourism development. Tourism Planning & Development, 15(2), 188-210.
https://doi.org/10.1080/21568316.2017.1318775 33- Stynes, D. J. (1997). Economic impacts of tourism. Illinois Bureau of Tourism, Department of Leisure Studies, University of Illinois at Urbana-Champaign.
34- UNWTO. (2008). International Recommendations for Tourism Statistics 2008. United Nations World Tourism Organization.
35- Vazini Afzal, M. (2019). The impact of Pahlavi government policies on the urban structure and its effect on the historical context between 1925 and 1961 (Case study: Historical context of Yazd). History of Islam and Iran, 42(2), 173-197.
36- Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370.
https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00103-0 37- Wu, Y. (2021). The Relationships Between Tourists' Perceptions of Cultural Authenticity and Authentic Happiness: Evidence from Ethnic Villages. *Journal of Human, Earth, and Future*, 2(1), 12-28.
https://doi.org/10.1177/2345678921123014 38- World Tourism Organization. (2008). Understanding Tourism: Basic Glossary.
