بررسی اثربخشی آموزش برنامه نویسی پایتون بر افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر در دوره متوسطه اول
الموضوعات :
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، دزفول، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه نویسی پایتون, خلاقیت, پیشرفت تحصیلی,
ملخص المقالة :
زمینه: برنامه نویسی یک فعالیت خلاقانه است که آموزش آن به دانش آموزان باعث تقویت تواناییهای حل مسئله، تفکر خلاقانه و پیشرفت تحصیلی آنان میشود.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش برنامه نویسی پایتون بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه اول انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع کاربردي است و از لحاظ نحوه جمع آوري اطلاعات، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري شامل کلیه ي دانش آموزان متوسطه اول شهرستان شوش بود که 60 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه خلاقیت عابدی(1372) بود. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات تحصیلی دانش آموزان در سه درس علوم، ریاضی و زبان (برای پیش آزمون از نمرات امتحانات نوبت اول و برای پس آزمون از نمرات امتحانات مستمر هماهنگ استانی) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس(ANCOVA) استفاده شد.
یافته ها: یافته های بدست آمده نشان داد بین میانگین نمرات پس آزمون پیشرفت تحصیلی تحصیلی (001/0P=) ، خلاقیت (001/0P=) و مولفه های خلاقیت (سیالی 001/0P=، انعطاف 001/P=، ابتکار001/P=، بسط026/0P=،) بعداز حذف اثر پیش آزمون، در گروه آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: آموزش برنامه نویسی پایتون منجر به افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شده است.
ابراهیمی، صلاح الدین؛ قادری، سیامند (1400). رابطه خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی. پویش در آموزش علوم انسانی, 6(21), 39-52.
سیف، علی اکبر(1391). روانشناسی پرورشی (چاپ سوم). تهران: فارون .
سیف، علی اکبر(1402). روانشناسی پرورشی نوین (ویراست هفتم ). تهران: دوران .
دلاوران شیراز، مریم( 1400). تاثیر آموزش برنامه نویسی با نرم افزار اسکرچ بر میزان خلاقیت و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز روانسر.
رحیمی مند، مریم؛ عباس پور، عباس (1394). تأثیر شیوههای جدید آموزش بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 4(4), 119-142.
صالحی نجف آبادی، نعمت الله (1378). بررسی تحلیلی کتب درسی ریاضی دوره ابتدایی در رابطه بارشد خلاقیت فراگیران. پایان نامه کارشناسی ارشد تهران دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
عجم، علی اکبر؛ انصاری، مریم؛ میرگل، احمد(1400). مبانی و اصول تعلیم و تربیت، چاپ اول، انتشارات دانشگاه پیام نور.
قرائت، زهرا ) 1401). بررسی اثربخشی بازیهای رایانهای و آموزش برنامهنویسی بر پرورش مهارت حل مسئله و خلاقیت در کودکان و نوجوانان 10 تا 15 سال شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر.
کفایت، محمد (۱۳۷۳). بررسی ارتباط شیوه ها و نگرشهای فرزند پروری با خلاقیت و رابطه متغیر اخیر باهوش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول دبیرستانهای پسرانه اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
ملکیها، مرضیه؛ اصلانی، فرشید؛ ستوده آرانی، حسین؛ آرین نژاد، مهسا (1402). تأثیر بازیهای رایانهای استراتژیک بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. ناتوانی های یادگیری, 12(4), 83- 98.
نعمتی یار عزیز، سجاد؛ میرزایی، نورالدین؛ داودی، رسول (1400). بررسی عوامل آموزشی موثر بر رشد خلاقیت در بین دانش آموزان دوره متوسطه مدارس شهرستان تکاب. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 11(3), 55-82.
Çalışkan, E., (). The effects of robotics programming on secondary school students' problem-solving skills World Journal on Educational Technology: Current Issues. 12(4), 217-230
Forsstrom, S. E., and Kaufmann, O. T. (2018), “A Literature Review Exploring the use of Programming in Mathematics Education,” International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 17, 18–32
Galster, M., Mitrovic, A., Malinen, S., Holland, J., & Peiris, P. (2023). Soft skills required from software professionals in New Zealand. Information and Software Technology, 160, 107232
Goyal, S., & Duggal, K. (2011). A study of teacher effectiveness in relation to locus of control and burnout. Researcher's Tandem. 2(8), 65-74
Kori, K., Pedaste, M., Leijen, Ä., & Tõnisson, E. (2016). The role of programming experience in ICT students' learning motivation and academic achievement. International Journal of Information and Education Technology, 6(5), 331
Lee, D., & Lee, Y. (2024). Productive failure-based programming course to develop computational thinking and creative Problem-Solving skills in a Korean elementary school. Informatics in Education, 23(2), 385-408
Liao, S. M. (2023). Scratch to r: Toward an inclusive pedagogy in teaching coding. Journal of Statistics and Data Science Education, 31(1), 45-56
Moraiti, I., Fotoglou, A., & Drigas, A. (2022). Coding with Block Programming Languages in Educational Robotics and Mobiles, Improve Problem Solving, Creativity & Critical Thinking Skills. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 16(20)
Mozelius, P. (2016). Game-based learning as a bedrock for creative learning. In The 10th European Conference on Games Based Learning (ECGBL), Paisley, United Kingdom, 6th to 7th October 2016. Academic Conferences Publishing
Noh, J., & Lee, J. (2020). Effects of robotics programming on the computational thinking and creativity of elementary school students. Educational technology research and development, 68(1), 463-484
Rawat, A. (2020). A Review on Python Programming. International Journal of Research in Engineering, Science and Management, 3(12), 8-11
Rodas-Silva, J., Parraga-Alava, J., Vinueza-Morales, M., Chacón Luna, A. E., & Cárdenas-Cobo, J. (2024). Applying Educational Programming Language‐Based Learning to Enhance the Programming Skills of Non‐ICT Engineering College Students. Human Behavior and Emerging Technologies, 2024(1), 4918351
Su, Y. S., Shao, M., & Zhao, L. (2022). Effect of mind mapping on creative thinking of children in scratch visual programming education. Journal of Educational Computing Research, 60(4), 906-929
Tsai, C. W., Lee, L. Y., Tang, H. W., Lin, C. H., & Hsu, L. C. (2023). Applying web-mediated co-curricular learning and phenomenon-based learning to improve students’ programming skills and self-efficacy in an online programming course. Universal Access in the Information Society, 22(2), 555-568
Vila, L. E. (2018). Innovation at the workplace: Do professional competencies matter?. Journal of Business Research, 67 (5): 752-757
Weng, X., Ng, O. L., Cui, Z., & Leung, S. (2023). Creativity development with problem-based digital making and block-based programming for science, technology, engineering, arts, and mathematics learning in middle school contexts. Journal of Educational Computing Research, 61(2), 304-328
West, J., Vadiee, N., Sutherland, E., Kaye, B., & Baker, K. (2018). Making STEM accessible and effective through NASA robotics programs. Tribal College,29(4), 38-7