طراحی پارادایم کیفی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت ورزش، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی ورزش، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت انتظامی, وندالیسم, ورزش ایران,
ملخص المقالة :
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر طراحی مدل مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران بود.
روش پژوهش: تحقيق حاضر يك پژوهش کیفی بود که از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق را متخصصان جامعه شناسی ورزشی، مدیران و معاونت حراست ورزشگاه های منتخب تشکیل داد که حدود 7 نفر را شامل میشود. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از انجام مصاحبه کدگذاری انتخابی، محوری و کدهای باز استخراج و سپس پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد. یافته ها نشان داد مدل مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران از 85 کد و 4 مقوله (مدیریت و برنامه ریزی، راهبردهای امنیتی، زیرساختهای امنیتی و تعاملات فراسازمانی)، 9 مفهوم ثانویه و 85 مفهوم اولیه تشکیل شد و پاردایم کیفی تحقیق ارائه شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مدیریت و برنامه ریزی شامل سه کد محوری سازماندهی امنیتی، رویکرد امنیتی یکپارچه و آموزش و تمرین نیروهای امنیتی ، بُعد راهبردهای امنیتی شامل دو کد محوری راهبردهای فرهنگی آموزشی و راهبردهای پیشگیرانه ، بعد زیرساختهای امنیتی شامل دو کد محوری نرم افزارهای هوشمند و سخت افزارهای هوشمند و بعد تعاملات فراسازمانی شامل دو کد محوری تعاملات با نهادهای ذیربط و تعاملات با کانون های هواداران بود.
نتیجه گیری: بنابراین پیشنهاد می گردد با بکارگیری سیستم های جدید امنیتی و دوربین های کنترل بهتری بر عوامل ایجاد کننده وندالیسیم در باشگاه های ورزشی داشته باشیم. همچنین آموزش چه در زمینه فرهنگی و بکارگیری متخصصان روانشناسی به مقابله با این پدیده رفت.
ابدالی، توحید؛ اسمعیلی، محمدرضا؛ و نیک ایین، زینت. (۱۴۰۰). تبیین وضعیت امنیت ورزشگاههای فوتبال ایران با تاکید بر نقش عوامل برگزاری مسابقات. مدیریت ورزشی، 54(13)، 979-1000.
ایزدی, بهزاد, احسانی, محمد, کوزه چیان, هاشم, & تجاری, فرشاد. (1398). طراحی الگوی بازاریابی ارتباطی در لیگ برتر فوتبال ایران. نشریه مدیریت ورزشی, 11(1), 15-29. doi: 10.22059/jsm.2019.42316.1036
زارع, علیرضا, زارع, حکیمه, عمادی, مهدی. (1396). عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران. مدیریت و توسعه ورزش, 6(2), 32-46. doi: 10.22124/jsmd.2018.2703.
شریعتی فیض، مهدی. (۱۳۹۹). شناسایی مولفههای بروز ناهنجاری در ورزشگاههای ایران (مطالعه موردی: لیگ برتر فوتبال). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 49(19)، 177-196.
فرجی، رسول؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ و شبانی، سپیده. (۱۳۹۸). نقش و اهمیت منابع انسانی در تأمین امنیت استادیومهای فوتبال. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 12(6)، 179-194.
فرجی، رسول؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ و قلیزاده، محمدحسن. (۱۳۹۹). عوامل موثر بر امنیت استادیومهای فوتبال ایران: ساخت ابزار و بررسی اعتبار و پایایی آن. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 31(16)، 1-21.
کریمی، جواد؛ کریمی، سارا؛ رهبری، سمیه؛ و بجانی، ابوالفضل. (۱۴۰۰). تدوین الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویدادهای ورزشی بر اساس تحلیل تماتیک. مدیریت بحران و وضعیت های اضطراری، 46(13)، 99-121.
یانپی، طیبه؛ زارع آبندانسری، محمد؛ درویشی، ابولفضل؛ و دوستی، مرتضی. (۱۳۹۹). بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد نیروی انتظامی در کنترل خشونت و حفظ امنیت تماشاگران رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش های دانش انتظامی، 89(22)، 174-200.
Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20-39.
Bal, C., & Fleck, N. (2016). Connected stadium: A pillar for football clubs’ marketing development?. In making a difference through marketing (pp. 43-58). Singapore: pringer.
Calabuig, F., Núñez-Pomar, J., Prado-Gascó, V., & Ano, V. (2014). Effect of price increases on future intentions of sport consumers. Journal of Business Research, 67(5), 729-733.
Cialdini, R. B., Borden, R. J., Thorne, A., Walker, M. R., Freeman, S., & Sloan, L. R. (1976). Basking in reflected glory: Three (football) field studies. Journal of personality and social psychology, 34(3), 366.
Davis, Robert; & McGinnis, Lee Phillip. (2016). Conceptualizing excessive fan consumption behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 28, 252-262. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.10.002
Dees, W. (2011). New media and technology use in corporate sport sponsorship: performing activational leverage from an exchange perspective. International Journal of Sport Management and Marketing, 10(3-4), 272-285.
Dwyer, Brendan; LeCrom, Carrie; & Greenhalgh, Gregory P. (2018). Exploring and Measuring Spectator Sport Fanaticism. Communication & Sport, 6(1), 58-85. https://doi.org/10.1177/2167479516679411
Fischer-Baum, R. (2012, December 4). Animated infographic: Watch as America’s stadiums pile up on the backs of taxpayers. Deadspin. Retrieved from http://deadspin.com/5964116/animated-infographic-watch-as-americas-stadiums-pile-upon- the-backs-of-taxpayers
Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2001). Understanding brand loyalty in professional sport: Examining the link between brand associations and brand loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 3(1), 54-81.
Goldstein, R. (2010, July 13). George Steinbrenner, who built Yankees into powerhouse, dies at 80. New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2010/07/14/sports/baseball /14steinbrenner.html?_r=0
Maslow, A. H., Frager, R., & Cox, R. (1970). Motivation and personality (Vol. 2, pp. 1887 1904). J. Fadiman, & C. McReynolds (Eds.). New York: Harper & Row.
Mastromartino, B (2016). Skating in the sun: examining the identity formation of national hockey league fans in the sunbelt states. Unpublished master’s thesis, The University of Georgia, Athens, GA.
McDonald, H., & Karg, A. J. (2014). Managing co-creation in professional sports: The antecedents and consequences of ritualized spectator behavior. Sport Management Review, 17(3), 292-309.
Mcpherson, Barry D. (2008). Socialization into the role of sport consumer: a theory and causal model*. Canadian Review of Sociology/Revue canadienne de sociologie, 13(2), 165-177. https://doi.org/10.1111/j.1755-618X.1976.tb00796.x
Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 42, 460-469.
Raney, Arthur A. (2013). Reflections on Communication and Sport: On Enjoyment and Disposition. Communication & Sport, 1(1-2), 164-175. https://doi.org/10.1177/2167479512467979
Rein, I., Kotler, P., & Shields, B. R. (2007). The elusive fan: Reinventing sports in a crowded marketplace. McGraw Hill.
Sloan, L. R. (1989). The motives of sports fans. Sports, games, and play: Social and Psychological Viewpoints, 2, 175-240.
Tajfel, H. E. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic.
Toder-Alon, Anat; Icekson, Tamar; & Shuv-Ami, Avichai. (2019). Team identification and sports fandom as predictors of fan aggression: The moderating role of ageing. Sport Management Review, 22(2), 194-208. https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.02.002
Turner, J. C., & Tajfel, H. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. Psychology of Intergroup Relations, 7-24.
Underwood, R., Bond, E., & Baer, R. (2001). Building service brands via social identity: Lessons from the sports marketplace. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(1), 1-13
Wakefield, Kirk L. (2007). Team sports marketing. Elsevier.
Wakefield, K. L., & Sloan, H. J. (1995). The effects of team loyalty and selected Stadium factors on spectator attendance. Journal of sport management, 153, 172.
Wann, D. L. (1995). Preliminary validation of the sport fan motivation scale. Journal of Sport and Social Issues, 19(4), 377-396.
Wann, Daniel L.; Melnick, Merrill J.; Pease, Dale G.; & Russell, Gordon W. (2001). Sport Fans: The Psychology and Social Impact of Spectators. Routledge.
Woods, R. (2016). Social issues in sport (Third edition). Champaign, IL: Human Kinetics.
Zhang, J. J., Pease, D. G., Smith, D. W., Wall, K. A., Saffici, C. L., Pennington-Gray, L., Connaughton, D. P., & Pitts, B. G. (2004). Spectator satisfaction with the support programs of professional basketball games. In Inaugural Sport Marketing Association Conference, University of Florida, 13-15 November, 2003. (pp. 207-229).
Zirin, D. (2010). Bad sports: How owners are ruining the games we love. Simon and Schuster
Designing a Qualitative Paradigm for Law Enforcement Management in Combating Vandalism in Iranian Sports
Tayebeh Zargar*1 | Ayoob Kobari 2
1. Corresponding author، Departemant of sport managment, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
E-mail: zargar_ta@yahoo.com
2. Doctoral student of Sports Sociology, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
E-mail: ayoobkobari8@gmail.com
Article Info | ABSTRACT |
Article type: Research Article
Article history: Revised 10 December 2024 Accepted 14 December 2024 Published 20 December 2024
Keywords: Police management, Vandalism, Iranian sports. |
Objective: The overall objective of the present study was to design a model of police management in combating vandalism in Iranian sports. Methods: The present study was a qualitative study that used thematic analysis approach. The statistical population of this study consisted of sports sociology experts, managers, and security assistants of selected stadiums, which included about 7 people. The sampling method was snowball and continued until theoretical saturation was reached. After conducting the interview, selective coding, axial coding, and open codes were extracted, and then the qualitative research paradigm was presented. The findings showed that police management in combating vandalism in Iranian sports consisted of 85 codes and 4 categories (management and planning, security strategies, security infrastructure, and trans-organizational interactions), 9 secondary concepts, and 85 primary concepts, and the qualitative research paradigm was presented. Results: The findings of the present study showed that management and planning included three core codes of security organization, integrated security approach, and training and practice of security forces, the security strategies dimension included two core codes of cultural and educational strategies and preventive strategies, the security infrastructure dimension included two core codes of smart software and smart hardware, and the trans-organizational interactions dimension included two core codes of interactions with relevant institutions and interactions with fan clubs. Conclusion: Therefore, it is suggested that by using new security systems and cameras, we have better control over the factors that cause vandalism in sports clubs. Also, cultural education and the use of psychological experts went to combat this phenomenon.
|
Cite this article: Zargar, Tayebeh. & Kobari, Ayoob. (2024). Designing a Qualitative Paradigm for Law Enforcement Management in Combating Vandalism in Iranian Sports, Jahesh, 2 (3), 1-18.
© The Author(s). Publisher: Gorgan Branch, Islamic Azad University.
|
طراحی پارادایم کیفی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران
طیبه زرگر* 1 | ایوب کباری 2
1.نویسنده مسئول، گروه مدیریت ورزش، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. رایانامه: zargar_ta@yahoo.com
2. دانشجوی دکتری گروه روانشناسی ورزش، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. رایانامه: ayoobkobari8@gmail.com
اطلاعات مقاله | چکیده |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
تاریخ دریافت: 3/9/1403 تاریخ بازنگری: 20/9/1403 تاریخ پذیرش: 24/9/1403 تاریخ انتشار: 30/9/1403
کلیدواژهها: مدیریت انتظامی، وندالیسم، ورزش ایران |
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر طراحی مدل مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران بود. روش پژوهش: تحقيق حاضر يك پژوهش کیفی بود که از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق را متخصصان جامعهشناسی ورزشی، مدیران و معاونت حراست ورزشگاههای منتخب تشکیل داد که حدود 7 نفر را شامل میشود. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از انجام مصاحبه کدگذاری انتخابی، محوری و کدهای باز استخراج و سپس پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد. یافتهها نشان داد مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران از 85 کد و 4 مقوله (مدیریت و برنامه ریزی، راهبردهای امنیتی، زیرساختهای امنیتی و تعاملات فراسازمانی)، 9 مفهوم ثانویه و 85 مفهوم اولیه تشکیل شد و پاردایم کیفی تحقیق ارائه شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مدیریت و برنامه ریزی شامل سه کد محوری سازماندهی امنیتی، رویکرد امنیتی یکپارچه و آموزش و تمرین نیروهای امنیتی ، بُعد راهبردهای امنیتی شامل دو کد محوری راهبردهای فرهنگی آموزشی و راهبردهای پیشگیرانه ، بعد زیرساختهای امنیتی شامل دو کد محوری نرم افزارهای هوشمند و سخت افزارهای هوشمند و بعد تعاملات فراسازمانی شامل دو کد محوری تعاملات با نهادهای ذیربط و تعاملات با کانون های هواداران بود. نتیجهگیری: بنابراین پیشنهاد می گردد با بکارگیری سیستم های جدید امنیتی ودوربین های کنترل بهتری بر عوامل ایجاد کننده وندالیسیم در باشگاه های ورزشی داشته باشیم. همچنین آموزش چه در زمینه فرهنگی و بکارگیری متخصصان روانشناسی به مقابله با این پدیده رفت.
|
استناد: زرگر، طیبه و کبادی، ایوب. (1403). طراحی پارادایم کیفی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران، جهش، 2 (3)، 18-1.
ناشر: واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی. © نویسندگان.
|
مقدمه
امروزه فعالیتهای ورزشی، بخش زیادی از زمان و انرژی هر جامعهای را به خود اختصاص داده و جایگاه مهمی در فرهنگ پیدا کرده است. در بین فعالیتهای گوناگون ورزشی که در سراسر دنیا انجام میشود، بیتردید ورزش فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی بوده و مشارکت کنندگان بسیاری در بین رشتههای ورزشی دارد. امروزه ورزش و ابعاد گوناگون آن بهعنوان یک مبحث مهم در محافل مختلف موردتوجه است و بهعنوان ابزاري کارآمد و پدیدهاي منحصربهفرد در جهت ایجاد جامعهای پویا و شاداب و رفع بسیاري از بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادي و سیاسی کاربردهاي فراوان خود را نمایان ساخته است (سلیمی، 1396). رفتارهای هواداران ورزشی1 متنوع و نشان دهندۀ گستردهترین فعالیتهای تفریحی و فراغتی در جامعه است. این رفتارها شامل خرید بلیط2 یا ارسال پیام دربارۀ عملکرد تیم یا عضویت در بستههای ورزشی، ارتباط بین یک هواداران با تیم مورد علاقهاش است (دویر3 و همکاران، 2018). در حالی که حالتهای سنتیتر مصرف برای سازمانهای ورزشی از اهمیت ویزهای برخوردار هستند، هواداری افراطی در ورزش4 به اشکال مختلفی و از جمله خرافات اجتماعی5، رفتارهای رقابتآمیز6 با اعضای خانواده، دوستان و رقبا و ایجاد کانون هواداران از جملۀ آنها هستند (مکدونالد و کارگ7، 2014). رویدادهای ورزشی اغلب با رفتار پرخاشگرانه تماشاگران همراه است. از اینرو، پرخاشگری طرفداران یک مشکل اجتماعی است که بسیاری از باشگاه های ورزشی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. خشونت هنگام وقایع ورزشی پدیده گسترده ای را نشان می دهد، پیامدهای منفی متنوعی از جمله آسیب به تماشاگران و پرسنل امنیتی، کاهش اعتماد عمومی و از بین رفتن تجهیزات و اماکن را به وجود می آورد (تودر-الون8 و دیگران، ۲۰۱۹).
از این رو یکی از مهمترین اتفاقات در جوامع هواداری امروزی، وندالیسم است. هواداری به عنوان یک بخش مهم از پدیده فوتبال در جامعه امروزی نیز به عنوان سکّهای دورویه با واقعیتی زشت و زیبا تعبیر میشود و جنبههای مثبت آن با کارکردهای فوقالعاده ارزشمند در کنار رویکرد منفی و عوارض زیانبار آن آمیخته است و طبیعی است که یکی از عوارض منفی پدیده اوباشگری و وندالیسم در میان تماشاگران است (رحمتی، 1386). وندالیسم از جمله کجرویهای جامعه جدید است که ناشی از تغییرات سریع اجتماعی، رشد آنومی و تمایلات روزافزون انسان و ناکامی وی در رسیدن به این تمایلات است و احساس از خود بیگانگی، اجحاف، خشم و تنفری که آنها نسبت به اجتماع و محیط اطرافشان دارند که خود بیانکننده ضعف و اختلال هنجاری در ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه است. وندالیسم از جمله جرایمی است که کمتر مجازات حقوقی و کیفری در بر داشته است. هنجارشکنی ضمن ایجاد خسارتهای عمومی، مبین مشکلات مهم و بزرگتر برای جامعه آتی است (محمدی بلبلان آباد، 1384)؛ به طوری که پژوهشگران معتقدند «که اگر تخریب و روشهای مخرب دیگر در بین افراد یک جامعه به صورت یک ارزش مثبت درآید؛ یعنی زرنگی محسوب شود؛ چون درونی و نهادینه شده است، امکان تغییر یا از بین بردن آن بسیار مشکل است. به نظر آنها نمایش فیلمهای تخریبکننده و پرخاشگرانه در کشورهای جهان سوم به این فرهنگ دامن میزند؛ به طوری که این عناصر به نسلهای بعد منتقل و در بین آنها تکثیر میشود.» (رفیعپور، 1380).
مدیریت انتظامی در واقع واژه ای است که بر پایه اقدام های پلیس در جهت حمایت از شهروندان، نظارت بر جامعه و شهر ، بالا بردن اگاهی های عمومی و همچنین کاهش ارتکاب جرم پایه گذاری شده است. متولی اصلی این نوع اقدام ها در نظام جمهوری اسلامی ایران ، فرماندهی انتظامی است و بیشتر مبتنی است بر تدابیر و اقدامات کنشی توسط پلیس است. مدیریت انتظامی از دو واژه مدیریت و انتظامی تشکیل شده است که با توجه به تعاریف متعدد از مدیریت که همگی به طور مشترک گویای علم و هنر کارکردن با و بوسیله دیگران براساس اصولی همچون برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع وامکانات، هدایت و سرپرستی و کنترل با استفاده از تکنیک های تقسیم کار، سلسله مراتب، نظم، وحدت، سیستمهای پاداش و تنبیه و… بود مشخص و تبیین گردید.در بررسی امور انتظامی در واقع اموری است که برابر قانون به نیروهای انتظامی(پلیس ) محول می گردد تا ضمن مدیریت بر آن امور مانع هر گونه بی نظمی در جامعه و اختلال در امنیت انتظامی جامعه شده و با برخورد مؤثر با عوامل و حرکتهایی که مخل امنیت داخلی کشور هستند امنیت انتظامی را برقرار نمایند.در واقع مدیریت انتظامی فرآیند بکارگیری مؤثر و کارآمد منابع انسانی و مادی از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، رهبری و کنترل امور انتظامی برای دستیابی به برقراری نظم وامنیت ،تامین آرامش و آسایش فردی و اجتماعی در جامعه و افزایش بهره وری براساس نظام ارزشی صورت می گیرد(ریاحی و همکاران، 1395).
به طور کلی، رفتاری را میتوان وندالیسم خواند که ضمن دارا بودن جنبههای خشونت و تخریب، ویژگیهای زیر را داشته باشد: «الف) صدمه به چیزهایی که متعلق به دیگران است و نه شخص تخریبگر؛ ب) صدمه به اموال عمومی مردم؛ ج) در کل، هر خسارتی که دیگری باید آن را جبران کند و مسؤولیت خسارت وارده بر عهده اوست. این مورد شاید از آنجا نشأت میگیرد که به نظر نمیرسد اموال یاد شده صاحبی داشته باشند، یا به فردی متعلق باشند و یا اینکه حداقل تعیین مالکیت آنها دشوار است (نقدی، 1386). از طرفی، با حرفه اى شدن و افزايش هيجانات و حساسيت مسابقات ورزشى روز به روز بر تعداد جمعيت تماشاگران افزوده شده است، به طورى كه در برخى از مسابقات ورزشى بيش از صد هزار هوادار در ورزشگاه حاضر مى شوند (شفیعی و همکاران، 1395) و چنانچه اين حضور انبوه جمعيت تماشاگر به خوبى مديريت و كنترل نشود خود مى تواند زمينه بروز بسيارى از ناهنجارى هاى اجتماعى ازجمله درگيرى و خشونت، شكستن شيشه و صندلى اتوبوس ها، لامپ هاى ورزشگاه و خيابان ها، حمله به اماكن عمومى، خسارت واردكردن به اتومبيل ها و اموال عمومى موجود در محدوده ورزشگاه هاى فوتبال توسط تماشاگران را در پى داشته باشد. در اين بين نقش پليس در مديريت انتظامي و پيشگيري از ناآرامى هاى ورزشي، بسيار مهم و تعيين كننده است كه با مديريت مناسب، مى تواند از بروز بسيارى از پرخاشگرى هاى ورزشي جلوگيري كند (جان بزرگى، الياسى و حسينيان، 1389)؛ به طورى كه كنترل انحرافات اجتماعى بدون توجه به نقش مديران انتظامى امكان ندارد. لذا، با توجه به اینکه ورزش فوتبال داراي تماشاگران خشونت طلبی می باشد که در بسیاري از مواقع از اعمال و حرکات خشونت آمیز خود ابایی ندارند. این دسته از تماشاگران گاه مبادرت به پرتاب اشیایی به سوي ورزشکاران، مربیان و داوران می کنند، اموال و تأسیسات ورزشگاه ها و بسیاري از وسایل متعلق به عموم جامعه را تخریب می کنند، آشوب هاي خیابانی به راه می اندازند و با سایر تماشاگران وهواداران تیم هاي رقیب به نزاع می پردازند و بسیاري از رفتارها و اقدامات خشونت آمیز دیگري را نیز انجام می دهند. گاه خشونت تماشاگران و طرفداران تیم هاي فوتبال به اندازه اي جدي ورایج است که براي جامعه معضلات حادي را به دنبال دارد. با توجه به گستردگی و رواج ورزش فوتبال و عرصهي گسترده تر آن نسبت به دیگر فعالیت هاي ورزشی، که حضور انبوه تماشاگران را حین برگزاري مسابقه ها به همراه دارد، این رشته ورزشی در بین فعالیت هاي گوناگون ورزشی بیشتر با رفتار خشونت آمیز طرفداران وتماشاگران مواجه است، به گونه اي که در حال حاضر در کشورهاي غربی صاحب فوتبال نوع خاص وتقریبا سازمان یافته اي از خشونت موسوم به اوباشگري شکل گرفته و در سایر کشورها نیز گاه و بی گاه شاهد رفتارهاي خشونت هاي آمیز تماشاگران در مسابقه هاي فوتبال قابل مشاهده است (صفری شیرکوهی و همکاران، 1394). نتایج پژوهش جهان پرور و عشایری در سال 1401 نشان دادکه محرومیت اجتماعی؛ خانواده از همگسیخته و تحریک رسانهای؛ سرمایه فرهنگی؛ تعصب اجتماعی تیمی–قومی؛ احساس بیهنجاری؛ انسجام قومی–تیمی؛ همنشینی افتراقی وناکامی اجتماعی(اندازه اثر متوسط) ونظارت غیررسمی؛ عملكرد رسانه جمعی؛ نارضایتی اجتماعی؛ تعلق به خرده فرهنگ قومی؛ سابقه رفتار مجرمانه؛ نظارت رسمی و سرمایه اقتصادی تأثیر معنی داری برکنش خشونت ورزشی دارند.
ظاهری و همکاران (1399) عوامل مدیریتی، عوامل وضعیتی، عوامل قانونی، عوامل زیرساختی، عوامل رفتاری- عملکردی و عوامل فرهنگی- اجتماعی به عنوان پیشایندهای مدل انتظامی مدیریت رفتار تماشاگران فوتبال در ایران پزارش کردند. کریمی و همکاران (۱۴۰۰) نیز عوامل اجتماعی ـ فرهنگی، عوامل مالی، سازماندهی منابع انسانی، آموزش، تجهیزات، امکانات، عوامل مدیریتی، روابط عمومی، روابط عمومی، بهداشت و ایمنی، بهرهوری و ارتقای منابع انسانی به عنوان شاخصهای الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویدادهای ورزشی معرفی کردند فرجی و همکاران (۱۳۹۹) عوامل موثر بر امنیت استادیومهای فوتبال ایران را بررسی و نشان دادند که زیرساختار حفاظت فیزیکی، پرسنل و کارکنان و مدیریت و برنامه ریزی مسابقه چهار عامل اصلی مؤثر بر امنیت استادیومهای فوتبال هستند. نتایج پژوهش یانپی و همکاران (۱۳۹۹) نیز نشان داد ابعاد عوامل فرهنگی و اجتماعی، بعد مدیریت، بعد امنیتی، عوامل مرتبط با مسابقه و بخش آموزشی با دارای بیشترین اهمیت بودند. شریعتی فیض (۱۳۹۹) نشان داد که کانون هواداران، شرایط ورزشگاهها، شرایط فرهنگی، شرایط امنیتی وضعیت مدیریت مهمترین مولفه ها بودند.آزادی و همکاران در سال 1401 ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎيﺗﺤﻘﯿﻖشان ﻧﺸﺎن دادکه ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ پیدایش وﻧﺪاﻟﯿﺴﻢ ورزشی در ﻫﻮاداران ﻓﻮﺗﺒﺎل مبتنی ﺑﺮ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎي فرهنگی ﺷﺎﻣﻞﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮهنگی، ﺷﺮاﯾﻂ اﻗﻠﯿمی،وﯾژگیﻫﺎي ﻓﺮدي و ﺷﺨصیتی، ﺷﺮاﯾﻂ اﺟﺘﻤﺎعی، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺪﯾﺮیتی، زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ، روﯾﺪاد و ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿطی است .پور رحمت و همکاران در سال 2024 در تحقیق تحت عنوان تحلیل زمینه های وندالیسم ورزشی و ارائه الگوی مقابله با بحران وندالیسم در محیط های ورزشی با استفاده از رویکرد داده بنیاد نشان دادند که 3 مقوله اصلی زمینه های فرهنگی، اجتماعی و روان شناختی، و 8 زیر مقوله؛ شرایط بستر حاکم دارای 6 مقوله اصلی از قبیل احساس آنومی، عملکرد نامناسب حکومت، ضعف مدیریت، حاشیه سازی در رسانه ها، احساس خشم و سرخوردگی در تماشاگران و عوامل بیرونی و 15 خرده مقوله؛ و شرایط مداخله ای نیز دارای 4 مقوله اصلی شامل عوامل مدیریتی و فنی، عوامل سیاسی و نظارتی، قانونی و عملکردها و رفتار تیم ها و 11 زیرمقوله ، راهبردها نیز 6 مقوله اصلی و18 زیرمقوله و پیامدها نیز 5 مقوله اصلی و 14 زیر مقوله بوده است که بر وندالیسم در محیط های ورزشی اثر گذار است.
وندالیسم در بین هواداران فوتبال شکل جدیدی به خود گرفته است و به نظر میرسد پدیدهای نو از خشونتگرایی در بین هواداران فوتبال در ایران شکل گرفته است که نمونههای بارز آن درگیریهای هواداران بعد از بازی، درگیری های لفظی در سکوها، فحاشی به بازیکنان و تیم رقیب، فحاشی به داور، درگیریهای لفظی هواداران در فضای مجازی، فحاشیها در زیر پستهای بازیکنان، هک کردن سایت باشگاه، صفحات رسمی هواداران بازیکنان و ... نمونههایی از وندالیسم میباشد، لذا پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که مدل مطلوب مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران چگونه است؟
روششناسی پژوهش
تحقيق حاضر يك پژوهش کیفی بود که از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده شد که در قالب مصاحبه و تحليل محتوايي و ساختاري مصاحبهها انجام میشود. جامعۀ آماری این تحقیق در بخش کیفی را متخصصان جامعهشناسی ورزشی، مدیران و معاونت حراست ورزشگاههای منتخب تشکیل داد که حدود 7 نفر را شامل می شود. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در این پژوهش و طبق نظر گابا و لینکلن9 جهت بررسی صحت علمی در مطالعات کیفی چهار معیار قابلیت اعتبار10، قابلیت انتقال پذیری11، قابلیت اطمینان12 و تایید پذیری13 مد نظر قرار گرفته میشود.
برای محاسبه پایایی با روش توافق درون موضوعی محقق به همراه یک فرد دیگر، که در جریان انجام پژوهش بوده و از آگاهی مناسبی در خصوص این پژوهش برخوردار بود، به عنوان همکار در کدگذاری تحقیق شرکت نمودند. به طور کلی، رویکرد ظاهر شونده در روش شناسی داده بنیاد، با گذر از سه گام اصلی کدگذاری حاصل میشود. بر اساس این رویکرد سه گام اصلی کدگذاری عبارتند از: کدگذاری باز؛ کدگذاری انتخابی (گام اول و دوم را کدگذاری حقیقی می نامند) و کدگذاری نظری. درکدگذاری باز، داده ها شکسته می شوند، سپس به لحاظ مفهومی گروهبندی میگردند و مقولهها و ویژگیهای آنها تولید میشود. در این مرحله از کدگذاری اقدام به گردآوری آزاد داده ها تا زمانی ادامه پیدا می کند که اثرات مقوله محوری، نمودار شود. کدگذاری انتخابی نیز به معنای محدود کردن کدگذاری به آن دسته از متغیرهایی است که مربوط به متغیر محوری هستند. جهت تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار Maxquda استفاده میشود و کد های تعیین شده از طریق این نرم افزار تجزیه تحلیل میشود.
یافتههای پژوهش
جدول 1 نتایج کدگذاری محوری و انتخابی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران در بخش مدیریت و برنامه ریزی را نشان میدهد. براساس کدهای استخراج شده حاصل از مصاحبهها در مرحلۀ کدگذاری باز حاکی از تاکید مصاحبه شوندگان بر ویژگیهای مدیریتی فرماندهان انتظامی ورزشگاهها بود. بر این اساس، مفاهیمی نظیر یکپارچه بودن سیستم فرماندهی، بهبود تخصص و دانش نیروها و اجرای فرآیندها چک لیستها اقتباس شد. براساس مفاهیم استخراج شده چنین به نظر میرسد که سه کد محوری سازماندهی امنیتی، رویکرد امنیتی یکپارچه و آموزش و تمرین نیروهای امنیتی میتوانند در دستهبندی مدیریت و برنامه ریزی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران به عنوان کدهای اساسی پذیرفته شوند. لذا، به نظر میرسد از دیدگاه مصاحبه شوندگان مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران از طریق سه کد محوری سازماندهی امنیتی، رویکرد امنیتی یکپارچه و آموزش و تمرین نیروهای امنیتی میتوانند شایستگی مدیریتی را کسب کنند.
جدول 1: یافتههای کدگذاری محوری و انتخابی مدیریت و برنامهریزی در مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران
مقولات عمده یا تم | مفاهیم ثانویه | مفاهیم اولیه |
مدیریت و برنامه ریزی | سازماندهی امنیتی | صدور کارت برای مسئولین اجرایی جهت شناسایی سریع تر افراد |
کنترل فضای بیرونی ورزشگاه ها | ||
تعیین ناظران ویژه برای ارزیابی چک لیست اولیه امنیتی | ||
تدوین پروتکل های امنیتی برای روز مسابقه | ||
شناسایی جایگاه های پر تنش | ||
کنترل نامحسوس هواداران توسط مأموران امنیتی لباس شخصی | ||
حداکثر ظرفیت ایمن نهایی | ||
ظرفیت تخلیه اضطراری ورزشگاه | ||
سیستم های امنیتی، حضور نیروهای پلیس و نحوۀ برخورد آنها | ||
استقرار نیروهای حراست در مکانهای مناسب ورزشگاه ها | ||
ورزشگاهها نیازمند مدیریت قوی | ||
ضعف مدیریتی ورزشگاهها | ||
|
رویکرد امنیتی یکپارچه | وضعیت امنیتی ساختار ورزشگاه و مناسب بودن ساختمان آن |
هماهنگی ماموران امنیتی با عوامل برگزاری مسابقه | ||
تأمین امنیت همۀ ساختمانها و سیستمهای آسیبپذیر داخل ورزشگاه توسط | ||
تمامی پرسنل امنیتی باید با طرح کلی ورزشگاه و روند امنیت، اضطرار | ||
الگوهای تخصصی مدیریت انتظامی | ||
شماره گذاری دقیق صندلی ها و بلیت فروشی براساس آن | ||
چینش درست نیروهای امنیتی در بخش های مختلف ورزشگاه | ||
همکاری منسجم نیروهای امنیتی با عوامل برگزاری مسابقه | ||
طراحی لایه های مختلف امنیتی جهت کنترل دقیق تر خطرات احتمالی | ||
اقدامات امنیتی قابل مشاهده روشن می کند که امنیت اولویت محل برگز | ||
پوشش دادن بخش های شلوغ ورزشگاه | ||
آموزش و تمرین نیروهای امنیتی | آموزش نوع رفتارهای تماشاگران و راهکارهای کنترل رفتارهای وندالیس | |
شناسایی موقعیت ها و مکان های مناسب برای تسلط بیشتر بر رفتارهای | ||
آموزش کارکنان برگزاری بازی و نیروهای امنیتی در مورد نحوه رفتار | ||
آموزش تکنیک های مدیریت ازدحام جمعیت به نیروهای امنیتی | ||
آموزش کارکنان کنترل کنندۀ ورودی های ورزشگاه | ||
آشنا کردن کارکنان برگزاری بازی با شرح وظایف و مسئولیتها | ||
پرسنل امنیتی آموزش دیده و متبحر باید در اطراف حفاظهای ورزشگاه | ||
آموزش مناسب مأموران حراست ورزشگاه ها | ||
جرای دقیق پروتکل بازرسی امنیتی تماشاگران | ||
آگاهی از مدیریت بحران | ||
حصیلات مرتبط و تخصصی | ||
بکارگیری نیروهای امنیتی متخصص و آموزش دیده |
جدول 2 نتایج کدگذاری محوری و انتخابی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران در بخش راهبردهای امنیتی را نشان میدهد. براساس کدهای استخراج شده حاصل از مصاحبهها در مرحلۀ کدگذاری باز حاکی از تاکید مصاحبه شوندگان بر ویژگیهای نظیر راهبردهای امنیتی بود. بر این اساس، مفاهیمی نظیر آموزش و ارائه بستههای فرهنگی و همچنین اقدامات پیشگیرانه اقتباس شد. براساس مفاهیم استخراج شده چنین به نظر میرسد که دو کد محوری راهبردهای آموزشی و فرهنگی و راهبردهای پیشگیرانه میتوانند در دستهبندی راهبردهای امنیتی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران به عنوان کدهای اساسی پذیرفته شوند. لذا، به نظر میرسد از دیدگاه مصاحبه شوندگان مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران از طریق دو کد راهبردهای آموزشی و فرهنگی و راهبردهای پیشگیرانه میتوانند راهبردهای امنیتی را پیادهسازی کنند.
جدول 2: یافتههای کدگذاری محوری و انتخابی راهبردهای امنیتی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران
کد انتخابی | کد محوری | کدباز |
راهبردهای امنیتی | راهبردهای فرهنگی آموزشی | آموزش کانون های هواداری برای جلوگیری از رفتارهای تنش زا |
اجرای برنامه های فرهنگی و سرگرم کننده قبل از شروع مسابقه | ||
ارائه بسته های تشویقی برای هواداران | ||
استفاده از نیروهای داوطلب از بین هواداران | ||
اطلاع رساني در مورد احكام و مجازات اقدامات ضد امنيتي افراد در ا | ||
بيلبوردها و تابلوهاي هشدار امنيتي | ||
توزيع كتابچه و بروشورهاي مربوط به موارد امنيتي در بين تماشاگران | ||
تعامل و رفتار مطلوب نیروهای امنیتی با تماشاگران | ||
راهبردهای پیشگیرانه | تأمین امنیت همۀ ساختمانها و سیستم های آسیب پذیر داخل ورزشگاه تو | |
تشکیل تیم های ویژه برای مدیریت تنش ها و بحران در مواقع خاص | ||
مدیریت زمان و مدیریت زمان های بحرانی در حین مسابقات | ||
کنترل مداوم رفتارهای مشکوک هواداران | ||
ممانعت از ورود اشیائ ممنوعه | ||
جلوگیری از ورود افراد آشوبگر | ||
حفاظت از مربیان و ورزشکاران در برابر هجوم تماشاگران | ||
جلوگیری از ورود اشیاء ممنوعه و غیر مجاز در گیتهای ورودی ورزشگاه | ||
جلوگیری از ورود افرادی که حالت عادی رفتاری به دلیل مصرف مواد ممنوعه | ||
جلوگیری از ورود و حمل پلاکاردهای حاوی شعارهای نژادپرستانه | ||
بازرسی کیف ها و بسته های مربوط به اصحاب رسانه و فروشنده های ورزشی | ||
شناسایی جایگاه هایی دارای سابقه ایجاد تنش | ||
نرده کشی و حفاظ بندی مناسب در ورزشگاه | ||
راهبردهای مطلوب جداسازی تماشاگران | ||
استفاده از راهبردهای تنبیهی | ||
ممانعت از دادن شعارهای نژادپرستانه و گفتارهای تحریک آمیز به هوا | ||
فواصل امنيتي بين بلوكهاي جايگاه تماشاگران | ||
کنترل گیت های ورد و خروج هواداران | ||
تفکیک سازی تماشاگران | ||
توزیع و نصب بروشورهای امنیتی در ورزشگاه ها |
جدول 3 نتایج کدگذاری محوری و انتخابی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران در بخش زیرساختهای امنیتی را نشان میدهد. براساس کدهای استخراج شده حاصل از مصاحبهها در مرحلۀ کدگذاری باز حاکی از تاکید مصاحبه شوندگان بر ویژگیهای نظیر زیرساختهای امنیتی بود. بر این اساس، مفاهیمی نظیر هوش مصنوعی، کنترل هوشمند و گیتهای هوشمند، سیستمهای ارتباطاتی و پایش هوشمند هواداران اقتباس شد. براساس مفاهیم استخراج شده چنین به نظر میرسد که دو کد محوری نرم افزارهای هوشمند و سخت افزارهای هوشمند میتوانند در دستهبندی زیرساختهای امنیتی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران به عنوان کدهای اساسی پذیرفته شوند. لذا، به نظر میرسد از دیدگاه مصاحبه شوندگان مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران از طریق دو کد نرم افزارهای هوشمند و سخت افزارهای هوشمند میتوانند زیرساختهای امنیتی را پیادهسازی کنند.
جدول 3: یافتههای کدگذاری محوری و انتخابی زیرساختهای امنیتی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران
کد انتخابی | کد محوری | کدباز |
زیرساختهای امنیتی | نرم افزارهای هوشمند | سیستم های ورود و خروج تماشاگران، کنترل آنها، زمان جابه جایی |
بازدید بدنی تماشاگران هنگام ورود به ورزشگاه به منظور ممانعت از | ||
به کارگیری تجهیزات به روز و پیشرفته امنیتی در ورزشگاه ها | ||
نظارت هوشمند تصویری | ||
نرمافزارهای فوق پیشرفته پردازش تصویر و هوش مصنوعی | ||
سخت افزارهای هوشمند | بکارگیری سیستم های ارتباطی پیشرفته از جمله بی سیم ها و گوشی ها | |
استفاده از دوربین های مدار بسته | ||
تجهیز ورزشگاه ها به گیت های هوشمند | ||
استفاده از دستگاه های الکترونیکی برای تشخیص اقلام ممنوعه | ||
استفاده از دوربین های مداربسته | ||
استفاده از تجیزات به روز امنیتی | ||
بازرسی فیزیکی و الکترونیک هواداران | ||
استفاده از گیت های ورودی برای کنترل تماشاچیان | ||
مکانیزه کردن ورزشگاه ها | ||
تجهیز ورزشگاه ها به سیستم های ویدوئی آنلاین برای کنترل رفتار هواداران |
جدول 4 نتایج کدگذاری محوری و انتخابی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران در بخش تعاملات فراسازمانی را نشان میدهد. براساس کدهای استخراج شده حاصل از مصاحبهها در مرحلۀ کدگذاری باز حاکی از تاکید مصاحبه شوندگان بر ویژگیهای نظیر تعاملات فراسازمانی بود. بر این اساس، مفاهیمی نظیر همکاری با نهادها و مسئولین محلی و برنامهای آموزشی و دواطلبانه با کانون هواداران اقتباس شد. براساس مفاهیم استخراج شده چنین به نظر میرسد که دو کد محوری تعاملات با نهادهای ذیربط و تعاملات با کانون های هواداران میتوانند در دستهبندی تعاملات فراسازمانی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران به عنوان کدهای اساسی پذیرفته شوند. لذا، به نظر میرسد از دیدگاه مصاحبه شوندگان مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران از طریق دو کد محوری تعاملات با نهادهای ذیربط و تعاملات با کانون های هواداران میتوانند تعاملات فراسازمانی را پیادهسازی کنند.
جدول 4: یافتههای کدگذاری محوری و انتخابی تعاملات فراسازمانی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران
| کد محوری | کدباز |
تعاملات فراسازمانی | تعاملات با نهادهای ذیربط | هماهنگی با ماموران محلی |
همکاری حراست ورزشگاه ها با نیروهای انتظامی محلی | ||
تعاملات با کانون های هواداران | تعامل و هماهنگی با لیدرهای تیم ها | |
همکاری یگان امنیتی ورزشگاه ها با بخش فرهنگی باشگاه ها | ||
آموزش ليدرهاي تيمها در خصوص رعايت ملاحظات امنيت | ||
مشاركت ليدرهاي باشگاهها در خصوص اعلان ملاحظات امنيتي به تماشاگر |
شکل 1: ابعاد، مقوله ها و مفاهیم مرتبط با مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران (مدل نهایی تحقیق)
بحث و نتیجه گیری
هدف کلی پژوهش حاضر طراحی مدل مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران بود. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مدیریت و برنامه ریزی شامل سه کد محوری سازماندهی امنیتی، رویکرد امنیتی یکپارچه و آموزش و تمرین نیروهای امنیتی بود. این بدان مفهوم است که مدیران انتظامی در ورزشگاهها به منظور مقابله با وندالیسم بایستی از اصول مدیریت و یا به عبارتی دیگر یکی از ارکان اصلی مدیریت یعنی سازماندهی در امور امنیتی ورزشگاهها بهره گیرند. به اعتقاد آهنچی (1399) سازماندهی، عمل بازآرایی اجزاء است که بر اساس یک یا چند قاعده صورت میگیرد. در مدیریت، سازماندهی را فرآیندی میدانند که طی آن با تقسیم کار میان افراد و گروههای کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها، برای کسب اهداف تلاش میشود.سازماندهی در حکم فرایندی است که به صورت پیوسته و مستمر ادامه دارد و حیات سازمانی به اطمینان از وجود ساختاری که اثربخشی و کارایی را حاصل گرداند، بستگی خواهد داشت. در واقع سازماندهی شامل وظایفی است که باید اجرا شود، تشخیص کسانی است که باید اجرا کنند، چگونگی گروهبندی وظایف و تعیین کسانی است که باید گزارش دهند یا گزارش بگیرند. بنابراین، وقتی مدیران حراست و امنیت ورزشگاهها بتوانند در انجام این فرآیند به صورت مطلوب و با دقتتر عمل کنند مدیریت انتظامی در ورزشگاهها برای مقابله با وندالیسم موفقتر خواهد بود. از طرفی، رویکرد امنیتی یکپارچه به عنوان یک بخش مهمی از حوزۀ مدیریت و برنامهریزی امنیت در ورزشگاهها هست. این بدان مفهوم است که هماهنگی و انسجام میان اعضای مختلف یگان حفاظتی در ورزشگاهها میتواند مدیریت انتظامی مطلوبتری را پیادهسازی کند. بدین منظور براساس کدهای استخراجی تیمهای امنیتی مستلزم هماهنگی ماموران امنیتی با عوامل برگزاری مسابقه، تأمین امنیت همۀ ساختمانها و سیستمهای آسیبپذیر داخل ورزشگاه، آشنایی تمامی پرسنل امنیتی باید با طرح کلی ورزشگاه و روند امنیت، آشنایی با الگوهای تخصصی مدیریت انتظامی، چینش درست نیروهای امنیتی در بخش های مختلف ورزشگاه، همکاری منسجم نیروهای امنیتی با عوامل برگزاری مسابقه، طراحی لایه های مختلف امنیتی جهت کنترل دقیق تر خطرات احتمالی میباشند. علاوه بر این، آموزش و تمرین نیروهای امنیتی میتواند به بهبود و تسریع اقدامات امنیتی در ورزشگاهها برای مقابله با واندالیسم کمک کند. به عبارت دیگر با برگزاری دورههای آموزشی، ارائه محتواهای آموزشی و تصویری از اقدامات امنیتی در رویدادهای ورزشی بزرگتر از جمله المپیک و جام جهانی، شناسایی موقعیت ها و مکان های مناسب برای تسلط، آموزش کارکنان برگزاری بازی و نیروهای امنیتی در مورد نحوه رفتار، آموزش تکنیک های مدیریت ازدحام جمعیت به نیروهای امنیتی و آشنا کردن کارکنان برگزاری بازی با شرح وظایف و مسئولیتها میتواند در انجام اثربخش اقدامات امنیتی در ورزشگاهها و پیادهسازی مدیریت انتظامی مطلوب در ورزشگاهها کمک کند. در این راستا، ظاهری و همکاران (1399) عوامل مدیریتی، عوامل وضعیتی، عوامل قانونی، عوامل زیرساختی، عوامل رفتاری- عملکردی و عوامل فرهنگی- اجتماعی به عنوان پیشایندهای مدل انتظامی مدیریت رفتار تماشاگران فوتبال در ایران پزارش کردند. کریمی و همکاران (۱۴۰۰) نیز عوامل اجتماعی ـ فرهنگی، عوامل مالی، سازماندهی منابع انسانی، آموزش، تجهیزات، امکانات، عوامل مدیریتی، روابط عمومی، روابط عمومی، بهداشت و ایمنی، بهرهوری و ارتقای منابع انسانی به عنوان شاخصهای الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویدادهای ورزشی معرفی کردند. فرجی و همکاران (۱۳۹۹) عوامل موثر بر امنیت استادیومهای فوتبال ایران را بررسی و نشان دادند که زیرساختار حفاظت فیزیکی، پرسنل و کارکنان و مدیریت و برنامه ریزی مسابقه چهار عامل اصلی مؤثر بر امنیت استادیومهای فوتبال هستند. نتایج پژوهش یانپی و همکاران (۱۳۹۹) نیز نشان داد ابعاد عوامل فرهنگی و اجتماعی، بعد مدیریت، بعد امنیتی، عوامل مرتبط با مسابقه و بخش آموزشی با دارای بیشترین اهمیت بودند. شریعتی فیض (۱۳۹۹) نشان داد که کانون هواداران، شرایط ورزشگاهها، شرایط فرهنگی، شرایط امنیتی وضعیت مدیریت مهمترین مولفه ها بودند. یافتههای دیگر این تحقیق نشان داد که بُعد راهبردهای امنیتی شامل دو کد محوری راهبردهای فرهنگی آموزشی و راهبردهای پیشگیرانه بود. این بدان مفهوم است که به منظور ایجاد و نهادینهسازی رفتارهای پایدار و ایجاد فرهنگ مطلوب هواداری در بین هواداران بکارگیری راهبردهای فرهنگی با همکاری باشگاهها و متولیان امر میتواند یک اقدامی موثر و امنیتی به منظور مقابله با رفتارهای وندالیسم با کمترین تنش و اقدام نظامی باشد. به عبارتی دیگر شرکت کنندگان بر این عقیده بودند که آموزش کانون های هواداری برای جلوگیری از رفتارهای تنش زا، اجرای برنامه های فرهنگی و سرگرم کننده قبل از شروع مسابقه، ارائه بسته های تشویقی برای هواداران، استفاده از نیروهای داوطلب از بین هواداران، اطلاع رساني در مورد احكام و مجازات اقدامات ضد امنيتي افراد، بيلبوردها و تابلوهاي هشدار امنيتي، توزيع كتابچه و بروشورهاي مربوط به موارد امنيتي در بين تماشاگران و تعامل و رفتار مطلوب نیروهای امنیتی با تماشاگران میتواند از راهبردهای بسیار موثر بر پیادهسازی راهبردهای فرهنگی و آموزشی باشد. در واقع، راهبردهای مذکور میتوانند به عنوان یک راهبردی مقابلهای برای کنترل رفتارهای زیانباری که میتواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد را کنترل کند. علاوه بر این راهبردهای پیشیگیرانه یکی دیگر از کدهای اساسی بود که از دیدگاه شرکت کنندگان در این تحقیق نقش مهمی میتواند در پیگیری از رفتارهای وندالیسم داشته باشد. از دیدگاه شرکت کنندگان وقتی تیم حفاظتی ورزشگاهها بتوانند شاخصهایی از جمله تأمین امنیت همۀ ساختمانها و سیستم های آسیب پذیر داخل ورزشگاه، تشکیل تیم های ویژه برای مدیریت تنش ها و بحران در مواقع خاص، مدیریت زمان و مدیریت زمان های بحرانی در حین مسابقات، کنترل مداوم رفتارهای مشکوک هواداران، ممانعت از ورود اشیائ ممنوعه، جلوگیری از ورود افراد آشوبگر میتواند از بروز رفتارها و حوادث ناگهانی و مدیریت این شرایط بحرانی برای یگان حفاظتی ورزشگاهها کمک کند. در این راستا، شریعتی فیض (۱۳۹۹) نشان داد که کانون هواداران، شرایط ورزشگاهها، شرایط فرهنگی، شرایط امنیتی وضعیت مدیریت مهمترین مولفه ها بودند. براساس نتایج تحقیق ابدالی و همکاران (۱۴۰۰) حفاظت فیزیکی ورزشگاه و صلاحیت منابع انسانی از عوامل مهم تأمین امنیت استادیومهای فوتبال هستند. ظاهری و همکاران (1399) عوامل رفتاری- عملکردی و عوامل فرهنگی- اجتماعی را به عنوان پیشایندهای مدل انتظامی مدیریت رفتار تماشاگران فوتبال در ایران گزارش کردند. کریمی و همکاران (۱۴۰۰) نیز عوامل اجتماعی ـ فرهنگی به عنوان یکی از شاخصهای الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویدادهای ورزشی معرفی کردند. نتایج پژوهش یانپی و همکاران (۱۳۹۹) نیز نشان داد ابعاد عوامل فرهنگی و اجتماعی و بخش آموزشی با دارای بیشترین اهمیت بودند. شریعتی فیض (۱۳۹۹) نشان داد که کانون هواداران، شرایط ورزشگاهها، شرایط فرهنگی، شرایط امنیتی وضعیت مدیریت مهمترین مولفه ها بودند.
نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که بعد زیرساختهای امنیتی شامل دو کد محوری نرم افزارهای هوشمند و سخت افزارهای هوشمند بود. این بدام مفهوم است که از دیدگاه شرکت کنندگان در این تحقیق بکارگیری تکنولوژیهای روز دنیا در حوزۀ سخت افزاری و نرم افزاری از الزامات اساسی در مدیریت انتظامی در ورزشگاهها هست. علاوه بر این براساس الزامات اکثر فدراسیونهای ورزشی جهانی برای حفظ امنیت ورزشگاهها در حین برگزاری رویدادهای ورزشی یکی از معیارهای اساسی برگزاری رویدادهای ورزشی هست و این امر در کنترل وندالیسم در ورزشگاههای ایران نیز از دیدگاه شرکت کنندگان در این تحقیق موثر بوده است. افزون بر این از دیدگاه شرکت کنندگان در این تحقیق به منظور پیادهسازی مدیریت انتظامی مطلوب در ورزشگاهها از دیدگاه شرکت کنندگان سیستم های ورود و خروج تماشاگران، کنترل آنها، زمان جابه جایی، به کارگیری تجهیزات به روز و پیشرفته امنیتی در ورزشگاه ها، نظارت هوشمند تصویری، نرمافزارهای فوق پیشرفته پردازش تصویر و هوش مصنوعی، بکارگیری سیستم های ارتباطی پیشرفته از جمله بی سیم ها و گوشی ها، استفاده از دوربین های مدار بسته، تجهیز ورزشگاه ها به گیت های هوشمند، استفاده از تجهیزات به روز امنیتی و مکانیزه کردن ورزشگاه ها میباشد. در واقع زیرساختارهای امنیتی در ورزشگاه ها میتواند در دقت و سرعت پیشگیری رفتارهای وندالیسم در ورزشگاهها مفید باشد. در این راستا، شریعتی فیض (۱۳۹۹) نشان داد که کانون هواداران، شرایط ورزشگاهها، شرایط فرهنگی، شرایط امنیتی وضعیت مدیریت مهمترین مولفه ها بودند. براساس نتایج تحقیق ابدالی و همکاران (۱۴۰۰) استفاده از فناوری و سیستمهای پیشرفتۀ هشداردهندۀ امنیتی از عوامل مهم تأمین امنیت استادیومهای فوتبال هستند. ظاهری و همکاران (1399) عوامل زیرساختی را به عنوان پیشایندهای مدل انتظامی مدیریت رفتار تماشاگران فوتبال در ایران گزارش کردند. کریمی و همکاران (۱۴۰۰) نیز تجهیزات، امکانات، به عنوان یکی از شاخصهای الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویدادهای ورزشی معرفی کردند. فرجی و همکاران (۱۳۹۹) عوامل موثر بر امنیت استادیومهای فوتبال ایران را بررسی و نشان دادند که زیرساختار حفاظت فیزیکی، پرسنل و کارکنان و مدیریت و برنامه ریزی مسابقه چهار عامل اصلی مؤثر بر امنیت استادیومهای فوتبال هستند. شریعتی فیض (۱۳۹۹) نشان داد که زیرساختارها مهمترین مولفه ها بودند. یافتههای دیگر این تحقیق نشان داد که بعد تعاملات فراسازمانی شامل دو کد محوری تعاملات با نهادهای ذیربط و تعاملات با کانون های هواداران بود. این یافته بدان مفهوم است که شرکت کنندگان در این تحقیق به منظور بهره گیری از تمام منابع و پتانسیلها و ایجاد همافزایی در برقراری نظم در ورزشگاهها بایستی بین یگانهای حفاظتی با سازمانها ذیربط هماهنگی و تعاملاتی صورت گیرد. همچنین این تعامل میتواند به منظور ایجاد هماهنگی با هواداران میتواند از طریق کانونهای هواداری نیز انجام شود. از دیدگاه شرکت کنندگان در این تحقیق این تعاملات و هم افزایی میتواند از طریق هماهنگی با ماموران محلی، همکاری حراست ورزشگاه ها با نیروهای انتظامی محلی، تعامل و هماهنگی با لیدرهای تیم ها، همکاری یگان امنیتی ورزشگاه ها با بخش فرهنگی باشگاه ها، آموزش ليدرهاي تيمها در خصوص رعايت ملاحظات امنيت صورت گیرد. علاوه بر این، به نظر میرسد در این راستا، شریعتی فیض (۱۳۹۹) نشان داد که کانون هواداران، شرایط ورزشگاهها، شرایط فرهنگی، شرایط امنیتی وضعیت مدیریت مهمترین مولفه ها بودند. کریمی و همکاران (۱۴۰۰) روابط عمومی به عنوان یکی از شاخصهای الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویدادهای ورزشی معرفی کردند. نتایج پژوهش یانپی و همکاران (۱۳۹۹) نیز نشان داد عوامل مرتبط با مسابقه دارای اهمیت بودند. لذا پیشنهاد میشود دانشگاههای علوم انتظامی در کشور رشتهها و گرایشها حراست و حفاظ امینیتی در ورزش را راهاندازی کنند. به منظور به روزرسانی و روزآمدسازی روشهای حفاظت امنیتی در ورزشگاهها دورههای دانش افزایی برای یگان حفاظتی ورزشگاهها برگزار شود. به منظور افزایش نیروی انسانی و بهره مندی نیروهای متخصص نیورهای حراست ورزشگاهها در دورههای آموزشی بین المللی شرکت نمایند. علاوه بر این، پیشنهاد میشود در تحقیقی به صورت تطبیقی روشهای مدیریت انتظامی در ورزش ایران با سایر کشورها بررسی شود. پیشنهاد میشود در تحقیقی به نیازسنجی فرآیند مدیریت انتظامی در ورزش پرداخته شود.
تشکر و قدردانی
نویسندگان مقاله از همکاری تمامی افراد شرکتکننده در این پژوهش تشکر و قدردانی مینمایند. همچنین از داوران محترم، جهت ارائه نظرهای ساختاری و علمی سپاسگزاری میگردد..
منابع
آزادی محمد، حامی محمد، شجاعی وحید. شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر مدیریت اثربخش رفتارهای وندالیسمی هوادارن فوتبال مبتنی بر جغرافیای فرهنگی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۱۴۰۱; ۱۰ (۳۶) :۱۷۷-۱۹۹
ابدالی، توحید؛ اسمعیلی، محمدرضا؛ و نیک ایین، زینت. (۱۴۰۰). تبیین وضعیت امنیت ورزشگاههای فوتبال ایران با تاکید بر نقش عوامل برگزاری مسابقات. مدیریت ورزشی، 54(13)، 979-1000.
ایزدی, بهزاد, احسانی, محمد, کوزه چیان, هاشم, & تجاری, فرشاد. (1398). طراحی الگوی بازاریابی ارتباطی در لیگ برتر فوتبال ایران. نشریه مدیریت ورزشی, 11(1), 15-29. doi: 10.22059/jsm.2019.42316.1036
مهراب ریاحی سامانی، عبداله هندیانی، و سیدمهدی احمدی بالادهی، “نقش مدیریت انتظامی سواحل در امنیت عمومی (مورد مطالعه: استان مازندران)،” پژوهش های مدیریت انتظامی (مطالعات مدیریت انتظامی)، vol. 11، no. 3 ، pp. 349–369، 1395، [Online]. Available: https://
زارع, علیرضا, زارع, حکیمه, عمادی, مهدی. (1396). عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران. مدیریت و توسعه ورزش, 6(2), 32-46. doi: 10.22124/jsmd.2018.2703.
شریعتی فیض، مهدی. (۱۳۹۹). شناسایی مولفههای بروز ناهنجاری در ورزشگاههای ایران (مطالعه موردی: لیگ برتر فوتبال). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 49(19)، 177-196.
فرجی، رسول؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ و شبانی، سپیده. (۱۳۹۸). نقش و اهمیت منابع انسانی در تأمین امنیت استادیومهای فوتبال. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 12(6)، 179-194.
فرجی، رسول؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ و قلیزاده، محمدحسن. (۱۳۹۹). عوامل موثر بر امنیت استادیومهای فوتبال ایران: ساخت ابزار و بررسی اعتبار و پایایی آن. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 31(16)، 1-21.
کریمی، جواد؛ کریمی، سارا؛ رهبری، سمیه؛ و بجانی، ابوالفضل. (۱۴۰۰). تدوین الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویدادهای ورزشی بر اساس تحلیل تماتیک. مدیریت بحران و وضعیت های اضطراری، 46(13)، 99-121.
یانپی، طیبه؛ زارع آبندانسری، محمد؛ درویشی، ابولفضل؛ و دوستی، مرتضی. (۱۳۹۹). بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد نیروی انتظامی در کنترل خشونت و حفظ امنیت تماشاگران رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش های دانش انتظامی، 89(22)، 174-200.
Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20-39.
Bal, C., & Fleck, N. (2016). Connected stadium: A pillar for football clubs’ marketing development?. In making a difference through marketing (pp. 43-58). Singapore: pringer.
Calabuig, F., Núñez-Pomar, J., Prado-Gascó, V., & Ano, V. (2014). Effect of price increases on future intentions of sport consumers. Journal of Business Research, 67(5), 729-733.
Cialdini, R. B., Borden, R. J., Thorne, A., Walker, M. R., Freeman, S., & Sloan, L. R. (1976). Basking in reflected glory: Three (football) field studies. Journal of personality and social psychology, 34(3), 366.
Davis, Robert; & McGinnis, Lee Phillip. (2016). Conceptualizing excessive fan consumption behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 28, 252-262. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.10.002
Dees, W. (2011). New media and technology use in corporate sport sponsorship: performing activational leverage from an exchange perspective. International Journal of Sport Management and Marketing, 10(3-4), 272-285.
Dwyer, Brendan; LeCrom, Carrie; & Greenhalgh, Gregory P. (2018). Exploring and Measuring Spectator Sport Fanaticism. Communication & Sport, 6(1), 58-85. https://doi.org/10.1177/2167479516679411
Fischer-Baum, R. (2012, December 4). Animated infographic: Watch as America’s stadiums pile up on the backs of taxpayers. Deadspin. Retrieved from http://deadspin.com/5964116/animated-infographic-watch-as-americas-stadiums-pile-upon- the-backs-of-taxpayers
Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2001). Understanding brand loyalty in professional sport: Examining the link between brand associations and brand loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 3(1), 54-81.
Goldstein, R. (2010, July 13). George Steinbrenner, who built Yankees into powerhouse, dies at 80. New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2010/07/14/sports/baseball /14steinbrenner.html?_r=0
Jahanp, T., & Ashayeri, T. (2022). The Study of Sport Vandalism Actions (Violence): during 2012-2022. Sport Sciences Quarterly, 14(47), 13-49.
Maslow, A. H., Frager, R., & Cox, R. (1970). Motivation and personality (Vol. 2, pp. 1887 1904). J. Fadiman, & C. McReynolds (Eds.). New York: Harper & Row.
Mastromartino, B (2016). Skating in the sun: examining the identity formation of national hockey league fans in the sunbelt states. Unpublished master’s thesis, The University of Georgia, Athens, GA.
McDonald, H., & Karg, A. J. (2014). Managing co-creation in professional sports: The antecedents and consequences of ritualized spectator behavior. Sport Management Review, 17(3), 292-309.
Mcpherson, Barry D. (2008). Socialization into the role of sport consumer: a theory and causal model*. Canadian Review of Sociology/Revue canadienne de sociologie, 13(2), 165-177. https://doi.org/10.1111/j.1755-618X.1976.tb00796.x
Pourrahmat, S. S., Azadfada, S., & Hojjat, S. (2024). Presenting a Model for Dealing with Vandalism in Sports Environments in Iran. فصلنامه علمی پژوهشی امداد و نجات, 16(1), 49-58.
Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 42, 460-469.
Raney, Arthur A. (2013). Reflections on Communication and Sport: On Enjoyment and Disposition. Communication & Sport, 1(1-2), 164-175. https://doi.org/10.1177/2167479512467979
Rein, I., Kotler, P., & Shields, B. R. (2007). The elusive fan: Reinventing sports in a crowded marketplace. McGraw Hill.
Sloan, L. R. (1989). The motives of sports fans. Sports, games, and play: Social and Psychological Viewpoints, 2, 175-240.
Tajfel, H. E. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic.
Toder-Alon, Anat; Icekson, Tamar; & Shuv-Ami, Avichai. (2019). Team identification and sports fandom as predictors of fan aggression: The moderating role of ageing. Sport Management Review, 22(2), 194-208. https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.02.002
Turner, J. C., & Tajfel, H. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. Psychology of Intergroup Relations, 7-24.
Underwood, R., Bond, E., & Baer, R. (2001). Building service brands via social identity: Lessons from the sports marketplace. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(1), 1-13
Wakefield, Kirk L. (2007). Team sports marketing. Elsevier.
Wakefield, K. L., & Sloan, H. J. (1995). The effects of team loyalty and selected Stadium factors on spectator attendance. Journal of sport management, 153, 172.
Wann, D. L. (1995). Preliminary validation of the sport fan motivation scale. Journal of Sport and Social Issues, 19(4), 377-396.
Wann, Daniel L.; Melnick, Merrill J.; Pease, Dale G.; & Russell, Gordon W. (2001). Sport Fans: The Psychology and Social Impact of Spectators. Routledge.
Woods, R. (2016). Social issues in sport (Third edition). Champaign, IL: Human Kinetics.
Zhang, J. J., Pease, D. G., Smith, D. W., Wall, K. A., Saffici, C. L., Pennington-Gray, L., Connaughton, D. P., & Pitts, B. G. (2004). Spectator satisfaction with the support programs of professional basketball games. In Inaugural Sport Marketing Association Conference, University of Florida, 13-15 November, 2003. (pp. 207-229).
Zirin, D. (2010). Bad sports: How owners are ruining the games we love. Simon and Schuster
[1] . Spectator sport fan behavior
[2] . Purchasing tickets
[3] . Dwyer, LeCrom, Greenhalgh
[4] . Sport fandom
[5] . Social rituals
[6] . Antagonistic behavior
[7] . McDonald & Karg
[8] . Toder-Alon
[9] Guba & Linclon
[10] . Credibility
[11] . Transferability
[12] . Dependability
[13] . Conformability