الگوی توانمندسازی کسبوکارهای نوپای بانوان مبتنی بر وب در راستای تعالی اشتغال بانوان
الموضوعات : تعالی منابع انسانیایمان مخلصی 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , فاطمه عزیرآبادی فراهانی 3
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش کسب و کار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
3 - دانشیار مدیریت امور فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کسبوکارهای نوپا, اشتغال بانوان, وب,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی توانمندسازی کسبوکارهای نوپای بانوان مبتنی بر وب بود. به این منظور از روش داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش، زنان کارآفرین و مدیران زن، صاحبان کسبوکارهای نوپا مبتنی بر وب و متخصصان حیطه موضوعی بودند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبههای فردی نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید، نمونه آماری شامل 29 نفر از مشارکتکنندگان بودند که به شیوه نظری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهای اشتراوس و کوربین (1990) تحلیلشدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که بهینهسازی اشتغال زنان در بستر فرصتهای جدید، بهمثابه پدیده محوری عمل میکند و زمینههای مرتبط با هنجار سازی اجتماعی، مدیریت فضای کسبوکار، دانش اقتصادی- شغلی در این بخش تأثیرگذارند. همچنین شرایط علی شامل تحول هویتی زنان در دنیای مدرن، ارتقا منزلت اجتماعی و عزتنفس شخصی، تسهیل راهاندازی کسبوکار به کمک ابزارهای دیجیتال بود. عوامل محدودکننده مشتمل بر مسائل ساختاری اشتغال بانوان، چالشهای حمایتی- مدیریتی، غفلت از حوزههای نوین کسبوکار بودند و راهبردهای مدنظر، راهبردهای راهاندازی، تأمین مالی و ارزیابی، راهبردهای تأمین مالی کسبوکار نوپا بانوان، راهبردهای ارزیابی کسبوکار نوپا بانوان احصا شدند. درنهایت الگوی توانمندسازی کسبوکارهای نوپای بانوان مبتنی بر وب ورود موفق زنان به حوزه کسبوکارهای نوپا و استفاده از ظرفیتهای نوپدید این حوزه عنوان گردید.
براری جیرندهی، آذر؛ سجادی، سید مجتبی و داوری، علی (1402). طراحی الگوی تابآوری کسبوکارهای نوپا: مسیری به سوی آینده نگاری کسبوکارهای نوپا. نشریه آینده پژوهی ایران، 7(2)، 155-179. magiran.com/p2543543
تابلی، حمید؛ عسکری باقرآبادی، محبوبه و نمازیان، رعنا (1402). طرای الگوی کارآفرینی زنان مبتنی بر مشاغل خانگی با استفاده از روش داده بنیاد. فصلنامه منابع انسانی تحول آفرین، 2(5)، 14-33.
حنیف زاده، فائزه؛ طالبی، کامبیز؛ سجادی، سید مجتبی و کمال سخدری، (1400). تأثیر تیم کارآفرینانه بر مقیاسپذیری کسبوکارهای نوپا، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 14(3)، 421-440. magiran.com/p2365633
داوری کیش، راضیه؛ مهرگان، نادر و جعفری سرشت، داوود. (1400). تأثیر نامتقارن ادوار تجاری بر اشتغال زنان. نظریههای کاربردی اقتصاد، 8(2 )، 239-266.
دیواندری، تکتم و پورعبدالله، کبری (1395). پیشرفت فرهنگی و آسیب شناسی اشتغال زنان. پژوهش نامه اسلامی زنان و خانواده، 4(6)، 89-109.
شریفی، زینب؛ ایروانی، هوشنگ و دانشورعامری، ژیلا. (1398). بررسی گرایش زنان روستایی به اشتغال (مورد مطالعه: زنان روستایی شهرستان نجف آباد). زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، 10(1 (مسلسل 37) )، 217-235.
شیرازی، عطا (1402). شناسایی و اولویت بندی عوامل پیش برنده ی در راستای ارتقاء کسبوکارهای نوپا در حوزه ی بانوان،دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، بهرهوری و کیفیت.
غفاری چراتی، علی اکبر؛ قنادزادگان، حسینعلی؛ حسن زاده، رمضان و عباسی، قدرت الله (1400). اثربخشی مهارتهای مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش اجتماعی و احساس تنهایی در بانوان، فصلنامه خانواده و پژوهش، 18(2)، 107-120.
فروتن، یعقوب و شجاعی قلعه نی، مینا. (1398). رویکرد اجتماعی به اشتغال زنان در ایران. مجله جامعه شناسی ایران، 20(4 )، 33-57.
فلاح، محمدرضا. (1400). ارائه چارچوبی برای ورود موفق دختران دانشجو به حوزه کسبوکارهای نوپا. چشم انداز مدیریت بازرگانی (چشم انداز مدیریت (پیام مدیریت)، 20(46 (79 )، 39-64. SID. https://sid.ir/paper/1039438/fa
قاسمی، ابراهیم و جمالو، رقیه (1398). بررسی عدالت جنسیتی و تأثیر آن بر اشتغال زنان. نشریه مطالعات فقهی و حقوقی زن و خانواده، 2(3)، 77-97. magiran.com/p2193751
کربلائی اسماعیل، حمیدرضا؛ مینوئی، مهرزاد؛ حقیقت منفرد، جلال (1399). طراحی مدل اشتغال حمایت شده دولتی در راستای توسعه کارآفرینی معلولان کشور. رفاه اجتماعی، ۲۰ (۷۹)،۴۰۷-۳۶۷
ندافی, راضیه و احمدوند, مصطفی. (1396). شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسبوکارهای نوپا (استارت آپها) با استفاده از روششناسی کیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 10(3)، 517-534
Blank, S. (2020). The four steps to the epiphany: successful strategies for products that win: John Wiley & Sons.
Bocken, N., Strupeit, L., Whalen, K., & Nußholz, J. (2019). A review and evaluation of circular business model innovation tools. Sustainability, 11(8), 2210.
Sedláček, P., & Sterk ,V. (2017). The growth potential of startups over the business cycle. American Economic Review, 107(10), 3182-3210.
Unterkalmsteiner, M., Abrahamsson, P., Wang, X., Nguyen-Duc, A., Shah, S., Bajwa, S. S.,... Dennehy, D. (2016). Software startups–a research agenda. eInformatica Software Engineering Journal, 10(1), 89-123.
Villani, E., Linder, C., & Grimaldi, R. (2018). Effectuation and causation in sciencebased new venture creation: A configurational approach. Journal of Business Research, 83(1), 173-185.