ارائه مدل آمیخته حق رشد با رویکرد تعالی بخشی فرهنگی فوتبالیستهای حرفه ای ایران
الموضوعات : Sociological studies of sports
رمضانعلی افشارزاده
1
,
وحید شجاعی
2
,
محمد حامی
3
1 - دانشجوی مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری ، ایران
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل, حق رشد, تعالی بخشی فرهنگی, غرامت آموزش, فوتبال ایران ,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضرارائه مدل آمیخته حق رشد با رویکرد تعالی بخشی فرهنگی فوتبالیستهای حرفه ای ایران بود. روش شناسی: روش تحقيق به شيوه آمیخته و مبتني بر نظریه پردازی داده بنياد است. براي جمع آوري دادهها از روش مصاحبة نيمه ساختار يافته استفاده شد. تجزیه و تحليل اطلاعات به روش اشتراوس و كوربين (1998) انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و کارشناسان خبره حوزه حقوق ورزش به تعداد 17 نفر بودند. روشنمونهگیری به صورت هدفمند قضاوتی بود. لذا با تعیین تعداد 400 نفر از افراد جامعه آماری در فاز اول، تعداد 384 پرسشنامه عاری از هرگونه اطلاعات ناقص و مخدوش برای تجزیه و تحلیل آماری انتخاب شدند. یافته ها: بر اساس نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، تحلیل عوامل پرداخت حق رشد در قالب ابعاد 5گانه، شامل شرایط علی (4 مفهوم)، شرایط زمینهای (3 مفهوم)، شرایط مداخلهگر (3 مفهوم)، راهبردها (4 مفهوم)، پیامدها (5 مفهوم) میباشد. نتایج با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و در قالب معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS و PLS تجزیه و تحلیل گردید، همچنین مدل تدوین شده از برازش مناسبی برخوردار بود. نتیجه گیری: طرفین قراردادهای ورزشی باید اصول و چهارچوب قراردادهای ورزشی و بندهای اثرگذار بر پرداخت حق رشد (غرامت آموزش) را بشناسند و آن را رعایت کنند، همچنین پیشنهاد میشود مسئولین محترم فدراسیون فوتبال تلاش بیشتری در جهت آموزش و اطلاعرسانی بیشتر در جهت آشنایی با مصادیق غرامت رشد به بازیکنان و باشگاههای فوتبال داشته باشند.
