رابطه الگوهای ارتباط خانواده و قلدری سایبری با نقش واسطه ای نشخوار خشم در نوجوانان شهرستان خرمبید
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهسمیه خسروانیان 1 , ذکیه فتاحی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - استادیار، گروه فلسفه و حکمت اسلامی ، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوهای ارتباط خانواده, قلدری سایبری, نشخوار خشم,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر برسی رابطه ی الگوهای ارتباط خانواده و قلدری سایبری با نقش واسطه ای نشخوار خشم در نوجوانان شهرستان خرمبید بود.روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان خرمبید بالغ بر 767 نفر بود. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر تصادفی ساده می باشد که با توجه به جدول مورگان 250 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه قلدری سایبری پاتچین و هیندوجا، پرسشنامه نشخوار خشم سوکودولسکی و همکاران و پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده (RFCP) بود. دادههای گردآوریشده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. به منظور جمعآوری دادههای خام این پژوهش، ابتدا با کسب مجوز و کسب اجازه از حراست آموزش و پرورش، پرسشنامه های پژوهش تهیه شد و محقق مقدمهای از اهداف پژوهش را به صورت ضمنی برای افراد نمونه توضیح داد و سپس نحوه پاسخدهی به سؤالات شرح داده شد و ابزار پژوهش در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها جهت بررسی متغیرها و فرضیه های پژوهش از شاخص های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و شاخص های آمار استنباطی نظیر تحلیل مسیر با نرم افزار Amos استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم و منفی بعد گفت و شنود بر قلدری سایبری و نشخوار خشم در سطح ۰۱/0 معنی دار می باشد. اثر مستقیم و مثبت بعد همنوایی بر قلدری سایبری و نشخوار خشم در سطح ۰۱/0 معنی دار می باشد. اثر مستقیم و مثبت نشخوار خشم بر قلدری سایبری در سطح ۰۱/0 معنی دار می باشد. بعد گفت و شنود از طریق قلدری سایبری بر نشخوار خشم دارای اثر غیرمستقیم و معنی داری است و همچنین بعد همنوایی از طریق قلدری سایبری بر نشخوار خشم دارای اثر غیرمستقیم و معنی داری است. |
1. Handono, S. G. Laeheem, K. & Sittichai, R. (2019). Factors related with cyberbullying among the youth of Jakarta, Indonesia. Children and Youth Services Review, 99, 235-239.
2. Ahmadi S, Basharpoor .Predicting Cyberbullying Based on Online Disinhibition and Perceived Mother Acceptance with the Mediating Role of Emotional Stability: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (4) :319-332
3. Talebi Khansari, L. (2021). Presenting a structural model of analyzing the relationship between family communication patterns and achievement motivation with emphasis on the mediating role of students' academic adjustment. Management and Educational Perspective, 3(2), 151-173. doi: 10.22034/jmep.2021.302567.1065
4. Faulkner, X. & Culwin, F. (2015). When fingers do the talking: A study of text messaging. Interacting with Computers, (17), 167–185
5. Liu, Q., Uji, M., Shono, M., & Kitamura, T. (2019). Internet and mobile phone text-messaging dependency: factor structure and correlation with dysphoric mood among Japanese adults. Computer in Human Behavior, 27: 1702-1709.
6. Bakar, A. A., & Afthanorhan, A. (2016). Confirmatory factor analysis on family communication patterns measurement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 219, 33-40.
7. Monjezi, E., Haroon Rashidi, H., & Kazemian moghadam, K. (2022). The Relationship between Family Communication Patterns and Attitudes toward Creativity: Mediating Role of Academic Vitality in Students. Thinking and Children, 12(2), 301-320. doi: 10.30465/fabak.2022.6695
8. Saeedi, E., Sabourimoghadam, H., & Hashemi, T. (2020). Predicting the relationship between emotional intelligence and anger rumination with the aggression of Tabriz university students. Social Psychology Research, 10(38), 65-82. doi: 10.22034/spr.2020.114691
9. Wang, X., Yang, L., Yang, J., Gao, L., Zhao, F., Xie, X., & Lei, L. (2018). Trait anger and aggression: A moderated mediation model of anger rumination and moral disengagement. Personality and Individual Differences, 125, 44-49.
10. Turner, K. A., & White, B. A. (2020). Contingent on contingencies: Connections between anger rumination, self-esteem, and aggression. Personality and Individual Differences, 82, 199-202
11. Majdi, F., Bolghan-Abadi, M., Mansouri, A., Akbarzadeh, M., & Khodabakhsh, M. R. (2021). The mediating role of anger rumination in the relationship between family functions and adolescent cyber bullying. medical journal of mashhad university of medical sciences, 64(2), 2808-2819. doi: 10.22038/mjms.2021.19122
12. Steffgen, G., König, A., Pfetsch, J. & Melzer, A. (2011). Are cyberbullies less empathic? Adolescents' cyberbullying behavior and empathic responsiveness. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(11), 643-648.
13. Safi, Ahmed. (1400). Balanced family, rights, duties and how spouses treat each other. Tehran: Parents and Teachers Association.
14. Patchin, J.W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth:A Test of General Strain Theory. Youth & Society, 43(2), 727– 751.
15. Bayrami, M., & Alaie, P. (2013). Bullying in female middle schools: the role of parenting styles and perception of family’s emotional environment. Journal of School Psychology, 2(3), 38-56. doi: d-2-3-92-7-3
16. Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2004). Communication in intact Families. In A Vangelisti (Ed.). Handbook of family communication (pp. 177 – 195). Mahwah, NJ Erlbau.
17. Koroshnia, Maryam. (1385). Investigating the impact of dimensions of family communication patterns on the psychological adjustment of children. Master's thesis in educational psychology, Shiraz University.
18. Sukhodolsky, D. G., Golub, A., & Cromwell, E. N. (2001). Development and validation of the Anger Rumination Scale. Personality and Individual Differences. 31, 689-700
19. Basharat, Mohammad Ali, and Mohammad Mehr, Reza. (1388). Examining the psychometric properties of the anger rumination scale. Advances in Nursing and Midwifery, 19(65), 36-43. SID. https://sid.ir/paper/108310/fa
20. Besharat, M. A. (2011). Factorial and cross-cultural validity of a Farsi version of the Anger Rumination Scale. Psychological Reports, 108, 317-328.
21. esmaeilpour F, hashemi T, badri R. The role of perceived parenting styles and borderline personality disorder in cyberbullying: mediate empathy. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2018; 5 (2) :81-92
22. shasizadeh E, Eftekhar Saadi Z, jayrvand H, bakhtiarpoor S, makvandi B. Evaluation of social well-being and emotional self-awareness based on the quality of relationship with parents due to smartphone addiction in high-intelligence students. JPEN 2022; 8 (3) :16-26
23. atadokht A, ahmadi S. The Model of Structural Relationships of Cyber-Aggression Based on Family Communication Pattern with the Mediating Role of Addiction to Internet. JHPM 2021; 10 (6) :54-66
24. Yang, J., Li, W., Wang, W., Gao, L., & Wang, X. (2021). Anger rumination and adolescents’ cyberbullying perpetration: Moral disengagement and callous-unemotional traits as moderators. Journal of affective disorders, 278, 397-404.
25. Rodríguez-Hidalgo, A. J., Solera, E. & Calmaestra, J. (2018). Psychological predictors of cyberbullying according to ethnic-cultural origin in adolescents: a national study in Spain. Journal of cross-cultural psychology, 49(10), 1506-1522